Ik kwam op youtube een filmpje tegen van Guga die samen met Alton Brown picanha aan het bereiden was op een oude Weber. Hij snijdt zijn picanha in afzonderlijke steaks voordat hij ze grilt, dus niet het hele stuk vlees in één keer. De steaks worden "met de draad mee" gesneden en hij ook nogal liberaal met zout. Maar hij is een Braziliaan, dus hij zal toch wel weten hoe het moet, toch?
De getrimde picanha, alle vliezen er af en het vet aan de onderkant iets verminderd.
"Met de draad" gesneden steaks, ongeveer 1 1/2 x 2,54 cm dik, dat is gelijk aan ongeveer 1/8 voet.
Het zeezout liberaal toegepast aan alle kanten. Ik heb het zout een klein uurtje in laten trekken.
En dan maar grillen, grillen, grillen! Ik had een warme en een koude zone zodat ik de steaks van het vuur kon halen als de vlammen te hoog werden. Er druipt flink wat vet van het vlees, dus het is wel zaak om er bij te blijven, want ander verbrand de zaak.
En uiteindelijk krijg je dan zoiets. Ik heb ze er afgehaald bij 122°F maar dat was eigenlijk net iets te medium 321.15K was beter geweest. Ik heb de steaks 5 minuten laten rusten maar dat was iets te kort, er liep te veel vocht uit bij het aansnijden. Tien minuten was beter geweest. Maar zo leer je weer wat.
Het vlees was super mals, niet droog en perfect gezouten, zeker niet te zout. Omdat de steaks met de draad gesneden zijn snij je ze tegen de draad met het aansnijden, je krijgt dan mooie korte vezels.
Ik denk dat dit mijn standaard picanha recept gaat worden.
Laatst bewerkt: