Beef en Steak

Pizza perfecie

Nog een tip: De "geheime Ooni gasstand".
Geheim? Jazeker, deze is niet in de handleiding te vinden. Dit werkt sowieso bij de Ooni Koda (gas).
Stel je wilt een krokantere (edit ) bodem maken. Langer de (edit) bodem bakken maar geen verbrande toppings?

Als je de oven normaal gesproken aansteekt druk je de gasknop in als je hem aansteekt en draait een stukje tegen de klok in tot hij aangaat. Deze zone op 9-12 uur van de gasknop noem ik even de aansteekzone.

Als de oven opgewarmd is kun je de knop indrukken terwijl de vlammen branden. Houdt de knop ingedrukt en draai deze naar de aansteekzone (op 10 of 11 uur) en laat hem los in deze zone.

Je krijgt dan een hele kleine vlam. Ideaal om lekker de bodem door te bakken zonder verbrande korst en toppings.

Laatst bewerkt:
Ik ga vrijdag ook maar eens testen of dit op de ZiiPa zit!

Wij zijn thuis ook fan van pizza’s. Die van de bekende ketens komen het huis niet meer in en bij uiteten gaan slaan we de pizza’s nu ook over.

De fotos zien er top uit. Zelf maken wij ze met een dubbele pizza steen op de kamado. Werkt prima. Bereiding 4-8 min per pizza.

Voordeel lijkt met dat je lekker snel aan de gang kan. Meer stabiele temp hebt en de Pizza's snel klaar zijn.
Wel een extra investering… je moet de pizza’s rond draaien begrijp ik en opletten anders zijn ze aangebrand.

Zit er veel smaak verschil tussen beiden systemen?

IMG_2706.jpeg

IMG_1370.jpeg

IMG_1369.jpeg

Wij zijn thuis ook fan van pizza’s. Die van de bekende ketens komen het huis niet meer in en bij uiteten gaan slaan we de pizza’s nu ook over.

De fotos zien er top uit. Zelf maken wij ze met een dubbele pizza steen op de kamado. Werkt prima. Bereiding 4-8 min per pizza.

Voordeel lijkt met dat je lekker snel aan de gang kan. Meer stabiele temp hebt en de Pizza's snel klaar zijn.
Wel een extra investering… je moet de pizza’s rond draaien begrijp ik en opletten anders zijn ze aangebrand.

Bekijk bijlage 77028

Bekijk bijlage 77029

Bekijk bijlage 77030
Smaakverschil zit hem met name in oefenen en een goed deeg maken wat je kunt verbeteren steeds. Rijzen, rusten, bloem, hoeveel water, hoe goed gerezen en nog meer variabelen bepalen toch de smaak.

En niet te vergeten welke stijl vindt je lekker? Wil je liever krokant en plat, of dikker en luchtig?

Wat wel scheelt is dat bepaalde pizza stijlen zoals Napolitaanse beter lukken bij temperatuur boven de 400 graden wat lastiger is op kamado.

Voor mij is de belangrijkste reden gemak. Lekker aansteken met gas en binnen 20 minuten klaar om te bakken. En goedkoper in verbruik dan kolen als je het vaak doet.

Wat @Edwin84 zegt de ingrediënten en het proces zijn meer bepalend dan een gas pizza oven of een kamado.

Met de kennis en het aanbod van nu zou ik echt eens kijken wat er te koop is en wellicht kijken of je er mee kan werken met bijvoorbeeld een workshop. Want het aanbod is inmiddels breder dan de Ooni`s.

Ben blij met mijn Ooni 12" maar ik kon hem voor een mooie prijs overnemen van iemand die er écht niet mee om kon / wilde gaan :) .
Draaien lukte niet etc.
Hebben er min of meer een vriend aan over gehouden die nu af en toe bij ons een pizza komt eten :)
Heel blij met mijn ooni 12"maar als ik morgen wat anders zou willen kopen zou ik meer om me heen kijken en willen proefbakken.

Bekijk bijlage 77028

Bekijk bijlage 77029

Bekijk bijlage 77030
Ik denk dat het gros al is gezegd door de andere 2 heren. Ik vind vooral de consistentie erg fijn. Je weet precies waar je aan toe bent; razendsnelle pizza van beter-dan-restaurant kwaliteit. Qua smaak: wellicht dat je bij een kamado, die toch op iets lagere temperatuur werkt, meer hout smaak kwijt zou kunnen. In een echte pizza oven ben je zo snel klaar dat zelfs als je een hout of pellet gestookte oven hebt er eigenlijk geen tijd is om iets van smaak er op af te geven. Vandaar ook dat ik voor een gasser ben gegaan. Eventueel kan de mijne nog uitgebreid worden met een hout module maar dit zou dan echt puur voor de fun zijn. Het is dan namelijk vooral meer gehannes om de temp constant te houden.

Terug
Bovenaan Onderaan