BasBQ
Beef en Steak

pizza tijd!

 
 

Caspar

Kooltjesharker
Berichten
209
Terwijl de bevrijdingsfestivals werden stilgelegd vanwege de storm, stond in mijn keuken het deeg te rijzen. Een paar keer stond de tuin letterlijk flink blank en vroeg me af of de pizza's vanavond in de oven gebakken moesten worden.

Gelukkig kwam het allemaal goed.

Rond zessen was het droog, het waaide wel heel behoorlijk bij ons aan de kust. Maar dat mocht de pret niet drukken. In alle drukte maakte ik maar een foto, van een vier kazen pizza.

Ik had ook pizza's met appel, geitenkaas, bacon en behoorlijk wat ui die geblust was in rode wijnazijn. Geserveerd met wat rucola. Helaas geen foto, dus of die pizza's wel bestaan hebben...

We waren met zes personen, daardoor was het best een lange run, waarbij ik hard gewerkt heb om alles op tafel te krijgen.


Ik heb de recepten inmiddels best onder de knie, maar de temperatuur loopt vaak na twee pizza's al terug. Dus bijvullen was best vaak aan de orde.

Maar het was heerlijk en erg gezellig!



 

 
Mooie foto zeg!
 
Pizza=lekker!! :D
 
lekker hoor, bezorg je ook?  :)
 
Nice, ziet er goed uit zeg....
vraagje, heb je het tussen stuk zo ergens kunnen kopen? of is deze homemade... want dit ziet er gaaf uit zeg :)
 
Yummieie!
 
Tussenstuk via marktplaats gekocht. Daar wordt soms wat huisvlijt verkocht, maar het is een hele nette tovoeging geworden.
Hoewel ik zelf nog nooit met metaal gewerkt heb, stelt het helemaal niets voor. Het is niets meer dan een lange strook metaal, waar een hap uit gehaald is. Maar daar ligt meteen mijn probleem, hoe doe je dat netjes?

Ik wil er zelf alleen nog handvatten opzetten. Hout bijvullen is wat lastig.
 
Caspar zei:
Hoewel ik zelf nog nooit met metaal gewerkt heb, stelt het helemaal niets voor. Het is niets meer dan een lange strook metaal, waar een hap uit gehaald is. Maar daar ligt meteen mijn probleem, hoe doe je dat netjes?

Ik denk dat ik de vraag niet geheel snap? Het stelt niks voor, maar geen idee hoe je het moet doen klinkt als een tegenstelling?
Als het netjes en snel moet: laten laser- of waterstraalsnijden.
Als je er wat meer tijd aan wilt spenderen kun je met een slijptol een eind komen.

 
dennis zei:
Caspar zei:
Hoewel ik zelf nog nooit met metaal gewerkt heb, stelt het helemaal niets voor. Het is niets meer dan een lange strook metaal, waar een hap uit gehaald is. Maar daar ligt meteen mijn probleem, hoe doe je dat netjes?

Ik denk dat ik de vraag niet geheel snap? Het stelt niks voor, maar geen idee hoe je het moet doen klinkt als een tegenstelling?
Als het netjes en snel moet: laten laser- of waterstraalsnijden.
Als je er wat meer tijd aan wilt spenderen kun je met een slijptol een eind komen.

Dat kan ik allemaal volgen. Laat ik het zo zeggen. Ik kan meten, ik kan de boel voorzien van gaatjes en moeren en bouten. Maar als je me vraagt hoe je moet laser- of waterstraalsnijden, haak ik af.  Ieder zijn vak.

@dennis, waar zou je kunnen laser- of watersnijden, en is dat duur? Ik zoek nog een oplossing voor een mini WSM.
 
De prijs wordt vaak niet bepaald door wat het kost, maar of een staalboer eens wat voor een particulier wil doen.
Als je een aardige treft hoef je misschien alleen het materiaal te betalen, voor rvs zal dat bruto zo'n 10,- per kg zijn. Als ie zijn korting doorberekent is het niet ondenkbaar dat je praktisch gezien zo'n 8,- per kg (of minder) kwijt bent.
Het snijden zelf is voor een dergelijke ring niet de kostenpost. Als je een plaat nodig hebt die uiteindelijk een cilinder met een diameter van 550mm en 200mm hoog moet vormen (met het contour erin, maar dat maakt vrij weinig uit in de snijlengte), dan heb je ongeveer 4m snijwerk. Bij een snijsnelheid bij 5m per minuut (=laag), en een machineuurtarief van ?100,- (=hoog) per uur, dan kost dat bijna niks.
Wat er dan nog over blijft is het digitaliseren van je contour, als je een cad pakket hebt kun je dat zelf doen (en anders zijn er vast forumleden die je kunnen helpen, waaronder ikzelf), en het omzetten van die contour naar de uiteindelijke files en parameters die de betreffende bank nodig heeft. Dat zal over het algemeen het snijdende bedrijf moeten doen, kost praktisch gezien ook max 5 minuten.
Maar sommige bedrijven hanteren gewoon standaard ?50,- werkvoorbereidingskosten, tellen machinetarieven per kwartier of 20 minuten, etc. Heb je zo'n principi?le, dan gaat de prijs rap omhoog natuurlijk.
Je zou in je omgeving ook eens naar een fablab kunnen zoeken, daar kun je ook wel terecht als particulier voor niet te gekke bedragen.
 
Dank je Dennis. Weer wat geleerd.

Nu heb ik al een pizzaring, dus daar heb ik geen hulp meer bij nodig. Maar als ik binnenkort mijn miniWSM projectje weer op wil pakken, dan weet ik waar ik moet zoeken. Ik wil namelijk een koker met een diameter van 35cm laten maken. Maar dat gaat vast lukken.
 
Caspar zei:
Dank je Dennis. Weer wat geleerd.

Nu heb ik al een pizzaring, dus daar heb ik geen hulp meer bij nodig. Maar als ik binnenkort mijn miniWSM projectje weer op wil pakken, dan weet ik waar ik moet zoeken. Ik wil namelijk een koker met een diameter van 35cm laten maken. Maar dat gaat vast lukken.
Die zijn kant en klaar te verkrijgen als 60ltr drum  ;)

En weer on-topic....
 
Terug
Bovenaan Onderaan