BasBQ
Beef en Steak

Picanha met Chimmichurri

 
 

JasperB

Vuurmaker
Berichten
79
Goedendag beste forumleden!

Graag wil ik mijn eerste ervaring met Picanha op de BGE met jullie delen. Vooraf heb ik verschillende recepten en bereidingswijze opgezocht waarbij de reverse sear mij het leukst en het lekkerst leek om te maken. Omdat ik niet één enkel recept kon vinden wat helemaal aansloot bij hoe ik de Picanha wilde maken, heb ik de aanwijzingen van verschillende recepten samengevoegd. Voor dit recept heb ik een mooi stukje vlees besteld bij de slager van zo'n 1200gr. Hier zat een niet al te dikke vetkap op, waar ik wel blij mee was omdat wij daar niet al te gek van zijn. Eerst heb ik de BGE gereedgemaakt voor indirecte bereiding op 110°C. Voor het kruiden van het vlees heb ik het simpel gehouden. Het vlees heb ik circa een uur van te voren uit de koeling gehaald en hier en daar nog wat vet weggesneden, waarna ik een ruitjespatroon in de vetkap heb gesneden. Circa 10min voordat het vlees op de BGE ging heb ik de Picanha nog even licht gekruid met Braaisout.

20201120_154121.jpg


20201120_163344.jpg


Na circa 1,5uur had het vlees een kerntemperatuur van 45°C, wat voor mij het teken was om het vlees eraf te halen en de BGE klaar te maken voor direct grillen op 200°C. Ondertussen had mijn vrouw de Chimmichurri bereid en na nog een minuut of 10 direct grillen bereikte de Picanha een kerntemperatuur 52°C. Vervolgens heb ik het vlees nog 10min laten rusten waarna ik het in mooie plakjes kon sneden en we er heerlijk van gegeten hebben.

20201120_180724.jpg


20201120_182303.jpg


20201120_182515.jpg


20201120_182704.jpg


Kortom prima stuk vlees, wat voor mij (mede door dit forum) weer een nieuwe ontdekking was en die net als de Bavette en Longhaas zeker nog vaker gaat terugkomen!

Goed weekend nog!
 
Ziet er goed uit hoor. Maar zie ik nu goed dat je zo goed als de hele vetkap hebt weggesneden?
 
Het blijft een lekker stukje vlees. Ziet er met de chimchurri mooi uit. Lekker combi met de frietjes.

BTW mede Q-ers. Zag vandaag bij de J.🐘 in Roermond dat de picanha's uit het assortiment waren.
Jammer.
😋
 
Ziet er lekker uit en door meerdere recepten nagelezen te hebben je eigen recept gemaakt 👍🏻
 
Ziet er goed uit hoor. Maar zie ik nu goed dat je zo goed als de hele vetkap hebt weggesneden?
Nee er zat (naar mijn smaak 🤗) nog voldoende vetkap op hoor (zie bovenste foto). Bij de tweede foto had ik hem er net opgelegd met vetkap naar beneden. Daarna omgedraaid voordat de deksel dicht ging, alleen heb ik toen geen goede foto gemaakt... :rolleyes: Ik snap je verwarring dus! 😂👍
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Nee helaas niet! Maar dat maakt dat er nog ruimte voor verbetering is voor een volgende Picanha run! 🤗😂👍
Ziet er heerlijk uit, ik maak de Chimmi churri wat van te voren klaar kan ie lekker doortrekken.
 
Heerlijk stukje vlees en een mooie cuisson. Daar had ik graag een plakje van geproefd
 
picanha met chimmichurri
beter wordt het niet
heerlijke maaltijd geweest zo te zien.
ziet er goed uit
 
Mooie Picanha.
Reversed sear is geen L&S maar H&F, verplaatst;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan