BasBQ
Beef en Steak

Picanha

 

Gerardb

Vuurmaker
Berichten
50
Goedenavond BBQ-vrienden, vandaag een Picanha gemaakt, was de eerste keer dat ik dit stuk vlees op mijn Bastard had.

Eerst vanmiddag een lekkere rub gemaakt
243e0500096358ab0c2b84a29e02363b.jpg


Daarna het vlees een paar uur wegzetten en ondertussen de aardappeltjes en groenten voorbereid. Van de aardappeltjes helaas foto vergeten te maken, maar waren krieltjes + tomatentapenade + witte wijn + italiaanse kruiden in een alu-folietje. Deze ook een tijdje op elkaar in laten werken. Daarna de groenten gemaakt: paprika’s + winterpeen + sjalotje + paar teentjes knoflook en een scheutje witte wijn & oliefolie.
e75575c32a5ffd8737cea6437ef9b04b.jpg


Toen einde middag de Q aangezet en alles op het rooster op ca 150 graden, vlees tot een kerntemperatuur van 42 graden laten komen, alles eraf en de aardappeltjes & groenten naar de keuken. Toen de Q opgestookt naar ca 200 graden en het vlees tot 50 graden kerntemperatuur laten komen.
8fbb6e434e841f699c48769500d3c601.jpg





Daarna vlees van de Q gehaald en laten rusten. En aan tafel!
d09c2b85074e0012e6ea5868a176604c.jpg

Als toetje ananasringen - besmeerd met Ahoorn-siroop - van de Q, met een bolletje ijs erbij.
8421b4c33d9e30ffa990e7655f0af443.jpg

9468b441e1709500b42bf3843557fa25.jpg

Wederom heerlijk genoten van de Q en heerlijk gegeten!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Jaaaa! Picanha blijft toch echt wel een dikke favo hier! Veelzijdig en altijd lekker 🤤 Mooie run!
 
Mooi gemaakt, ik laat de bbq normaal gesproken bloedheet worden voor het laatste stuk. Je krijgt dan een nog mooiere korst.
ananas voor het toetje is altijd super.
 
Picanha, een fantastisch stukje vlees.
Een spit is voor dit stukje vlees ook een mooi accessoire trouwens.
 
Ik krijg die lappen nooit mals :-(
Zelfs in combo met sous vide niet
Met name bij het vet vonden wij het ook wat minder mals. Ik ga het nog wel een keer proberen, oefening baart ook hier vast kunst!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ken
Met name bij het vet vonden wij het ook wat minder mals. Ik ga het nog wel een keer proberen, oefening baart ook hier vast kunst!
Aan het spit was het vlees boterzacht.
 
Lekker gereggie met mooie afsluiting
 
Een picanha is altijd goed. Je kan er veel mee variëren. Dit ziet er prima uit.
 
Ik krijg die lappen nooit mals :-(
Zelfs in combo met sous vide niet
Welk vlees neem je dan? Welk ras en welk land. Een Fries krijg ik ook niet mals maar juist bij picanha scheelt het enorm in smaak en malsheid hoe oud de koe is en wat hij gegeten heeft En dus of het 15 euro of 25 euro kost per kilo
 
Mooi picanha hoor! Zal gesmaakt hebben geloof ik zo! (y) 🔥
 
Welk vlees neem je dan? Welk ras en welk land. Een Fries krijg ik ook niet mals maar juist bij picanha scheelt het enorm in smaak en malsheid hoe oud de koe is en wat hij gegeten heeft En dus of het 15 euro of 25 euro kost per kilo
geen idee, maar kwam uit een betere winkel.
We krijgen binnenkort een Braziliaanse op bezoek en die zou wat helpen zei ze hihi
Maar verder niet aan de koe gevraagd hoe oud ze was! (#metoo ? )
Maar sorry, niet de bedoeling om de thread te hijacken :p

IMG_6543.jpg


IMG_6544.jpg


IMG_6545.jpg


IMG_6547.jpg


IMG_6548.jpg
 
Prima stukje vlees
Picanha Is ook hier een torenhoge favoriet.

Kijk uit dat je je picanha niet te groot koopt. Ik hou zelf maximaal 1 kilo aan.
En gewoon lekker Low and Slow garen of aan het spit. Heerlijk
In plakken snijden en dan grillen heb ik nog nooit gedaan. Vind het lekker om het in 1 stuk te bereiden
 
Heerlijk maaltje. Je zult genoten hebben. Ik kom met Picanha eigenlijk nooit verder dan alleen zout erop. Dan rustig op temp laten komen en aan het einde de fik erin. Wordt de fat cap lekker van. Nu ik dit zo lees, veel te lang geleden voor mij. Ga ik snel weer maken. Bedankt voor de inspiratie.
 
Picanha is een pracht stuk vlees wat hier ook onder de favorieten staat
 
Picanha is altijd weer genieten. Mooi klaar gemaakt en fijne bijgerechten. 😋 😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan