BasBQ
Beef en Steak

Pizza

 
 

RoelRos

Kooltjesharker
Berichten
116
Voor de eerste keer pizza gemaakt. Duurde even voordat hij heet was maar daarna bleef de Q goed stabiel op 300 graden. Smaakte trouwens erg lekker, zelf lang rijzend deeg gemaakt 4 uurtjes. De saus tomatenblokjes/gezeefde tomaat, oregano, gerookte knoflook en zout/peper.

Ik denk dat ik het de deflector plate te snel heb geplaatst, leek mij niet goed om deze pas na 200 graden te plaatsen of gaat hij daar niet kapot van?

Q wordt er mooi schoon van, deflector platen zijn weer wit.

279A47CC-9518-4DCB-B4E5-EDFDB2E89E17.jpeg


0E822612-4BC7-4288-A144-D27F97F5BBA6.jpeg


DF4C274B-5506-427B-AD9A-CD2B1C2661B1.jpeg


A3BB2FC7-53D7-4DFC-9B5E-29652D0A5370.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Mooi gemaakt. Je deflector plate kan wel wat hebben. Bij pizza bakken op de Kamado wil ik hem heel heet hebben, zeg 400C of meer, daar heb je goed vuur voor nodig.
Dus de deflector plaats ik pas rond de 175 -200C. Dan laat ik alles nog eens anderhalf uur opwarmen zodat ook de pizzasteen die temperatuur heeft.
Dan pas begin ik met de pizza’s, die zijn dan wel zo klaar 😉
 
Persoonlijk leg ik altijd alles al in de bbq vanaf dat de vlam uit is zodat alles geleidelijk kan opwarmen. De deflector plate leg ik wel hoger zodat er wel nog de nodige airflow is. Of het nodig is betwijfel ik, maar kwaad kan het zeker ook niet.
Als je opzet het toe laat kan je voor pizza je deflector plate sowieso best hoger monteren tijdens het garen om een goede airflow te blijven behouden.
Je mag ook wat hoger dan 300 graden gaan als je vuur dat toe laat. Tussen de 350 en 400 zit ik zelf meestal. Wel je timings er op aanpassen natuurlijk.

Hoedanook ziet die pizza er zeker niet mislukt uit.
 
Persoonlijk leg ik altijd alles al in de bbq vanaf dat de vlam uit is zodat alles geleidelijk kan opwarmen. De deflector plate leg ik wel hoger zodat er wel nog de nodige airflow is. Of het nodig is betwijfel ik, maar kwaad kan het zeker ook niet.
Als je opzet het toe laat kan je voor pizza je deflector plate sowieso best hoger monteren tijdens het garen om een goede airflow te blijven behouden.
Je mag ook wat hoger dan 300 graden gaan als je vuur dat toe laat. Tussen de 350 en 400 zit ik zelf meestal. Wel je timings er op aanpassen natuurlijk.

Hoedanook ziet die pizza er zeker niet mislukt uit.

Hij schoot op een gegeven moment door naar de 325 dus hij kan zeker nog heter, ik had gelezen tussen de 250 en 300 dus dacht 300 maar eens proberen. M’n Q is nu mooi ingebakken, heb hem nog niet zo lang. Ben begonnen met een lege run 150 graden, hierna PP, moink balls, hele kip, bavette rollade, mixed grill 225 graden en nu pizza 300 graden.
 
Pizza ziet er heerlijk uit.
Wanneer je je deflector en pizzasteen later plaatst, heeft de keramiek van je dome al mooi wat warmte kunnen opslaan, maar zal dan sowieso nog tijd vragen om de deflector en pizzasteen op temperatuur te krijgen.

Af en toe een pizza-sessie is ideaal om je Q schoon te maken, tijdens het opwarmen zal het vet wat zich vastgezet heeft op de keramiek (van oa low&slow sessies) verbranden (de rook die je ziet wanneer je het deksel sluit). Eventuele vetresten op je deflector zullen ook mooi verbranden en nadien makkelijk weg te borstelen zijn.
 
Lekker hoor, die pizza
Schuif maar door
 
Pizza ziet er goed uit. Dat moet smullen geweest zijn
 
Pizza is altijd lekker, deze is mooi gemaakt, buon appetito saluti🍷
 
Terug
Bovenaan Onderaan