BasBQ
Beef en Steak

Picanha reverse sear 1e en 2e keer

 
 
 

Gent

Kooltjesharker
Berichten
240
Hi all,

In afgelopen maand voor het eerst Picanha geprobeerd. Fantastisch. Het is nog wel even lastig met temperatuur meten omdat ik nog geen meter heb ik in het vlees kan laten zitten.

Poging 1:
Eerste twee foto’s. Het vet tot een cm afgetrimd. De picanha gepeperd en gezout. Laten intrekken en toen de kamado op 120 graden gezet. Gebruik makend van heat deflector en ash basket. (Sinds die ash basket is hij veel sneller op temp en voordat ik het in de gaten heb staat alles roodgloeiend) heb het idee dat de kolen er dan ook harder doorheen gaan bij zon start.

Affijn: picanha 50 min erop gehad tot kern van 48graden. Toen laten rusten en kamado opgestookt naar 230. Picanha met zijde minuut afgefakkeld. Hij was heerlijk alleen de vetrand was niet krokant.

Poging 2: zelfde verhaal alleen nu picanha 2 min per kant afgefakkeld. Het vet was nu krokant en de gaarheid voor mij beter.

Iemand nog tips of ervaring met rookhout? Of rubs?

E7F7E668-A83C-4AC0-BA97-2BB500E8B87D.jpeg


C2DEADEE-C37A-4F64-9530-F78E50A3B6B0.jpeg


904CB821-DAFE-4289-AFA9-A49C9B90278F.jpeg
 
Inderdaad een mooie foto,
Als de foto wedstrijd whisky en vlees was geweest, hadden hier de winnaar 😄
En een mooi stuk vlees 👍🏻
 
Mooie foto’s! Ziet er heerijk uit!🤤

Picanha krijgt van mij altijd een stevige PeZo behandeling en een blokje kersen- of eikenhout tijdens de het garen voorafgaand aan de reverse sear. Ook snij ik het vet een beetje weg zodat deze overal ongeveer even dik is en dan snij/kras ik er voorzichtig een ruit patroon in om het vet gelijkmatiger te laten smelten.
Zo’n mooi stuk vlees heeft niet veel nodig, maar andere rubs kunnen ook prima. Alleen even opletten bij de reverse sear dat je rubs met veel suiker niet laat verbranden😉.
 
Laatst bewerkt:
Haha bedankt! Ik heb inderdaad het vet in ruitjes gesneden tot aan het vlees.
Vond het wel opmerkelijk dat bij het affakkelen er zoveel verschil zat in krokantheid/gaarheid tussen 1 en 2 min per kant.
 
Oh wow, wat een heerlijkheid. Ook fantastische foto’s, dat maakt het nog indrukwekkender
 
Mooie Picanha's. Deze is verplaatst naar de rookkamer, in H&F en L&S is een foto van de bereiding op de BBQ verplicht. Staat ook in de forumtitel.;)
Ik trim vaak een klein beetje van de vetrand weg. Niet altijd maar als hij erg dik is trim ik iets weg.
De vetrand op jouw foto is ook best dik, vet is lekker en geeft smaak maar het kan ook teveel zijn.
 
Tjah en dan lees je dit met een droog plakkie brood in de snavel....

Rookhout gebruik ik meestal kers of pruim.
Qua rub alleen peper & zout. Wel wil ik je als tip meegeven, maak eens een Picanha op t spit.
Dat is echt een aanrader.

Ps waarmee heb je prachtige foto's meegeschoten? Complimenten!
 
Mooie foto's, dat zonder meer.
Persoonlijk zou ik nog een beetje vet verwijderd hebben.

Ik mis alleen een bbq op de foto's..... :unsure:
 
@Ewald excuus, moet de weg nog een beetje vinden haha. Maar bedankt voor de tips! @LOMPE laars met een iPhone 12. Hier nog eentje horizontaal. Ik bewerk ze met lightroom. Altijd al een hobby geweest.

44D88CAC-E34A-4AAA-B465-DCE7E9105BF8.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan