BasBQ
Beef en Steak

Planning/Warmhouden Spareribs

 

FJP84

Kooltjesharker
Berichten
173
Zondag komen wat eters over de vloer voor een mixed grill proeverij

- Spareribs SPG (2stks totaal 1.8kg)
- Picanha 1.1kg
- Griekse kipdijspiesjes (500gr) - optioneel

Nu zit ik qua planning als volgt.

Rond 11.00u gaan de spareribs er op tot ongeveer 15.00u. Ik twijfel nog of ik ze ga inpakken.

Dan rond 15.30u Picanha reverse sear en ik verwacht dat ik deze rond 16.45 a 17.00 even direct kan afgrillen. Dan 15min rusten.

In de rusttijd van de picanha, gaan de kipspiesjes even direct.

De ribs liggen dus 2,5u te rusten. Ik dacht eraan om deze in de gewone oven warm te houden in een ovenschaal op ±75c. Ik heb namelijk geen koelbox om ze warm te houden.

Heeft iemand nog tips voor het warm houden van de ribs en op/aanmerkingen over de planning?

En zijn de kipspiesjes erbij niet teveel van het goede voor 7 volwassen en 4 kinderen (kleine eters). On the side heb ik namelijk ook wat aardappelkroketten uit de oven + Griekse salade.

Dank alvast voor de inzichten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Griekse SPG ribs? Ik neem aan dat je alleen tzatziki en knoflooksaus ernaast bedoelt en verder geen saus tijdens de bereiding?

Watvoor gril heb je? Ik ben geneigd langer uit te trekken op een temperatuur rond de 100°C.
Dan zou ik zeker 6 uur ervoor uittrekken. Rather safe than sorry.
Ik zou in ieder geval halverwege alu als een boot eronder leggen zodat je het vocht van de ribben tegen je vlees aan blijft en ze gaar stomen en tegelijkertijd aan de bovenkant een BBQ smaak ontwikkelen. Dan blijven ze sappiger. Dat vormt ook een hitteschild zodat de ene kant niet te donker wordt als de andere kant nog niet helemaal een kleur heeft.

Je plan voor die Picanha klinkt goed.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
hoi,
ik denk ook dat je niet uit komt. ribs doe ik 3 uur roken.. 2 uur in de foli en kwartier aflakken. dan zit je wel goed. en zou je meteen kunnen eten.
dan doe je daarna je pichana.. heeft je buikje even rust en kun je naar uurtje verder eten.

warmhouden in een oven heb je kans dat het iets uitdroogt. je zou het ook in folie theedoek en diepvries tas kunnen doen ( als je dit nog in een tempex doos doet blijft het echte heeeeel lang warm, maar dat terzijde)
 
In alu folie, en daar wat handdoeken extra rond. Dan blijven ze warm.
Eventueel voor serveren even terug indirect op de BBQ.
 
Als het qua ruimte op je bbq past zou je de ribben ook later kunnen doen en de picanha er bij leggen in het laatste uur.

Anders zou ik voor de alufolie en handdoeken gaan. En evt. Nog kort terug op de bbq voor serveren.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt eerder dat je een BBQ te weinig hebt :D

Ik zelf zou het anders aanpakken.
- Ribben zijn 5 à 6u op 100 à 110°C
- Picanha is 1u ongeveer op 100 à 110° en daarna grillen
- Kipspiesjes zijn direct grillen

Ik zou de ribben erop leggen en het laatste uur de picanha erbij. Kunnen ze samen op 100 à 110° garen. Als deze dan beiden hun sessie gehad hebben, stook je de BBQ op en grill je de spiesjes, waarna je de rest grilt. Die ribben kun je in tussentijd afdekken met Alu folie met een paar handdoeken erop.
 
Ja, BBQ te weinig inderdaad want het is een compacte kamado.

Ik heb wel een elevator, maar een picanha boven de ribs of andersom lijkt me geen strak plan.

Ik heb eerder een core de boeuff reverse sear gedaan en tijdens rusten de kipspiesje direct en dat ging prima.

Ik kan ook het laatste uur de ribs in de indoor oven doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Ja, BBQ te weinig inderdaad want het is een compacte kamado.

Ik heb wel een elevator, maar een picanha boven de ribs of andersom lijkt me geen strak plan.

Ik heb eerder een core de boeuff reverse sear gedaan en tijdens rusten de kipspiesje direct en dat ging prima.

Ik kan ook het laatste uur de ribs in de indoor oven doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk

Heb je geen metalen bakje en een rooster? Dan doe je daar wat houtskool in met rooster erop. Kun je daar de kipspiesjes al op doen.
 
Ja, BBQ te weinig inderdaad want het is een compacte kamado.

Ik heb wel een elevator, maar een picanha boven de ribs of andersom lijkt me geen strak plan.

Ik heb eerder een core de boeuff reverse sear gedaan en tijdens rusten de kipspiesje direct en dat ging prima.

Ik kan ook het laatste uur de ribs in de indoor oven doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk

Dat laatste stukje in de oven is ook een prima plan. Dan kun je de picanha op de elevator plaatsen als de ribben in de folie eronder liggen. Persoonlijk zou ik de laatste stap bij ribs geen uur doen. 20 minuten a half uurtje is genoeg. Gaat erom dat de saus karameliseerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan