BasBQ
Beef en Steak

Pizza's , het leek zo simpel.

Rox92

Vuurmaker
Berichten
97
Sinds twee weken ben ik in het bezit van een kamado. Dus werd het tijd om eens pizza's te maken. Pizzadeeg van de ah gehaald, toppings er op, pizza schep gekocht. Toen de pizza op de steen. Poh ging dat even mis. Alle toppings er af.... ik had ontzettend veel bloem op de schep gedaan maar dat mocht niet baten. Dus als iemand tips heeft hoor ik dat graag!

Verder waren de pizza's heerlijk. Bovenkant lekker gesmolten en de onderkant krokant. Volgende keer maar zelf deeg maken, dan word het vast nog lekkerder.

IMG_20230816_174316.jpg

IMG_20230816_175437.jpg
 
Voor een eerste keer ziet dit er niet slecht uit hoor. Ik kan mij herinneren dat mijn eerste pizza er een stuk beroerder uit zag . Ik ben zelf altijd heel erg content met semola bloem, glijd het deeg mooi mee van t schepje.

Je zou eventueel ook de pizza kunnen bereiden op bakpapier, dan weet je zeker dat de pizza niet plakt aan de schep
 
Beter deeg maken. Je deeg is te vochtig of je saus te vroeg erop, waardoor deze vochtig wordt. Als bloem op de schep kun je maïsmeel gebruiken. Als je deeg goed is hoeft dat zelfs niet. Check dit maar eens:

Verder ziet ie er trouwens heerlijk uit.
 
Goed bezig! Komt goed de volgende keer met alle tips hier.
 
Gewoon lekker blijven oefenen!

Ik gebruik wat PAN maismeel tussen bodem en schep. Vind ik nog lekker ook!
 
Wellicht ten overvloede, maar de fout die ik in het begin maakte was dat ik de bodem op de schep legde en dan beleggen. En dan te lang laten liggen, dan wordt het deeg ook plakkerig en kieper je je pizza idd ondersteboven op de steen.

Pizza pas beleggen op schep als ie ook direct de steen op gaat.

Ben er zelf ook nog geen pro in, hoor . Maar vooral blijven oefenen.. waarom niet eens proberen met alleen deeg en verschillende dingen er onder...probeer eens.met papier, met semola, bloem etc. (Mocht het mis gaan ben je niet ook niet al je toppings kwijt).
 
Voor een eerste pizza ziet hij er helemaal niet slecht uit hoor.

Ik sluit me helemaal aan bij bovenstaande, volgende keer zelf deeg maken en maismeel gebruiken tegen het plakken.
 
Het eindresultaat ziet er heerlijk uit!

Als ik pizza’s maak is handig om wat semolina onder de pizza te doen (iets grover dan bloem maar bij gebrek aan kun je ook bloem gebruiken) en het deeg pas op het laatste moment op de schep te leggen.
Vaak schud ik wat met de schep heen en weer tijdens het beleggen zodat ie de kans niet krijgt om te plakken. Een spatel eronder doorhalen kan ook helpen. En dan rustig aan met een zelfde schud beweging op de steen laten glijden.
En echt; oefenen baart kunst!
 
Voor een eerste keer, is hij er echt goed uitgekomen hoor.
Gewoon blijven oefenen, je ontwikkelt uiteindelijk een gevoel om met je deeg om te gaan.

Voor de rest vind ik ook dat semolina net dat tikkeltje makkelijker is om hem op de schep te krijgen.
 
Morgen poging 2. Deeg is klaar en nu "even" 28 uur rijzen. Ik ben heel benieuwd! Deeg is in ieder geval mooi droog en plakte totaal niet aan het aanrecht.

IMG_20230824_124354~2.jpg
 
Dat is al een goed begin 👍
Ik hoop gewoon dat ze niet te hard aan de wanden van de doosjes gaan plakken
 
Dat is al een goed begin 👍
Ik hoop gewoon dat ze niet te hard aan de wanden van de doosjes gaan plakken
Als de bakjes vooraf met olijfolie zijn ingesmeerd zal dat niet gebeuren. Ik laat mijn deeg ook altijd op deze manier rijzen en dat werkt perfect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan