BasBQ
Beef en Steak

Pizzadeeg en sauce van Dominique

Goeie vraag, op het pak stond pastadeeg, maar ik was voornamelijk gefocussed op tipo 00 (met dubbele '0'), en dat stond wel op het pak. Wat er verder aan tekst op stond weet ik niet meer. Als ik jou zo hoor is dat dus niet logisch?

Als ik er nog eens ben zal ik een foto maken. Anders kom ik binnenkort nog wel een keer bij de Sligro, ik heb al gelezen dat daar sowieso de goede bloem wel te vinden is.

 
Dit is de bloem die ik koop bij de Sligro.

7fa709e2af131ba16c4c29fc7bb52017.jpg


Haha, om de verwarring nog groter te maken. Ik keek net in mijn voorraadkast, en daar heb ik ook nog tipo 00 tenero ( dus zachte bloem) voor pasta. Maar die is dan weer om eierpasta te maken, waar je de grano duro ( harde pasta) gebruikt voor pasta met alleen water.
Niemand zei dat het leven makkelijk is in de  cucina Italiana, gelukkig schijnt de zon daar vaak ;)
 
Hahaha, ik weet het al. Ik ga met die foto in de hand naar de Sligro, die Italianen maken het allemaal wel erg ingewikkeld met hun harde/zachte bloem en hun tipo's.
 
Als ik me niet heb vergist hebben ze bij de Boerenbond ook Pizzabloem, althans in Mierlo. Het is van het merk Soezie, ik weet niet of deze net zo goed is als de echte Italiaanse Pizzabloem.

Dit ter zijde: voor de brood liefhebbers, ze hebben ook allerlei brood-bloem soorten. Mocht men ooit brood willen bakken en even voor de duidelijkheid: brood is g??n pizza.
 
Tipo 00 wil toch alleen maar zeggen hoe fijn het gemalen is?
 
Dominique zei:
Dit is de bloem die ik koop bij de Sligro.

7fa709e2af131ba16c4c29fc7bb52017.jpg


Haha, om de verwarring nog groter te maken. Ik keek net in mijn voorraadkast, en daar heb ik ook nog tipo 00 tenero ( dus zachte bloem) voor pasta. Maar die is dan weer om eierpasta te maken, waar je de grano duro ( harde pasta) gebruikt voor pasta met alleen water.
Niemand zei dat het leven makkelijk is in de  cucina Italiana, gelukkig schijnt de zon daar vaak ;)

Net bij de Sligro geweest, en een woud aan bloem gezien. Alleen bovenstaande schap was leeg!! Nu maar een zak van 5kg gehaald, want die pizza's gaan er komen deze week ;)

Als ik Dr. Oetker-gist gebruik ipv van verse, kan ik dan dezelfde hoeveelheid aanhouden?
 
Ik gebruik nooit verse gist? Dus ik begrijp de vraag niet. Of ben ik blond en ontgaat me iets? ( dat zou niet voor het eerst zijn =))  )
 
Pff, nu voel ik me zelf blond, in de war gebracht door de biergistdiscussie  :blush:
 
Verse gist heb je altijd meer van nodig dan droge gist. Vraag me niet welke verhoudingen ;)
 
Dominique zei:
Ik gebruik nooit verse gist? Dus ik begrijp de vraag niet. Of ben ik blond en ontgaat me iets? ( dat zou niet voor het eerst zijn =))  )
mrwolf zei:
Pff, nu voel ik me zelf blond, in de war gebracht door de biergistdiscussie  :blush:

We beschouwen deze opmerkingen gewoon als niet gemaakt. Hihi.
 
Ik heb dit recept nu 3x gemaakt, en het is echt super! Een vraagje, ik laat het altijd nog in porties een dag in de koelkast staan om nog een keer te rijzen. Mag dit ook als 1 bal en daarna portioneren? Of ziet hier een reden achter dat je het eerst portioneert en dan nog een keer laat rijzen?
 
mrwolf zei:
Ik heb dit recept nu 3x gemaakt, en het is echt super! Een vraagje, ik laat het altijd nog in porties een dag in de koelkast staan om nog een keer te rijzen. Mag dit ook als 1 bal en daarna portioneren? Of ziet hier een reden achter dat je het eerst portioneert en dan nog een keer laat rijzen?

Ik doe dat omdat na de tweede rijs het deeg wat plakkeriger is, en omdat ik het makkelijker vind om het deeg van tevoren te verdelen. Maar voel je vrij om het eens uit te proberen, wie weet is jouw idee een heel goed plan wat nog niet getest is.
Leuk om te horen dat je zo tevreden bent met dit recept!
 
Vanaf nu mijn pizza bijbel!! B-)
 
Morgen weer pizza en dit recept al vaker gebruikt.
Nu eten we morgen met negen man en heb ik inmiddels wat ruimtegebrek in de koelkast.
Om ruimte te besparen wil ik het deeg na het rijzen niet in vier kleine porties opdelen, maar gewoon als ??n of twee bollen in de koelkast wegzetten.
Ik wil dit recept drie keer maken en dan verdelen in twee bollen (ipv twaalf kleinere) en in de koelkast wegzetten.
Maakt dit wat uit voor de smaak?
 
Miki zei:
De verhouding is 1 op 3, dus de hoeveelheid verse gist moet je door drie delen.

Dit recept is voor gedroogde gist, als je verse gist gebruikt moet er dus 3x zoveel in 30gr ipv 10gr.

Dat komt omdat er geen water meer in de gedroogde gist zit (zou het daarom gedroogde gist heten?). Bij verse gist zit het water er nog wel in en dat water weeg je ook mee.

joko zei:
Morgen weer pizza en dit recept al vaker gebruikt.
Nu eten we morgen met negen man en heb ik inmiddels wat ruimtegebrek in de koelkast.
Om ruimte te besparen wil ik het deeg na het rijzen niet in vier kleine porties opdelen, maar gewoon als ??n of twee bollen in de koelkast wegzetten.
Ik wil dit recept drie keer maken en dan verdelen in twee bollen (ipv twaalf kleinere) en in de koelkast wegzetten.
Maakt dit wat uit voor de smaak?

Zo doe ik het tegenwoordig ook en ik heb nog geen verschil ontdekt. Als de bol uit de koelkast komt meteen verdelen en als kleine bolletjes op kamertemperatuur laten komen voordat je er pizza's van kleit.
 
Er is niets zo persoonlijk als smaak.....  :)

Persoonlijk vind ik de "witte" bloem voor pizza's veel te bloemerig (tjah hoe kan het ook anders....).
Semolina wordt in Itali? ook veel gebruikt voor het maken van het deeg. Het is net wat zwaarder en persoonlijk vindt ik het ook beter smaken.

Semolina bloem is verkrijgbaar bij de Makro, maar er zijn ook een aantal supermarkten die het in het schap hebben (van de Cecco, zie afbeelding).

Somolina.jpg


Mocht je in de zomer in Frankrijk komen dan is bij de gemiddelde super wel een zak van 5 of 10 kilo te krijgen, kun je weer een tijdje vooruit :)
 
Nosmo zei:
Zo doe ik het tegenwoordig ook en ik heb nog geen verschil ontdekt. Als de bol uit de koelkast komt meteen verdelen en als kleine bolletjes op kamertemperatuur laten komen voordat je er pizza's van kleit.

Dank je, Piet!
Ik zie overigens nu pas dat een paar posts boven mij dezelfde vraag al gesteld was... :-/
 
Dit recept is heerlijk maar ik zit met een probleem. Als ik t deeg dun uitgerold heb in de keuken en dun bekleed heb dan kan ik de pizza niet meer oppakken. Die plakt op het marmeren keukenblad. En dan krijg ik d'r pizza dus niet meer naar mijn Q toe. Zelfs met vier handen lukt het niet omdat de boel dan omvouwt. Iemand tips of trucs? Of wat doe ik fout? Erg vervelend want het meisje is gek op pizza.
 
Terug
Bovenaan Onderaan