BasBQ
Beef en Steak

Pizza met ijs !

cricque

Kooltjesharker
Berichten
243
Vandaag nog eens pizza gemaakt ... is bijna een wekelijks gebeuren ondertussen

Velen hebben een eigen recept voor deeg, hierbij het mijn

750g bloem (tipo 00 uiteraard)
0,5l water
4,5gr instant gist
scheut honing
snuif zout
scheut olijfolie


Ik meng het lauw water met het zout, dan scheut honing in, dan de gist, effe laten staan
Afwegen bloem
Olijfolie erbij en mengsel van water, zout, honing, gist erbij
Kneden (doe ik 2-3 minuten ofzo tot het een geheel is en niet meer zo plakt)
In geval dat het deeg echt plakt, klein beetje bloem bij et voila (ik ben niet van het type het moet 100% correct zijn)

Dit doe ik ergens tussen 12 en 13u
In een kom en afdekken met een natte theedoek

Afhankelijk van de binnentemperatuur is dit na een uur - anderhalf uur zoiets
IMG_1297.jpg


Om +- 16u maar ik er bollen van en die zet ik dan in de doos voor nog een half uurtje op het schap
Wij houden van iets dikker deeg, maar zeker geen 5cm ofzo
2 bollen van zo een 220-240
2 bollen van zo een 270-300
En dan is er nog meestal wel een overschotje, vandaar het kleintje, dat we ook gaan gebruiken !
Dit is zo een 160-180 gram, maar is afhankelijk van hoe groot je de andere maakt uiteraard

IMG_1298.jpg


In mijn doos doe ik nog altijd wat olijfolie en ook op de bollen zelf


Als deze al groot zijn om 16u30-16u45 nog even de koelkast in






Om 17u de bbq in gang zetten, wat hout op, en tegen 17u50-18u is mijn stalen plaat (kan je hier wel ergens terugvinden warm genoeg)
Als de houtskool/briketten warm zijn neem ik alvast de doos uit de koelkast

4 pizza's gemaakt en lekker gegeten
1 margharita, 1 met mais en ananas voor de dochter en dan 2x pizza met mais, rode ajuin, puntpaprika en peperocino (van die opgelegde pepers)

Wat sfeerfoto's en van die met ananas (korst kon iets harder misschien, maar was meer dan goed genoeg zo)

IMG_1299.jpg
IMG_1300.jpg
IMG_1300.jpg
IMG_1301.jpg
IMG_1303.jpg
IMG_1305.jpg


Maar dan komt het

Er zijn veel mensen die hier wel eens pizza bakken ... waarom geen desert pizza !
Nog een klein blokje bijgesmeten zodat we terug vlam hebben en vlug terug aan een 300-350 graden zitten

IMG_1344.jpg


Terwijl het vuur nog effe gaat opwarmen nemen we het volgende

IMG_1307.jpg


- 1 a 2 eetlepels mascarpone (mag gerust huismerk zijn)
- 1 a 2 eetlepels nutella

IMG_1311.jpg


Deze mengen we tot 1 geheel

IMG_1313 (1).jpg


Dit kan je ook wel even op voorhand doen en in de koelkast zetten, maar als het echt koud staat helpt het niet bij het smeren.
Dus niet vergeten uit te halen op tijd, of best een mes gebruiken later

We gaan nu de pizza "draaien", dus we nemen het "overschotje" maar was meer een vierkant dan een rondje, maar maakt niet zoveel uit
Deze maken we wel zeer dun, vandaar dat ik ook iets minder deeg gebruik dan voor een gewone pizza

IMG_1316.jpg


We bakken deze pizza zonder iets op, hierbij letten we wel op dat deze niet teveel "bubbels" maakt

IMG_1317.jpg


Na een minuutje of 2 (afhankelijk van hoe hoog je vuur is) effe uitnemen en met een vork in prikken, zo heb je zeker geen bolletjes op het "center" vlak

IMG_1319.jpg



Pizza klaar ... (of toch bijna, je kiest uiteraard zelf hoe hard je deze wilt)

IMG_1321.jpg


Je neemt het beleg
En gaat dit strijken, door de warmte van de pizza kan je dit mooi verdelen

IMG_1322 (1).jpg


Je neemt een strooibus poedersuiker en "drizzle" wat poedersuiker erover

IMG_1323.jpg

Je neemt een bolletje ijs (vanille in dit geval) en doet dat erop

Et voila pizza met ijs !

IMG_1339.jpg



Note: dit moet je dus echt vlug kunnen doen, daarom moet je ijs zeker klaarstaan, hoe sneller je dit doet, hoe meer je ijs gesmolten is

Simpel maar ozo lekker, en je maakt toch al deeg, dus waarom niet
Note: dit valt tamelijk zwaar, dus daarom maken wij ook een "kleinere", als je echt een grote pizza neemt, dan is dat gemakkelijk voor 6 tot 8 personen, meeste mensen hebben wel genoeg met 1 stukje (kwartje)


Je kan hier nog veel extra's op doen, zoals extra noten, vruchten zoals aardbei/banaan, veel variaties mogelijk, maar dit is simpel


Dit is een eentje dat de meeste mensen wel lusten, nutella liefhebbers worden gek trouwens als ze dit krijgen !

IMG_1330.jpg
 
Die ga ik even opslaan voor het slaapfeestje van onze zoon. Denk dat ze daar wel heel blij van gaan worden šŸ˜‹.
 
Een ijs pannenkoek heb ik wel eens gehad, maar een ijs pizza is nieuw.

Lijkt me, zeker voor de kids, een erg lekkere pizza!
 
Dat is wel speciaal. Bij ons ronden we steeds af met een pizza nutella. Hebben de kinderen graag. Deze ook eens proberen.
 
@Zzzjon @Free_ltd @Bubbeltje

Zelf ben ik een "kwatta" man, maar de rest van de familie is nutella, de zoon is zo geen ijsfan, maar de dochter wel. De zoon is een nutella liefhebber, dochter minder. Vandaar dat ik dus een tussenoplossing zocht om beide kampen tevreden te stellen, en zo eten ze er beide van, dus ideaal.

Maar de "grote" lusten dit ook hoor :)

En je kan gerust gek gaan hoor, nog chocoladesprinkles op/schilfers/noten (pistache, hazelnoten, ... ) etc, maar maakt het alleen nog zwaarder. Stukken fruit kan ook zeker (alles wat past bij chocolage denk ik aan banaan/aardbei), wat creme fraiche, paar toefjes mascarpone

Ik heb hier zelf al veel variaties op geprobeerd, maar de meest simpele is iets wat bijna iedereen mag
 
Terug
Bovenaan Onderaan