Ewald zei:
Geheel en puur uit interesse, het is jouw mening en die respecteer ik. Naar aanleiding van jouw opmerking/mening en ook van je voorganger heb ik de volgende stelling:
Als Pellet BBQ's echt BBQ-en is dan is Elektrisch BBQ-en dat ook.
Beiden zijn namelijk volledig afhankelijk van 220/230 Volt uit het stopcontact, anders doen ze het niet :-? (in de USA 110 Volt)
Ben benieuwd
Denk dat je het anders "moet" zien,
Bij een pellet bbq is de vijzel(auger) ventilator en ontsteking elektronisch aangedreven, hierdoor is de brandstof (pellets) aanvoer geregeld, eveneens de lucht-toevoer en ontsteking is een "plus" in dit geval is de elektronica & elektra alleen nodig voor toevoer van lucht & brandstof. je hebt alleen voor de onsteking veel stroom nodig daarna kan je af met een accu.
Je soort brandstof is wisselbaar + onderheving aan de weersinvloeden/opslag van je brandstof.
Je grilplaat/elektronische bbq "verstoken' direct energie voor de hitte productie en is super consistent..
Gas zit hier mooi tussen-in omdat je brandstof verstookt via een consistente wijze.
kolen bbq(green eggs) / braai en "goedkope plaatmateriaal" bbq zijn allemaal afhankelijk van de losse brandstoffen kolen/hout .. en hebben soms net iets meer gemak met toevoegen van elektronica.
Wist je bv dat er "zwaarte kracht gevoede" bbq-'s bestaan?(google: "gravity fed BBQ") beetje zoals de UUNI (google "UUNI pizza oven") in feite zijn dit andere "variaties" op een pellet bbq .. hierbij is de elektronica eigenlijk verwijderd en vervangen door zwaartekracht, nadeel is dat als ze aanstaan je ze uit moet laten branden (blussen kan maar risico door rappe temperatuur wisseling dat je dingen beschadigd die liever langzaam af willen koelen)
Kolen vs gas, gas verbranden is eigenlijk heel "net" proces: bij verbanding onstaat "hitte" en "water", het roet is door onvolledige verbranding (gele vlam) hierom is een gasfornuis herkenbaar blauw als deze aanstaat.
Bij productie van "kolen" onvolledig-verbrand/vergas je een natuur product en laat je koolstof achter kortom je haalt de smaak element weg, in ruil voor reukloze hittebron die zich bewerkt (toevoeging van zetmeel/zand/zaagsel de zogeheten briketten) of onbewerkt (houtskool) min of meer een "ongecontroleerde" vuur afgeven.. in ieder geval niet zo constistent als elektronisch/gas zonder interventie.
ik vraag me ook eerder af waarom men nog geen houtskool pellet(s) geproduceert heeft, X(