BasBQ
Beef en Steak

PID controller in de maak voor weber MT 57 GBS

Thijs zei:
Weet het niet zeker, maar van PC ventilatortjes weet ik dat ze wat moeite hebben om te starten onder de 5 volt. Tegenwoordig zie je daarom in de PC's vaak PWM fannetjes.
Beetje trial and error met het zoeken naar een geschikte fan ben ik bang.

Mooie gebouwd trouwens ! Het idee van de ringleiding heb ik stiekem al opgeslagen  B-)

Ik wil nog proberen om de 12V kant van de adapter te gaan schakelen. Op dit moment wordt de adapter zelf steeds aan en uit geschakeld. Misschien helpt dat nog. Het waren beiden trouwens 12V adapters. Maakte geen verschil.
Nu moest ik steeds de fan in de gaten houden en voorheen de temperatuur. Dat is nog niet helemaal de bedoeling :)

Maar ze waren weer erg lekker!!




Zolang de fan het dus deed, werkte het perfect! Temperatuur bleef echt verrassend mooi constant. Zag maar enkele keren 1 ? 2 graden verschil. Erg netjes. Dat deed ik met de hand vele malen slechter.
Voordat ik begon heb ik nog wel een keer zoveel gaatjes erbij geboord in de koperen buis. Vond de eerste opzet toch wat te weinig lijken.

Zodra de deksel er af moest liep de temp daarna wel +/- 10grC omhoog maar zakte vervolgens ook weer vlot naar de ingestelde temp. Prima dus.

Goed nu eens kijken of ik de fan goed draaiend krijg.
 
Ik weet dat voor andere apparaten er soms een hogere inrush current nodig is om ze aan te krijgen...mogelijk ook zo met je fan?

Wat is de rating van je fan en van je adapter? Zitten die misschien iets te dicht bij elkaar?

Sent from Tapatalk

 
Adrie zei:
Ik weet dat voor andere apparaten er soms een hogere inrush current nodig is om ze aan te krijgen...mogelijk ook zo met je fan?

Wat is de rating van je fan en van je adapter? Zitten die misschien iets te dicht bij elkaar?

Sent from Tapatalk

De eerste adapter (van een ledstrip) heeft 2A output en de tweede die ik geprobeerd heb heeft 4A output. De fan vraagt maar 0,16A. Lijkt me wel voldoende.

Nu viel mij eens eerder al op dat bij het afschakelen van de adapter er nog enkele seconden 12V blijft staan op de uitgang en dat deze daarna langzaam gaat zakken.  Misschien doet dit fenomeen iets raars met de fan en dat ie daardoor op een dood punt komt te staan.

Ik zie dat de meesten vaak de 12V schakelen ipv zoals ik de 230V naar de adapter.
Als je de 12V schakelt heb je puur 0 of 12V. Wellicht dat het um hier in zit. Kan mij ergens niet voorstellen dat het in de fan zit; die zullen vast niet veel verschillen lijkt me.
 
Die van mij wordt op advies van Nosmo ook geschakeld op de 5V lijn idd maar dat was meer omdat die beter tegen het frequente schakelen zou moeten kunnen.

Ik zou het misschien toch in die adapter zoeken...waren beide LED adapters?

Sent from Tapatalk

 
Het waren twee verschillende adapters. 1x van een ledstrip en de andere volgensmij van een laptop. Zo'n grote blokadapter zeg maar. Ik ben bang dat een 3e adapter niet veel uithaald omdat dit al twee verschillende adapters zijn. Mooi 'klooi' dingetje wordt dit :)

Ik moet nog een SSR relais binnenkrijgen om 12V gelijkstroom mee te kunnen schakelen. Volgensmij kan mijn controller dat niet rechtstreeks. Zodra ie binnen is ga ik dat eens testen. En anders toch maar een andere fan. Thnx voor je meedenken in ieder geval!
 
Muncky78 zei:
Het waren twee verschillende adapters. 1x van een ledstrip en de andere volgensmij van een laptop. Zo'n grote blokadapter zeg maar. Ik ben bang dat een 3e adapter niet veel uithaald omdat dit al twee verschillende adapters zijn. Mooi 'klooi' dingetje wordt dit :)

Ik moet nog een SSR relais binnenkrijgen om 12V gelijkstroom mee te kunnen schakelen. Volgensmij kan mijn controller dat niet rechtstreeks. Zodra ie binnen is ga ik dat eens testen. En anders toch maar een andere fan. Thnx voor je meedenken in ieder geval!

Als je nu de PID gebruikt om die 220AC lijn te schakelen kan je daarmee ook de 12v DC lijn schakelen (doe ik ook). De rating van die uitgang is gebaseerd op AC maar kan ook DC aan.

Heb je dan dus geen extra SSR voor nodig.

Heb je niet nog een andere fan liggen om te testen? PC fan ofzo?
 
Adrie zei:
Als je nu de PID gebruikt om die 220AC lijn te schakelen kan je daarmee ook de 12v DC lijn schakelen (doe ik ook). De rating van die uitgang is gebaseerd op AC maar kan ook DC aan.

Nou............ dat hangt helemaal af van het soort SSR die je hebt. De meeste zijn alleen geschikt voor AC. Als je daar DC mee schakelt gaat de fan wel aan maar niet meer uit omdat de SSR pas weer uitschakelt als de spanning 0V is. Bij AC is dat 100 x per seconde maar bij DC pas als je de voeding uitschakelt.
 
Nosmo zei:
Adrie zei:
Als je nu de PID gebruikt om die 220AC lijn te schakelen kan je daarmee ook de 12v DC lijn schakelen (doe ik ook). De rating van die uitgang is gebaseerd op AC maar kan ook DC aan.

Nou............ dat hangt helemaal af van het soort SSR die je hebt. De meeste zijn alleen geschikt voor AC. Als je daar DC mee schakelt gaat de fan wel aan maar niet meer uit omdat de SSR pas weer uitschakelt als de spanning 0V is. Bij AC is dat 100 x per seconde maar bij DC pas als je de voeding uitschakelt.

Excuus! Ik dacht dat het hier ging om de relais poort op de PID maar er wordt gebruik gemaakt van een extern SSR zie ik nu.
 
Muncky78 zei:
Thnx Adrie! Ja klopt dat opbergvakje is wel praktisch.

Inmiddels weer een stap verder:

Stappenboorset is binnen (als iemand ze eens wil lenen laat maar horen als je een beetje in de buurt woont van Emmen):
[...]
plaatjes
[...]

En nu snel een praktijk test doen :). Zaterdag staan er spareribs op het menu :)

Ben benieuwd of het goed gaat werken.

Heel netjes geworden! Zowel de doorvoer als de buis zelf.  Mocht het mijn de gas-ontsteking buis niet werken dan zal ik een zelfde setup zeker ook overwegen.
 
ice-T zei:
Heel netjes geworden! Zowel de doorvoer als de buis zelf.  Mocht het mijn de gas-ontsteking buis niet werken dan zal ik een zelfde setup zeker ook overwegen.

Bedankt! Ben ook benieuwd hoe jouw project verder gaat verlopen. Succes!

Ik wacht nogsteeds op de SSR relais die DC kan schakelen. Had er al lang moeten zijn :(

Ik kan nog even kijken of ik de fan rechtstreeks op de PID controller kan aansluiten/schakelen maar volgens kon dat niet bij de versie die ik besteld heb.
Wordt vervolgd.
 
Update:

'k ben erachter dat de fan dus daadwerkelijk de boosdoener is. Vanavond even de fan-schakelaar, die eerst de 230V naar de adapter schakelde, de 12V kabeltjes laten schakelen en zowaar, de fan bleef alsnog soms stil staan terwijl er spanning opstaat. Beide adapters weer geprobeerd en geen verschil. Ik had een markeerpuntje op de fan gezet en het is ook telkens op exact dezelfde plek wanneer hij niet wil starten. Kortom: ik moet een andere fan hebben  :).

Op het forum kom ik deze veel tegen: Fan. Werkt ie naar behoren bij de gebruikers?

Tevens nog even getest of de fan rechstreeks op de PID controller wil draaien: Nope, wil niet. De uitgang geeft wel 12V maar zodra de fan eraan hangt, daalt dit naar maar 1,5V; kortom, met deze PID controller is een losse SSR nodig.
 
Die uitgang heeft geloof ik maar 0.03A oid...voldoende om een ssr te schakelen, niet om een fan te laten draaien :)

Sent from Tapatalk

 
Als de fan de boosdoener is zou ik hem eerst eens lossnijden en kijken of er nergens lijmresten de boel blokkeren
Als dit nou niet het geval is kun je nog proberen om het stickertje eraf te pulken dan kom je nl bij het asje
Soms doet een klein beetje smering wonderen
Ik heb zelf een zelfde fan in gebruik ook op een weber 57 en dit werkt echt perfect
 
Kan je nog een keer je links posten naar je thermokoppels? Ben erg benieuwd en zie dat de oude links niet meer werken. Mooi project en dank alvast!
 
marcel125 zei:
Als de fan de boosdoener is zou ik hem eerst eens lossnijden en kijken of er nergens lijmresten de boel blokkeren
Als dit nou niet het geval is kun je nog proberen om het stickertje eraf te pulken dan kom je nl bij het asje
Soms doet een klein beetje smering wonderen
Ik heb zelf een zelfde fan in gebruik ook op een weber 57 en dit werkt echt perfect

Thnx voor de tip! Ik heb het nog niet geprobeerd en krijg zelfs al een nieuwe toegestuurd vanuit China. Dat vind ik wel netjes! Ondertussen heb ik de fan van DealExtreem ook binnen (vandaag). Ik denk dat ik die er nu eerst op gaat zetten.
 
Krizzziz zei:
Kan je nog een keer je links posten naar je thermokoppels? Ben erg benieuwd en zie dat de oude links niet meer werken. Mooi project en dank alvast!

Ik heb net de links nog even geprobeerd en ze werken hier nog (of weer). Zou je het nog eens willen proberen?
 
Muncky78 zei:
Krizzziz zei:
Kan je nog een keer je links posten naar je thermokoppels? Ben erg benieuwd en zie dat de oude links niet meer werken. Mooi project en dank alvast!

Ik heb net de links nog even geprobeerd en ze werken hier nog (of weer). Zou je het nog eens willen proberen?

Correct! Dank en spullen zijn besteld


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Vandaag de fan van DX eens wezen testen en zowaar, dat ging prima. Deze is ook een stuk stiller en iets groter dan de vorige. Merkte trouwens niet veel verschil in airflow.



Vandaag was het koud; een snake van 2 hoog 2 breed is dan net ff te weinig om de temperatuur er goed in te krijgen. Heb er uiteindelijk nog wat kooltjes bovenop gelegd want de temp bleef te laag (95-100gr) daarna ging het prima en was ook prima te regelen.

Maar eigenlijk had ik gewoon zin in ribs :). Ze waren weer lekker en vielen zo van't botje:
 
Terug
Bovenaan Onderaan