BasBQ
Beef en Steak

Picanha!

 
 
 

basv88

Stoker
Berichten
457
Goedemorgen!

Gisteren was het weer tijd voor een mooi stuk vlees op de bbq: Picanha! Bij de Sligro een mooi stuk Australian Grain Fed Black Angus beef weten te scoren van 1,4 kg. Besloten dit te serveren met wat gegrilde paprika's, fajitas en chimichurri. Meer heb je naar mijn meningg niet nodig!

Begonnen met het schoonmaken van het vlees. Vlies en vet aan de onderzijde verwijderd en de vetkap iets dunner gesneden. Vervolgens de vetkap kruislings ingesneden en het vlees in plakken van 5 cm gesneden:
u5Aacc7l.jpg


Mooie marmering van het vlees!
Bn1PHR8l.jpg


Vervolgens de plakken aan het spit van de Joetisserie geprikt. Behoorlijk dik spit trouwens om die steak aan te prikken :D.
sQJajTel.jpg


Gekruid met enkel peper en zout. Meer heeft zo'n mooi stuk vlees naar mijn mening niet nodig..
DwAQjawl.jpg


Bbq voorbereid op 175 graden. Heb geen conveggtor gebruikt op het ei maar het rooster met een druipbak. Dit zodat ik makkelijk de schaal weg kan halen om daarna te switchen naar direct. Wanneer ik dit met de conveggtor moet doen, moet het warme spit er ook af. Nu haal je gewoon de schaal weg.
5FbweBNl.jpg


Spit aan en wachten maar! Het begon al vrij snel te sissen en knetteren. Het vet begon dus al te smelten. Bij 40 a 45 graden de schaal er van tussen gehaald:
XSKvTGXl.jpg


En vervolgens het ei opgestookt naar 350 graden:
dQHzIXZl.jpg


Door laten garen tot 57 graden kerntemperatuur (medium-rare). Toen heb ik het spit er af gehaald en het vlees laten rusten. Had ik ondertussen mooi de tijd om de paprika's en fajitas te roosteren.

Na 5 a 10 minuten rust was het tijd om het vlees aan te snijden. Gestart met het snijden van plakken langs het spit. Dit viel niet mee, vlees schuift er vrij makkelijk af omdat er geen klemmen op zaten. Laatste stukken vlees dus gewoon in plakjes gesneden.
j7XWLMCl.jpg


XGy15yLl.jpg


Paprika's waren inmiddels ook klaar. Fajitas mooi aangeschroeid. Alles op tafel en tijd om te eten!
Z1WnNbnl.jpg


Nog een foto van de gevulde fajita:
VIG8NO1l.jpg


Ik heb weer genoten! Mooie bereiding zo aan het spit. Valt echter niet mee om het vlees mooi en goed te garen. Het is natuurlijk een taps toelopend stuk en daarom duurt het langer het brede deel te garen t.o.v. het puntstuk. Volgende keer haal ik hem daarom iets eerder vanaf. Heb nu gewacht op 57 graden kerntemperatuur in het dikste stuk maar hierdoor waren de kleinere stukken al iets te gaar naar mijn smaak. Iemand hier nog een tip voor?

Krijg al weer honger als ik al die plaatjes zie. En het was toch een behoorlijk maaltje voor 2 :D

Eetsmakelijk!
 
Ja hoor, lusten wij ook wel hier. :D
 
Mooie manier op Picanha te bereiden, volgens mij heb je hier een nog betere smaak door.
 
Brecht zei:
Mooie manier op Picanha te bereiden, volgens mij heb je hier een nog betere smaak door.

Smaak is inderdaad (nog) voller dan bij een normale bereiding, bijvoorbeeld aan een stuk. Je ziet en proeft dat het vet de hele tijd over het vlees loopt en karameliseert. Hierdoor krijg je wel een lekkere bark natuurlijk. En het vet smelt volgens mij ook verder weg..
 
Zie trouwens dat de nieuwe fotowedstrijd 'alles op een stokje' is... Misschien eens kijken of ik er nog een mooie foto tussen heb zitten. Had het gisteren niet gezien dus heb enkel foto's met de iPhone gemaakt..  :|
 
Ziet er mooi uit! Heb je ook nog rookhout gebruikt, of alleen de rook van het smeltende vet?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dit is echt een hele fijne Gauchos bereidingswijze, erg mooi. Ga ik ook maar eens een keertje proberen. Mooi werk Bas!
 
Zo vind ik picanha het lekkerst
 
Niets over zeker  :(
Het ziet er goed uit
 
gewoon nogmaals maken voor de fotowedstrijd.
 
Mooi verslag en ziet er lekker uit  :)
 
Heerlijk, Picanha Steaks zijn hier ook zeer populair.
 
Brecht zei:
gewoon nogmaals maken voor de fotowedstrijd.

Misschien dat ik er nog wel een mooie foto van heb. Heb aankomend weekend weinig tijd en zit de rest van de maand in Amerika dus heb weinig andere kansen.. haha
 
Mooi gedaan en goed verslag. Lees ik graag maar ik eet het nog liever :)
Grz.
 
Terug
Bovenaan Onderaan