BasBQ
Beef en Steak

Picanha 1e keer. Lekker lekker.

 
 

TraegerTinus

Gemarineerd
Berichten
1.146
Goedenavond BBQ helden,

Vanmiddag mijn 1e picanha gemaakt van een Joviander (zal ras van het beestje zijn) van de Hanos.

Uitgepakt en er leek weinig vetkap op te zitten, ik las en zag filmpjes met wel 1cm dikke kap of meer, gezien de prijs (11.- per kilo) zal er wel aardig verschil zijn tussen het ene merk en het ander, ik had het nog nooit klaargemaakt dus de goedkoopste gepakt.

Picanha Dik uur uit de koelkast gehaald en verkapje kruislings ingesneden , lastig om tot OP het vlees te snijden, ging niet helemaal goed dus, maar goed we gaan lekker door.

Ondertussen smokey joe aangestoken, wilde ook kunnen affikken dus pelletgril was geen optie.

Ruim peper en zout erop gestrooid en na een dikke 10 minuten gematteklopt (had ik ook op een filmpje gezien)

54e9b302bd28b3f61d1bbb6562490dbf.jpg


Daarna met de vetkant boven de hete kolen die nog niet zoooo heet waren... ging lekker dus.

Op indirect deel gelegd en temp een beetje provisorisch in de gaten gehouden (gat in het deksel geboord aan de zijkant en thermapen naar binnen geschoven)



Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
eaffd1bd1be78369dd7e02ad5d6d5da3.jpg


Zo lag ze er op een gegeven moment bij en lachte lief naar ons, paar maiskolven erbij, prima.

Bij een kern van 48 op het dikste deel nog een tijdje boven de kolen tot 54 graden, daarna het moeilijkste... wachten, wel 15 minuten lang, het was het waard, tjonge wat was dit lekker, nog ff wat roomboter gemengd met knoflook Chili kruiden en lichtjes op een paar plakjes gesmeerd, ook plakken zonder iets erop of met wat grof zout, hoe dan ook, allemaal lekker en zeker voor herhaling vatbaar.

Maiskolf ingesmeerd met roomboter en poedersuiker erop gedaan, erg lekker, zeker voor de Kinder. Ook die met roomboter en Chili knoflook poeder waren fantastisch.

Erg geslaagde dag dus, kinderen bleven om meer vragen, normaal krijgen ze de supermarkt biefstuk niet weggeknaagd (kopen we sowieso nooit meer) dus was erg blij dat ze dit goed beviel.

Zijverhaaltje, onlangs in een Vreetschuur gezeten met familie en daar nam de oudste een hap van mijn biefstuk en kwam zelf met de conclusie dat die van mij zelf gemaakt toch echt veel lekkerder waren dan in de all you Can eat omgeving , dit zit er al mooi vroeg in, zo ben ik helaas niet opgevoed, mijn pa kon nog geen ei bakken

Maaarrrrrr, nu is er nog wat over.... Jaja Tinus, hoor ik u denken, de koningin op een racefiets...
Nee echt, er is nog wat over.
Hoe te hergebruiken? Ik heb een rollade opgewarmd maar dat isniet goed bevallen. Door de nasi er mee? Of andere GOEDE opwarm tips?

Fijne avond allemaal en bedankt voor het lezen.
871f685f70ede52d9c9d012b8007ac0e.jpg
4b9b92e5736f9910fe40fe41d8f6493d.jpg
c3d5c6d2b6b77ebf718b9807e915e4ce.jpg
 
Laatst bewerkt:
En was ie lekker? ;)
 
Nog wat over? hadden wij ook dus de koeling in en de volgende dag niet te dikke plakken op een bruine boterham met roomboter, heerlijk! ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Picanha. Zo lekker. Peper, zout, rook. Helaas krijgen meer mensen het in de gaten en stijgt de prijs. 11 euri per kg is echt wel een koopje en als ie dan ook nog smaakt. Pak zelf regelmatig maminha tegenwoordig. Zelfde bereiding, zelfde rundsmaak, vriendelijker geprijsd.
 
Picanha. Zo lekker. Peper, zout, rook. Helaas krijgen meer mensen het in de gaten en stijgt de prijs. 11 euri per kg is echt wel een koopje en als ie dan ook nog smaakt. Pak zelf regelmatig maminha tegenwoordig. Zelfde bereiding, zelfde rundsmaak, vriendelijker geprijsd.
Maminha, nog nooit van gehoord, ik ga googlen. Bedankt
 
Koud uit de koelkast met een vlijmscherp mes zo dun mogelijk snijden, met wat honing-mosterdsaus op een zacht bolletje, eventueel wat groenvoer (rucola ofzo) erop.
Zo heb ik 3 dagen heerlijk geluncht van het stuk dat ik over had na mijn eerste keer picanha.

Of in reepjes snijden en zachtjes opbakken met wat taco/burito kruiden, beetje koriander, zure room, salsa en vers limoensap op een taco of in een wrap
 
Ik heb altijd over. Vermits ik ‘s middags altijd slaatjes eet, snij ik de overschot in blokjes en dat gaat het slaatje in.
 
Bedankt voor de goeie tips

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Joviander zo lees ik op internet is een redelijk nieuw (2017) product van Hanos en van der Zee en de VanDrie Group.
Het zijn vrouwlijke jonge runderen die qua leeftijd nog net Kalf zijn.
En ik geloof je meteen dat dit een heerlijk stuk vlees is.
Overgebleven vlees zoals Hans zegt op een verse bruine boterham, eventueel extra peper en zout en smullen maar.
Ik verplaats deze naar H&F, direct grillen is geen L&S ;)
 
Joviander zo lees ik op internet is een redelijk nieuw (2017) product van Hanos en van der Zee en de VanDrie Group.
Het zijn vrouwlijke jonge runderen die qua leeftijd nog net Kalf zijn.
En ik geloof je meteen dat dit een heerlijk stuk vlees is.
Overgebleven vlees zoals Hans zegt op een verse bruine boterham, eventueel extra peper en zout en smullen maar.
Ik verplaats deze naar H&F, direct grillen is geen L&S ;)
Heb hem ook een LANGE tijd L&S gehad, vandaar. Ik zat al te twijfelen waar te plaatsen

Bedankt voor de uitleg, verklaart dat ook de dunne vetlaag?

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Bedankt voor de uitleg, verklaart dat ook de dunne vetlaag?

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Ik vermoed van wel.
En misschien het Ras,
Belgisch Witblauw-kruislingkalveren
 
Koud is het gewoon heerlijk.
Toen ik een stuk over had, heb ik de avond erop gewoon koud gegeten bij het avond eten.
verder heb ik van de rest chili cheese steak gemaakt. Champignons, ui en paprika even aanbakken in de pan. Picanha in dunne reepjes snijden en mixen met het groente mengsel. Dan evt op een broodje, kaas erop en in de oven tot de kaas gesmolten is.
 
Mooie eerste poging dus! Ziet er smakelijk uit zeg. Leuk dat het zo goed ging en dat de kids er weg van waren!

De mijne had inderdaad meer dan 1cm vet, die heb ik getrimd tot overal ongeveer 1cm. Wanneer je dat hebt kleurt het aan de bovenkant nog mooier door (donkerbruin). Mijn kinderen eten in principe geen rood vlees, ik had hem op laten komen tot een kerntemperatuur van 52 graden, maar dit aten ze echt met heel veel plezier. Het rest stukje heb ik toen ik dunne plakjes gesneden en in de avond voor de tv opgepeuzeld. Niet opnieuw opgewarmd, gewoon koud gegeten. Ook dan heeft het nog heel veel smaak.
 
Zie er goed uit zeg. Dat er geen mega vetlaag op zit betekend meer vlees voor je geld. Beetje zonde als er 4cm vet op zit en je snijd het weg tot 1cm. Had graag aangeschoven hoor. Maar dan had je zeker niks meer over gehad

Je had de smoker kunnen gebruiken om low en slow te roken. En dan de kleine ketel om af te grillen. Zo gebruik ik nu regelmatig de WGA icm de GrillGrates.

Wat er over is lekker op brood op eten. Ik zag mijn favoriet nog niet. Truffel mayo. Beetje mierikswortel of wat groene pepers in het zuur. Mooi wat grof zout er op. Geweldig lekker.
 
Tinus, wat een herkenbaar en mooi verhaal heb je geschreven.
Het is inderdaad super lekker. Ook wij waren de eerste keer overdonderd van de smaak.
En wat Bram hierboven zegt helemaal mee eens: een laagje vet is heerlijk, maar het hoeft niet super dik te zin (voor ons althans) ca 1 cm is voor ons genoeg. De rest snij ik altijd weg.
En een compliment krijgen van je kinderen is het mooiste wat er is. Goed gedaan kerel 💪

Tip voor de volgende: maak er eens verse chimichurri bij, wel een dag van tevoren. Je weet niet wat je meemaakt.
 
Zie er goed uit zeg. Dat er geen mega vetlaag op zit betekend meer vlees voor je geld. Beetje zonde als er 4cm vet op zit en je snijd het weg tot 1cm. Had graag aangeschoven hoor. Maar dan had je zeker niks meer over gehad

Je had de smoker kunnen gebruiken om low en slow te roken. En dan de kleine ketel om af te grillen. Zo gebruik ik nu regelmatig de WGA icm de GrillGrates.

Wat er over is lekker op brood op eten. Ik zag mijn favoriet nog niet. Truffel mayo. Beetje mierikswortel of wat groene pepers in het zuur. Mooi wat grof zout er op. Geweldig lekker.

Had ik ook aan gedacht, maar ik ben dan zo eigenwijs om alles op dit kleine wonderapparaat te proppen en wonderwel, weer toppie hoor, krijg steeds meer respect voor de Smokey Joe (ondertussen een WGA besteld, aanbieding karwei voor nog geen 70.-, net ff wat meer ruimte in de lengte)

Bedankt voor de mooie oplossingen om het koud te eten, gaat tussen de middag gebeuren, war plakjes op een bolletje en wat plakjes op de bruine boterham, hoogstens met wat zout en peper, meer zin en tijd heb ik niet.
 
Tinus, wat een herkenbaar en mooi verhaal heb je geschreven.
Het is inderdaad super lekker. Ook wij waren de eerste keer overdonderd van de smaak.
En wat Bram hierboven zegt helemaal mee eens: een laagje vet is heerlijk, maar het hoeft niet super dik te zin (voor ons althans) ca 1 cm is voor ons genoeg. De rest snij ik altijd weg.
En een compliment krijgen van je kinderen is het mooiste wat er is. Goed gedaan kerel 💪

Tip voor de volgende: maak er eens verse chimichurri bij, wel een dag van tevoren. Je weet niet wat je meemaakt.
Chimichurri, al veel over gelezen, ik moet me zelf er eens toe zetten om het daadwerkelijk eens te maken, geknoei met groente achtige dingen geeft me minder voldoening terwijl ik me wel besef dat de combi met het vlees het dan weer veel completer maakt. Komt vast op tafel dit of volgend jaar :D
 
Redelijk diep ingesneden zie ik, volgens noskos word er ingesneden tot juist waar het vlees begint en zo doe ik ik het ook steeds, maar als het maar lekker was dat is het belangrijkste natuurlijk ;) Ik maak het maandelijks toch 1x in steak of een compleet stuk binnenkort ook aan het spit als ik mijn rotisserie heb ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan