BasBQ
Beef en Steak

Platesetter gebruiken tijdens koud roken

Steen

Vuurmaker
Berichten
69
Hoi, een snelle vraag je;

Is het nodig om je csg onder je platesetter te plaatsen of mag ie ook op de platesetter geplaatst worden?

Welke van de 2 is het beste of heeft er invloed voor het roken?

Groetjes en alvast bedankt!
 
Ik rook meestal in de weber, maar als ik de kamado zou gebruiken dan zou ik hem op de platesetter zetten. En de kolen er uit halen, want die worden ook gerookt 😉
 
Top dan haal ik ze er mee uit, kan ik net voor kerst meteen aan een nieuwe lading beginnen!

Thanks!
 
Ik zet de CSG op de platesetter / diffuser. Maar niet recht onder het te roken produkt maar er naast zodat de rook zich verdeeld.
Kolen heb ik er nog nooit uitgehaald maar is misschien een goed idee.
IMG_20221218_114700.jpg
 
Laten jullie ook de csg helemaal uit branden of is dit een gevoel kwestie? Namelijk mijn eerste zalm die ik ga roken en wil het niet verkl*ten🤣
 
Ik zet de CSG op de platesetter / diffuser. Maar niet recht onder het te roken produkt maar er naast zodat de rook zich verdeeld.
Kolen heb ik er nog nooit uitgehaald maar is misschien een goed idee.Bekijk bijlage 48117
+1 idd csg op de platesetter maar niet recht onder de zalm.

Zolang je de csg niet op de kolen zet is er geen reden om je kolen er uit te halen.
Als er wel direct contact van het gloeiende houtmot kan zijn met je kolen zou ik het zekere voor het onzekere nemen.
(Of warm gerookte zalm eten, ook erg lekker :) )
 
Zolang je de csg niet op de kolen zet is er geen reden om je kolen er uit te halen.
De kolen worden ook mee gerookt, althans als ik het in de weber doe in ieder geval wel. En je kolen geven vervolgens geur en smaak af aan het product dat je vervolgens gast bereiden. Dat vind ik niet wenselijk, wil zelf de rooksmaak kunnen bepalen. En een appeltaart bakken met gerookte kolen is ook zeker geen succes. 😬
 
De kolen worden ook mee gerookt, althans als ik het in de weber doe in ieder geval wel. En je kolen geven vervolgens geur en smaak af aan het product dat je vervolgens gast bereiden. Dat vind ik niet wenselijk, wil zelf de rooksmaak kunnen bepalen. En een appeltaart bakken met gerookte kolen is ook zeker geen succes. 😬

Oke, dat heb ik nog nooit gemerkt! Maar ik heb ook nog nooit een appeltaart oid gebakken nadat ik iets koud had gerookt ;)
 
Ik haal mijn kolenmand uit en plaats dan mijn CSG in de kamado.
De platesetter laat ik er uit.
 
Zalm ligt te roken. Zal later eind resultaat posten. Nu hopen dat allemaal lukt en natuurlijk smaakt🤞
 
Ik rook 10 uur. Smaakt heerlijk.
Doe het te weinig om een uitgesproken mening te hebben over een uur meer of minder.
 
Heb zalm even geproeft, smaak is perfect alleen nu is 1zijde wel een beetje droog of ja droger( bovenzijde vd zalm). Wat is er mis gegaan of hoort dit? Morgen avond gaan we m eten, kan ik hier nog wat aan doen?
 
Ik doe de csg onder de platesetter.
Anders loopt de temperatuur misschien te hoog op bij het te roken gerecht.
Er zijn veel manieren mogelijk natuurlijk 🤔
 
Ik doe de csg onder de platesetter.
Anders loopt de temperatuur misschien te hoog op bij het te roken gerecht.
Er zijn veel manieren mogelijk natuurlijk 🤔

Koud roken doe ik dan ook niet in de zomer. Eerder in de periodes dat de buitentemperatuur het toe laat. De regel is dat het in de rookkamer niet meer wordt dan 30°C. En zo heel veel warmte geeft een CSG niet af en in een kamado is die ruimte er tussen redelijk groot.
 
Ik heb er eigenlijk nooit echt over nagedacht dat de kolen er ook naar gaan ruiken... ook geen last van gehad moet ik zeggen. Ik zet de csg dan ook op de platesetter.
 
De CSG zet ik altijd onder de platesetter (op het 'kolenrooster' van de kamado). De rook komt toch wel bij de gerechten, en hierdoor kan er meer op het rooster liggen zonder de kans dat er iets op de CSG lekt. (Mooi volgooien dat rooster )
 
Terug
Bovenaan Onderaan