BasBQ
Beef en Steak

pellets voor de bbq, wat mogen ze kosten?

Top! Ik heb een bestelling gedaan; appel pellets :)
 
Ik heb het draadje even gemist, maar....
de stookpellets zijn inderdaad (veel) goedkoper, echter weet je nooit precies welk hout, soort, en welke toevoegingen tijdens het persen zijn gebruikt. Nagenoeg alle BBQ pellets verkrijgbaar in Europa worden geimporteerd uit de VS, daardoor wordt de prijs uiteraard ook een stuk hoger, ook de hoeveelheden zijn minscuul ten opzicht van stookpellets. Fabrikanten hier in Nederland Belgie en Duitsland beginnen er niet eens aan.  De vanaf 1000 ton kunnen we komen praten  :-O :-O Dus over een aantal jaar als de pelletgrill door iedereen geaccepteerd is, zal er waarschijnlijk wel een daling komen.

Zeker bij Low en Slow is de keus van de houtpellets belangerijk vind ik. Zelf gebruik ik appel tijdens de wedstrijden voor de Ribs en Pork(hiermee heb ik toch een paar keer goed gescoord), Mesquite voor de Brisket. Bij hogere temperaturen (high and fast)  kan je gewoon Blends BBQ pellets gebruiken. Dan heeft de "smaak" minder invloed.  Rook wordt door het vlees opgenomen tot ongeveer 65 graden. Daarna kan je eventueel je vlees inpakken in de folie.

Verbruik ten opzichte van briketten of houtskool ligt gelijk of misschien wat hoger (afhankelijk van de kwaliteit houtskool) . Maar als je een pelletgrill uitzet stopt het verbruik ook direct, in tegenstelling tot briketten, aangestoken is aangestoken.



Smaak van houtskool? . ja dat mis je bij een pelletgrill wel, de vraag is alleen is die smaak gezond ? Ik denk dat er toch velen hier op het forum een blokje hout of wat snippers tussen de kooltjes gooien voor de smaak.

Iedereen is vrij om te gebruiken wat hij wil als brandstof, echter de verantwoording ligt wel bij de gebruiker. Ga je voor safe en betaal iets meer of neem een risicootje en betaal wat minder.
 
Mee eens; ik ga geen risico lopen :)

Voor mij is de vraag beantwoord :)

ik vind de vraag van de TS overigens volledig legitiem, want het prijsverschil is inderdaad groot. In theorie zou je dezelfde vraag kunnen stellen met de diverse soorten kolen.
 
wat ik heb geleerd is dat zachte houtsoorten, die overigens ook in houtskool voorkomen, harsen bevatten. los van een bittere smaak zijn ze op langere duur slecht voor de gezondheid. Je kunt dus het beste gaan voor de geadviseerde. overigens, ik rook, en denk dat ik meer chemie binnenkrijg dan van de bbq :D
 
hoi richard, hoe krijg je meer rooksmaak in een pelletgrill? bij houtskool is dat makkelijk door geweekt houtsnippers toe te voegen, maar hoe doe je dat precies bij een pelletgrill? overigens wel topapparaat!


abco
 
hoi pelletboy,
ik zie dat je nog niet hebt voorgesteld, zou het waarderen als je dat even zou willen doen in het voorsteldraadje, dan weten we een klein beetje met wie we te maken hebben  ;)
 
Hoi Leo, heb ik wel gedaan hoor, maar wellicht niet op de goede plaats. Ondernemer, hobbyist met koken en bbqen en zeer leergierig naar alles wat er op dit forum gebeurt. Wil je nog iets meer van me weten?

abco
 
blijft het feit, gezien deze topic, dat we niet weten wat Amerika in de pellets stopt. Is dat wel allemaal zo zuiver? We nemen het allemaal aan maar wordt dat gecontroleerd? Door wie? Wat voor rotzooi zit er in houtskool, ook zachthout? De commercie blijft de overhand houden. En we nemen aan dat die beloften kloppen. Ik twijfel daar nog steeds aan. Dit gezien mijn eigen commercieel inslag. Een ding blijft bestaan. Indien de pellets voor bbq laag zouden worden zoals heating pellets, hebben handelaren mbt bbq's geen regelmatige vervolginkomsten meer. Behalve verkoop van nieuwe bbq's.

abco
 
pelletboy zei:
hoi richard, hoe krijg je meer rooksmaak in een pelletgrill? bij houtskool is dat makkelijk door geweekt houtsnippers toe te voegen, maar hoe doe je dat precies bij een pelletgrill? overigens wel topapparaat!


abco

Wat ik vaak doe is bij spare ribs 4-1-1 en dan de 4 op 85 graden, moet je wel een beetje dikke ribben hebben. heb je gewoon de dunne Baby backs dan is 3-4 uur op 100 graden genoeg zonder inpakken. (wel regelmatig een keer spritzen met appelsap o.i.d.) Op deze manier krijg je een mooie rooksmaak, die voor iedereen lekker is, ook voor degenen die zeggen niet van gerookte etenswaren te houden.
Mocht je meer rook willen dan kan je er nog een rookbakje  bij zetten op het rooster. echter dat doe ik bijna nooit. En natuurlijk de ene pellet geeft een zwaardere rook dan de andere.

pelletboy zei:
blijft het feit, gezien deze topic, dat we niet weten wat Amerika in de pellets stopt. Is dat wel allemaal zo zuiver? We nemen het allemaal aan maar wordt dat gecontroleerd? Door wie? Wat voor rotzooi zit er in houtskool, ook zachthout? De commercie blijft de overhand houden. En we nemen aan dat die beloften kloppen. Ik twijfel daar nog steeds aan. Dit gezien mijn eigen commercieel inslag. Een ding blijft bestaan. Indien de pellets voor bbq laag zouden worden zoals heating pellets, hebben handelaren mbt bbq's geen regelmatige vervolginkomsten meer. Behalve verkoop van nieuwe bbq's.

abco

De pelletkachelhandelaren verkopen toch ook gewoon nog houtpellets ondanks de lage prijs? En daar wordt ook aan verdiend, anders heeft het geen zin..
Het aanbod voor houtskool is toch ook groot, en toch kan je ze overal kopen. Er zal dus toch wel iets aan verdiend worden.
 
Erhm niet om het 1 of het ander maar goedkopere houtkorrels .. bv voor pellet kachels .. lijkt me een stuk goedkoper als je op hoge(re) temperaturen wilt bbq-en dan je dure "rook" hout verstoken ..

dit is even de theorie zoals ik het zie .. (kom pas net om de hoek kijken) .. dan ga ik er wel van uit dat de goedkope houtkorrel misschien sneller verbrand .. en ook zonder toevoegingen geproduceerd is.

maar ja welke houtsoorten hier europa zou uberhaupt lekker zijn om mee te roken ?
 
Ik heb een middagje gestoeid met de schoonste kachel pellets (a 5euro per zak) smaak is redelijk, is het gezond? ik weet het niet, goed kennis van  mij met een kachelstore kon me niks garanderen maar volgens hem is de pellet ansich, niks mis mee. Voor de smaak ga ik ze zeker niet weer gebruiken, ik heb ze vandaag gebruikt om frikandel burnt ends te maken wat opzich redelijk gelukt is, maar de biefstuk/sparerib ga ik zekers niet blootstellen aan de kachelpellet.

Ik heb in belgi? een adres gevonden met eiken BBQpellets voor 11.50 per 10 kilo, daar probeer ik eerdaags (maandje ofzo) een zak of wat van te bemachtigen en zal delen hoe ze waren.
Daar hebben ze ook zuivere eiken kachel pellets voor 7,50 en die ga ik ook proberen.

Minder gezond? ik weet het niet, volgens mij zijn we allemaal begonnen met aldi kooltjes voor weinig? :D en of die nou veel beter zijn? geen idee, onderbuik gevoel.

 
Pellets voor de kachel zijn niet food grade. Ik ga mijn zalm niet op een ge?mpregneerde plank in de barbecue leggen. En ik stook ook geen oude kozijnen in mijn kamado.
Ik wil gewoon zuiver hout als ik er mijn eten in bereid. En geen verontreinigingen.
Dit is weer een variant op de goedkope houtskool en briketten discussie. Mensen geven honderden euro?s uit aan een barbecue en tientallen euro?s aan vlees, rubs en sauzen. Maar willen met brandstof voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Terwijl dit mede bepalend is voor smaak en ook nog eens je gezondheid.
Pellet barbecues verbruiken een hoop brandstof tov een conventionele briketten of houtskool gestookte barbecue. Dat is iets waar je je makkelijk over in kunt lezen. Je krijgt daar een hoop gemak voor terug trouwens. Maar heb je dat geld niet over voor jezelf dan is het misschien niet de barbecue voor jou.
 
noskos zei:
Pellets voor de kachel zijn niet food grade. Ik ga mijn zalm niet op een ge?mpregneerde plank in de barbecue leggen. En ik stook ook geen oude kozijnen in mijn kamado.
Ik wil gewoon zuiver hout als ik er mijn eten in bereid. En geen verontreinigingen.
Dit is weer een variant op de goedkope houtskool en briketten discussie. Mensen geven honderden euro?s uit aan een barbecue en tientallen euro?s aan vlees, rubs en sauzen. Maar willen met brandstof voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Terwijl dit mede bepalend is voor smaak en ook nog eens je gezondheid.
Pellet barbecues verbruiken een hoop brandstof tov een conventionele briketten of houtskool gestookte barbecue. Dat is iets waar je je makkelijk over in kunt lezen. Je krijgt daar een hoop gemak voor terug trouwens. Maar heb je dat geld niet over voor jezelf dan is het misschien niet de barbecue voor jou.

Heb het niet over wel of niet te duur te vinden maar of het terecht is dat er een label BBQ op de zak staat, ik zit zelf in de onderdelen en daar komt via een andere weg vaak exact hetzelfde onderdeel goedkoper aan dan rechtstreeks van de fabriek of vise versa, met exact hetzelfde zakje of originele verpakking/doos geseald en wel.
Daar gaat het mij om.
Dat brandstof voor wat voor BBQ dan ook prijzig is, is me niet nieuw en kan het ook makkelijk betalen, ben gewoon heel benieuwd wat het verschil is in 100% eiken zuiver zaagsel en geen additieven kachelpellets ten opzichte van 100%eiken zuiver zaagsel  en geen additieven BBQ pellets.

Bedankt voor het meedenken uiteraard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan