BasBQ
Beef en Steak

Pizza duurt lang met Uuni 2

 
 

Beun

Gerijpt
Berichten
2.598
Hi allemaal,

Vraagje vanuit mijn kant waar ik al wat langer tegenaan loop. Vandaag weer pizza’s gebakken op een Uuni 2 waar een pizzasteen in ligt. De eerste pizza is in no-time klaar. Daarna snijden we de pizza in stukken, eten we wat en leg ik de tweede erop. Dit duurt al iets langer ondanks dat er voldoende brandstof in zit. Nadat de tweede pizza klaar is zit er zeker 15 minuten tussen voordat ik de derde erin schuif. Brandstof blijft netjes op peil en ik laat hem lekker fikken. Bij de derde pizza duurt het zo’n 8/10 minuten voordat die klaar is. Dat vind ik vrij lang.
Het zijn vierkante pizza’s van zo’n 20x20 cm. Is de steen dan gewoon niet warm genoeg? Want ik lees verhalen dat mensen aan de lopende band bakken. Dat gaat mij never nooit lukken.
 
Ik heb zelf geen ervaring met pizza bakken.
Maar inzakken van temperatuur komt misschien door te dik belegde pizza's.
 
Ik heb zelf geen ervaring met pizza bakken.
Maar inzakken van temperatuur komt misschien door te dik belegde pizza's.
We hebben weer een nieuw dieptepunt bereikt. Op het moment van schrijven ligt die er al vijf minuten in en het deeg ziet er verre van gaar uit.

Qua toppings houden we het vrij simpel met een klein beetje kaas en wat groente.
 
Als het de steen moest zijn, heb je geen thermometer waarmee je de temp van de steen kan meten bv voor de 1ste pizza, na de 2de, na de 3de ?
Dan weet je toch al of het daar aan ligt of niet.
 
Nee, die thermometer heb ik helaas niet. Zojuist 20 minuten bezig geweest met een pizza😂
 
Sluit je ook het deurtje/schotje na de 1e pizza? steen koelt inderdaad namelijk af. Ben het eens met Roland heb je geen thermometer, waarmee je de steen temperatuur kan meten? Steen temperatuur vanaf 350C is goed om weer een pizza te gaan bakken (400C is beter)
 
Ik gebruik een Digitale infrarood-thermometer (23 euro bij amazon). Ik bak dan wel pizza's op een gas gestookte pizza oven met ook een brander voor de steen ipv pellets.
 
Sluit je ook het deurtje/schotje na de 1e pizza? steen koelt inderdaad namelijk af. Ben het eens met Roland heb je geen thermometer, waarmee je de steen temperatuur kan meten? Steen temperatuur vanaf 350C is goed om weer een pizza te gaan bakken (400C is beter)
Deurtje zit altijd dicht. Ook tijdens het bakken. De thermometer ligt al in mijn winkelmand 😉
 
Dat is echt heel vreemd. Heb je geen foto’s? Hoe lang warm je hem op. Een thermometer maakt natuurlijk veel duidelijk. Maar als het zolang duurt dan is hij gewoon niet heet genoeg.
 
Dat is echt heel vreemd. Heb je geen foto’s? Hoe lang warm je hem op. Een thermometer maakt natuurlijk veel duidelijk. Maar als het zolang duurt dan is hij gewoon niet heet genoeg.
Zal de volgende keer foto’s maken. Het opwarmen duurt zeker een minuut of 30. Jij hebt toch ook een Ooni als ik mij niet vergis? Hoe rap achter elkaar kan jij doorgaan met pizza’s bakken?

Bij mij gaat het vanaf de derde pizza goed mis. Zelfs wanneer ik tussentijds zo’n 15 minuten laat opwarmen.
 
Ik heb je probleem vaker gehoord mbt Pellet pizzaovens.
Ik denk dat Pellets heel snel opgaan waardoor er maar een kleine periode van constante temperatuur is.
Vaker bijvullen lost het ook niet direct op want dat smoort het vuur in eerste instantie.
 
Ik heb je probleem vaker gehoord mbt Pellet pizzaovens.
Ik denk dat Pellets heel snel opgaan waardoor er maar een kleine periode van constante temperatuur is.
Vaker bijvullen lost het ook niet direct op want dat smoort het vuur in eerste instantie.
Exact dat probleem ervaar ik. Het vuur wordt iets minder en soms wil ik nog wel eens met iets wapperen om het weer aan te krijgen. Maar omdat je pellets bovenop gooit smoor je het vuur dus misschien continu.
 
Exact dat probleem ervaar ik. Het vuur wordt iets minder en soms wil ik nog wel eens met iets wapperen om het weer aan te krijgen. Maar omdat je pellets bovenop gooit smoor je het vuur dus misschien continu.
Ben echt bang dat je ermee moet leren leven.
De klant die ik hier toen over in de winkel heb gesproken heeft uiteindelijk de pellet-versie op marktplaats gezet een een houtgestookte Ooni terug gekocht
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Dit is toch wel een serieus nadeel van de pellet versie :cry: .
 
Kan je niet op YouTube zoeken hoe anderen dit oplossen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan