BasBQ
Beef en Steak

Picanha, eindelijk een keer van m'n todo lijst af.

Bram zei:
Ok, weer wat wijzer. Had ze gekocht omdat vlammen tot het verleden zouden behoren met de Ecobrassa. Maar was natuurlijk te mooi om waar te zijn.

Maakt niet uit. Je heb heerlijk gegeten Hans. Dat is wat telt


Ik gebruik graag Eco Brasa (geen aandelen hoor) maar ze branden mooi en lang, goed heet, gemakkelijk aan te steken en weinig asresten dus "never change a winning team". ;)
 
Hans zei:
picosuma zei:
Hans zei:
Dank je wel Picosuma.
(zucht)
En ik heb al zo'n probleem met m'n gewicht sinds ik actief ben op het Forum. :D

Hahaha ik moet zeggen dat valt gelukkig bij mij tot nu toe mee ga ook nog wel naar de sportschool  :)

Kan je best wel wat kilo's in kwijt raken, als je na afloop maar niet gelijk naar de bar rent. :D

Deze bar heeft alleen gezonde dingen staan zoals Shakes  :D
 
picosuma zei:
Hans zei:
picosuma zei:
Hans zei:
Dank je wel Picosuma.
(zucht)
En ik heb al zo'n probleem met m'n gewicht sinds ik actief ben op het Forum. :D

Hahaha ik moet zeggen dat valt gelukkig bij mij tot nu toe mee ga ook nog wel naar de sportschool  :)

Kan je best wel wat kilo's in kwijt raken, als je na afloop maar niet gelijk naar de bar rent. :D

Deze bar heeft alleen gezonde dingen staan zoals Shakes  :D

Je meent het. ;) :D
 
Mooie garing en een mooi stuk vlees! Als ik een kleine tip mag geven: Ik kijk van tevoren altijd hoe de draad loopt in het vlees. Ik snij de vetkap ook in en snij er een soort pijl in om de draadrichting aan te geven. Op deze manier kun je de Picahna, als hij eenmaal klaar is, haaks op de draad snijden. Je stuk vlees is dan nog malser dan op de manier zoals je hem nu had.

Ik heb nu alweer zin om een stuk te bereiden. Vanmiddag maar eens even bij de Makro langswippen
 
Goede tip die pijl, ik had het vlees een merkteken gegeven door in het vet twee keepjes vlak naast elkaar in te snijden maar na afloop toch even gecontroleerd door van het rechte stuk (zeg maar de basis van de driehoek) een hoekje af te snijden en het stukje wat het zachts was en het makkelijkste sneed liep toch net weer even anders.
Als ik binnenkort weer bij de slager kom toch eens even vragen hoe dat nou precies zit met die draad en hoe ik het het beste kan zien.
Aan de andere kant zoals ik hem nu gesneden had vonden we hem prima, niets geen kauwen maar heerlijk mals. :)
 
WOW Hans dat heb je schitterend gedaan :x en die foto van de doorgesneden Picanha =P~ geweldig, Picanha is toch echt wel een van mijn favoriete stukjes koe.
Wat is het volgende dat je gaat maken wat van je todo lijst moet?
 
Dank je wel Jet, we vonden het heel leuk om te doen vooral het vet weg smelten en het af grillen op zich was al een spektakel en het resultaat vonden echt h??l erg lekker.
Wat het volgende wordt wat van de lijst gaat?
Ik weet het nog niet maar toen we van de week bij de slager waren om de picanha op te halen liet hij ons een paar (volgens hem) mooie stukken rib eye zien.
Hij kent ondertussen onze smaak. :D
Ook nog nooit gemaakt  :blush: dus wellicht.
 
Hans zei:
Dank je Bas.
Het insnijden was i.d.d. een probleempje voor  me want hoe bepaal jij de dikte van je vet kap?
Ik heb hem wel ingesneden maar was bang dat ik in het vlees zou snijden. :-?

Is inderdaad niet eenvoudig. Wat ik eerst doe is de vetkap terug snijden tot een halve cm. Dit is puur op gevoel dus die is op de ene plek dikker dan de andere. Daarna snijd ik hem kruislings in met een niet te scherp mes, dan snijd je er ook niet zomaar door heen. Hierdoor is de vetkap lekker knapperig en niet te dik. Affakkelen ben ik persoonlijk geen voorstander van omdat het snel verbrandt.
 
Hans zei:
Dank je wel Jet, we vonden het heel leuk om te doen vooral het vet weg smelten en het af grillen op zich was al een spektakel en het resultaat vonden echt h??l erg lekker.
Wat het volgende wordt wat van de lijst gaat?
Ik weet het nog niet maar toen we van de week bij de slager waren om de picanha op te halen liet hij ons een paar (volgens hem) mooie stukken rib eye zien.
Hij kent ondertussen onze smaak. :D
Ook nog nooit gemaakt  :blush: dus wellicht.

Rib Eye is wel een van de meest smaakvolle stukken naar mijn bescheiden mening. En als ik dan mijn voorkeur mag geven; Australisch of Noord Amerikaans, Grain Fed, 45 of 60 dagen Dry aged. Medium rare graag :D
 
b.asv zei:
Hans zei:
Dank je Bas.
Het insnijden was i.d.d. een probleempje voor  me want hoe bepaal jij de dikte van je vet kap?
Ik heb hem wel ingesneden maar was bang dat ik in het vlees zou snijden. :-?

Is inderdaad niet eenvoudig. Wat ik eerst doe is de vetkap terug snijden tot een halve cm. Dit is puur op gevoel dus die is op de ene plek dikker dan de andere. Daarna snijd ik hem kruislings in met een niet te scherp mes, dan snijd je er ook niet zomaar door heen. Hierdoor is de vetkap lekker knapperig en niet te dik. Affakkelen ben ik persoonlijk geen voorstander van omdat het snel verbrandt.

Dat de vet kap op het ene punt dikker is dan op de andere heb ik gemerkt, ik dacht dat ik hem aardig geschild had maar dat was op het brede stuk naar de punt toe werd de vet kap steeds dikker en dikker, 't is een leermomentje voor de volgende keer en ik denk dat dat ook weer niet bij ieder beestje hetzelfde is dat is het spannende aan het verhaal. ;)
 
Hans zei:
Hallo mede stokers.

Om de een of andere rede lukte het maar niet om er aan te beginnen en bleef hij maar op m'n todo lijst staan.
Maar van het weekend eindelijk de knoop doorgehakt.
Een mooie Picanha van zo'n graan gevoede dikbil gekocht en even in de koeling gedaan.
Daags van te voren een chimmichurri gemaakt en lekker laten door trekken.

4icqY2yl.jpg


uxjNcJgl.jpg


Afgelopen Zaterdag ging ie op de bbq, splitgrill wat groter gemaakt 40/60% omdat het nogal een flinke jongen was 1,4 kg.

uyAklJyl.jpg

1EF2JUwl.jpg


owZsFjdl.jpg


Eerst even wat vet laten weg smelten

etJJ4gZl.jpg


Dan L&S naar 48gr.C

GOSxcoIl.jpg


Dat duurde best nog wel lang met 110 gr.C

OrsHrOkl.jpg


Toen die temperatuur bereikt was begon het feestvuur pas echt, geprobeerd om het met zo weinig mogelijk vlammen te doen om dat ik niet van verbrand vlees houd maar dat was niet eenvoudig.

nJEaxbXl.jpg


Uiteindelijk toch wel redelijk geslaagd temperatuur was toen 54 gr.
Dus hij mocht er af, even laten rusten  en aansnijden.

ULX9UsRl.jpg

mdoaXAFl.jpg


Wij vonden het geslaagd dus op het bordje

SflvMjTl.jpg



Ik moet zeggen dat we maar zelden zo'n lekker stuk vlees hebben geproefd en gaan dat zeker veel meer doen.
Kan ie eindelijk van m'n mijn todo af ;)

Leuk dat jullie meekeken.

Welke temperatuur zorg je dat de bbq heeft voor het afgrillen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Temperatuur voor af grillen heb ik niet meer gemeten.
De meeste recepten geven aan gewoon lekker opstoken dus na ? 10 min. alle schuiven max. open ben ik gaan affakkelen.
Wel even het vlees er af afgehaald en losjes in aluminium folie bewaart.
 
 
Hand boven de kolen en Mississippi zeggen, als je het 3 keer kan zeggen voor je je hand weg trekt zijn ze nog te koud, 2 keer is genoeg.
 
Brecht zei:
Hand boven de kolen en Mississippi zeggen, als je het 3 keer kan zeggen voor je je hand weg trekt zijn ze nog te koud, 2 keer is genoeg.


Prima tip 🤣


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan