Huib
Kooltjesharker
Ben zelf geen pizza liefhebbers maar vrouw bleef maar zeuren omdat ze ook een filmpje had gezien dat het ook op een kamado kon. Langer de boot afhouden ging niet.Dat zijn idd de maximum temperaturen voor zowat alles dat je op een BBQ doet qua vlees/groenten. Maar de TS geeft aan dat hij ook pizza's wilt bakken en dan zijn hogere temperaturen beter.
'De beste temperatuur om een Romeinse pizza te bakken is grofweg tussen de 300 en 350 graden Celsius. Hierdoor worden de pizza's lekker knapperig en krokant. Echte Napolitaanse pizza wordt zelfs op 500 graden Celsius gebakken.'
Nu, pizza's kun je ook perfect bakken op 270°, maar al vaker gelezen dat snelle hoge hitte het beste is voor een lekkere pizza. Zelf bak ik ze op mijne large op 350°. En mits onoplettendheid, heb ik hem ook al eens op 450° gehad.
Ik blijf vermoeden dat er iets met zijn houtskool niet in orde is.
Bastard pizzasteen gekocht met een dikte van 2cm (duurdere bge is 1.5) en pizzashep.
Sligo deegbollen waar het advies is om deze op 260 af te bakken. Toekomst wellicht zelf deeg maken maar dan wel een deeg die op 260C...
Deeg minstens 6 uur onder vochtige theedoek laten ontdooien.
Met knikkende knieën aan dit avontuur begonnen en het mooi rond krijgen was nog een dingetje. Tweede ging al wat beter

De setup. indirect met convector, rooster, convector van de minimax met daarop de pizzasteen en op een temperatuur laten komen van 260
topping met zelfgemaakte saus, mozzarella, Grano pedano, en chorizo wors. Voor de sier wat verse basilicum
met wat champignons en kappertjes aangevuld
saus, mozzarella, Grano pedano, en salami
Vrouw was tevreden en ging er voor
Belangrijkste was dat de korts knapperig en luchtig is en vooral niet verbrand of hard. Voor mij geen enkele reden om hoger te gaan dan 260C
Al met al een geslaagde eerste pizza sessie met een smalijk resultaat en daar gaat het uiteindelijk om. Enige nadeel is dat ik er nu aan vast zit om het te herhalen. Zal nog wat experimenten met ansjovis etc..
Laatst bewerkt: