BasBQ
Beef en Steak

Pizzadeeg en sauce van Dominique

richard0501 zei:
veel bloem gebruiken, op bakpapier  of op de handjes vormen

Als ik het deeg heb uitgerold leg ik de bodem daarna op een, flink met bloem bestrooide, houten plaat. Daarna beleg ik hem pas met saus en topping. Gaat bij mij het beste.
 
paulus1972 zei:
Dit recept is heerlijk maar ik zit met een probleem. Als ik t deeg dun uitgerold heb in de keuken en dun bekleed heb dan kan ik de pizza niet meer oppakken. Die plakt op het marmeren keukenblad. En dan krijg ik d'r pizza dus niet meer naar mijn Q toe. Zelfs met vier handen lukt het niet omdat de boel dan omvouwt. Iemand tips of trucs? Of wat doe ik fout? Erg vervelend want het meisje is gek op pizza.

Gebruik een pizzaschep.
Eerst het deeg uitrollen dan de pizzaschep bebloemen, pizzadeeg erop en dan daar beleggen. Eventueel tijdens het beleggen af en toe even schudden om te zien of het deeg niet plakt.
En als je dan klaar bent schuif je zo de pizza van de pizzaschep af de BBQ/pizzasteen op.

Zie bijvoorbeeld http://www.pizzasteen-shop.nl/contents/nl/d8_PRIJSLIST.html voor de schep. (het is een aanrader om er twee te hebben, dan kun je er 1 gebruiken om te beleggen en de ander om de pizza die klaar is van de BBQ af te halen en zo dus non-stop door te gaan).
 
Dank dank ook namens het meisje. Gaan we maar een schep regelen en een nieuwe poging wagen. Dank voor de link maar vind t dan wel duur schepje worden. Die moet vast ergens goedkoper te krijgen zijn.
 
paulus1972 zei:
Dank dank ook namens het meisje. Gaan we maar een schep regelen en een nieuwe poging wagen. Dank voor de link maar vind t dan wel duur schepje worden. Die moet vast ergens goedkoper te krijgen zijn.

Ik gebruik er overigens ook een pizzaschep bij, dat was ik vergeten te vermelden.
Als je een goedkope pizzaschep wilt, de mijne is een platgeslagen blik van een stoffer en blik set van de Action. Kostte ?2,95

MIszS1vKjcc32isD7_Ppaj2qGZZQYtzciQrAWQmoKIS2lL3h66rPClWwI-4p7OShanjJs1V8lAQkqM26sFq_Fe4OlOgtsi4nWPXijSnUPNJIzxz2knBLbGJy4xqSLhVsRmaTnKy2zWlM0Yo22HF6u-io-n2KVuCM4Kvarpet4XMK5hca_bouTyFl7-JgkUNWUibplVNG8FYTZuBX7WOea2l0laMCK2-xlIJy-kbBHOQ3n1ToVnW3MONjlAQgs-MWXSR9XpF3cGDiuTLSkIVfcFiUauYvHQ7fZdbZD2_O-WHxLUYJlqFw9uhmwIV8MUWt4MsyLmST1G4jlW9mB3PyxWICyJGt2BXk0u37aYCCf2Ajv2fB7Vbi2K9VMPssEuooXaP242fUZ1p0OsYrchmWggqpMDfLGHo2lk0PGGvOhAGbm7hGiw46J0BSBBq_Y6E_Wp8DqZxZ4DieVuwY9pezoNnZpPwpk_yWe7pyiUfr52RcfaWvnZKCnzFBIJrpnOKIJtv0oNc7WZPe4GxSKh0X2Z5Hig9rrkqM7WOZhz7DSrRi_PT_e5eRLQQEE1XV-VVUZb2a=w582-h775-no
 
Geweldig hoe verzin je het! Roest t niet? Toch maar even langs de action
 
Het set was 2.49! Mooie borstel om de saffire af en toe te borstelen. En het blik als Pizzaschep. Dank hier is groot. Vooral van het meisje ze was erg blij. En met genoeg bloem werkt t inderdaad prima zo,n goedkope pizzaschep.

We kunnen wel een lijstje maken met goedkope bbq oplossingen. Van hamburgertent tot Pizzaschep!.

Nogmaals dank
 
paulus1972 zei:
Het set was 2.49! Mooie borstel om de saffire af en toe te borstelen. En het blik als Pizzaschep. Dank hier is groot. Vooral van het meisje ze was erg blij. En met genoeg bloem werkt t inderdaad prima zo,n goedkope pizzaschep.

We kunnen wel een lijstje maken met goedkope bbq oplossingen. Van hamburgertent tot Pizzaschep!.

Nogmaals dank

:D Geen dank, fijn om te horen. Nog 15% goedkoper ook, haha  B-).
En mooi dat ie bij jou ook werkt.
De pizza's moeten weliswaar niet al te groot zijn, maar daardoor kun je wel meerdere kleinere pizza's (en dus m??r variaties) maken  ;).
 
@ joko. Inderdaad ze moeten wat kleiner maar ze zijn toch zo klaar bij 350 graden. Het is dat ze een hekel heeft aan het deeg maken anders aten we het veel vaker. Zeker nu t redelijk soepel lukt met t blik! Nogmaals dank
 
Ik haal trouwens mijn pizzameel bij de lokale turkse supermarkt. 99 cent per kilo, en het werkt prima. Ze hebben trouwens ook verse gist.
 
Verse gist heb ik er idd gezien maar meel nog niet. Zal er eens naar uitkijken.
 
Bedank voor dit mooie recept ga hem zeker proberen :)

gr. Pim
 
Allereerst bedankt voor het recept. Ik heb nog wel enkele vragen voor de pizza-experts hier.

1. Moet je na de eerste keer rijzen het deeg nogmaals doorkneden? Bij sommige youtube filmpjes houden ze het luchtig en verdelen het gelijk in kleine bolletjes.

2. Ik heb deeg voor 4 bodems gemaakt. Deze heeft 2 uur gerezen en toen afgedekt in de koelkast gestaan. hoeveel uur van te voren moeten ze uit de koelkast om op kamertemperatuur te komen?

3. Ik wil er graag 2 gebruiken, kan ik de overige 2 bollen alsnog invriezen of kan dat alleen na de eerste keer rijzen?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
 
pizzabakker zei:
Allereerst bedankt voor het recept. Ik heb nog wel enkele vragen voor de pizza-experts hier.

1. Moet je na de eerste keer rijzen het deeg nogmaals doorkneden? Bij sommige youtube filmpjes houden ze het luchtig en verdelen het gelijk in kleine bolletjes.

2. Ik heb deeg voor 4 bodems gemaakt. Deze heeft 2 uur gerezen en toen afgedekt in de koelkast gestaan. hoeveel uur van te voren moeten ze uit de koelkast om op kamertemperatuur te komen?

3. Ik wil er graag 2 gebruiken, kan ik de overige 2 bollen alsnog invriezen of kan dat alleen na de eerste keer rijzen?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

1. Ja, na eerste rijs nogmaals doorkneden.
2. Ik zou ze gewoon een uur tevoren uit de koelkast halen.
3. Je kunt de bollen gewoon nog invriezen. Bij ontdooien voor volgende keer ook weer goed op kamertemperatuur laten komen, anders is je deeg erg stug.

Succes!
 
richard0501 zei:
veel bloem gebruiken, op bakpapier  of op de handjes vormen

Ik gebruik de deegroller.
Je tilt de pizza aan ??n kant een klein stukje op tegen de deegroller aan en vervolgens rol je de pizza zover over de roller heen dat je deze kunt oppakken en op je met bloem bestrooide pizzaschep kunt terugleggen.
 
Goed plan. dank voor de tip.
 
Stond al even op mijn todo, vandaag ga ik het deeg voor de bodem en de saus maken.
Morgen wordt alles belegd en gebakken, ik zal foto's maken! ;)

5b81149802596f8ba38dca41ecaac90f.jpg


52262623c001f67d103255468959fbf5.jpg


513abf2317cca4dd6859999fec95fb83.jpg


Na het rijzen nog even gekneed, porties gemaakt, klein beetje olie aan de bovenkant tegen indrogen en in handige bakjes, de koelkast in voor morgen

d6bddf6eab6cd2e7cf87e6818d2dfa46.jpg


b1d9d5c01740435af45e9a3c7b4e60c2.jpg
 
Succes morgen, ik ben benieuwd hoe een en ander uitpakt!
 
Dominique zei:
Succes morgen, ik ben benieuwd hoe een en ander uitpakt!

Al met al, geslaagd!
De kunst van het minimaal beleggen van de pizza zijn we nog niet vaardig

1 ding wat ik nog niet zo goed kan verklaren, ik heb het deeg uit de koelkast genomen, op kamer temperatuur laten komen, laten rusten/gisten en uitgerold.
Maar het deeg was zo enorm elastisch dat het gewoon elke keer kromp. Heb ik dan teveel bebloemd of is het deeg dan te droog?

Voor de rest was de bodem heerlijk! Lekker dun en knapperig.

Hier een voorbeeld van het "slecht beleggen" van je pizza . Ondanks dat was alles wel gaar en had een goede smaak.
De zelf gemaakte saus is heerlijk in alle eenvoud.

e3c08b186c1965a2bb140e9a1e2d1df3.jpg
 
Als je deeg met uitrollen steeds weer krimpt, is de truc om het in je handen te laten uitzakken. Dus handen onder het deeg, en dan vanuit het midden met je handen naar buiten rekken. Je loopt wel kans op scheur/gat. Kwestie van oefening baart kunst. En deeg is nooit het zelfde, het kan goed zijn dat het een volgende keer niet zo is. En een klein scheutje water wil ook wel eens helpen, maar dat wordt vaak een enorme kliederboel, en snel teveel. Tot zover mijn ervaringen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan