Beef en Steak

Paard uit de DO

• Onderwerp starter Onderwerp starter @rno
  • Startdatum Startdatum

@rno

BBQ Junkie
Nadat er in oktober een nieuws artikel op tv geweest was over het slachten van Konikpaarden uit de Oostvaardersplassen was mijn interesse gewekt.

Na de uitzending direct gaan Googelen naar de gepassioneerde slager, Ad Wilde.
Hierbij ook gezien dat hij ook kruiden bonbons had en zo aan het mailen gegaan. Bonbons besteld en op zijn advies, kosten technisch, in Utreg naar de paardenslager gaan.

Afgelopen vrijdag was het zover, ik naar de slager in de Kanaalstraat.
Voor het recept had ik een kilo nodig maar weer met bijna het dubbele huiswaards. In gedachte was m’n pan weer veel groter 😱

De ingrediënten

FA19E957-800F-4DED-9E2B-D1C0A94BA24E.jpeg

Gister het vlees 2 uur in de azijn gelegd, tussendoor effe omgeschept.
Daarna een half uur in de Q gelegd, 110 graden. Dank @ Robbert, vandaar mijn gestelde vraag.

BB8C16B5-E9AD-42A8-8D87-718BA2983CDE.jpeg

In de tussentijd de uien, appels en knoflook geschild en klein gemaakt.

Boter en olijfolie in de pan warm gemaakt, spekkies en knoflook erbij. Spekkies effe bakken en daarna de bonbons toegevoegd.

6D5A5310-66FB-4FC8-9A35-3B1C09B798B5.jpeg

Vlees erbij, effe door roeren en dan de appels en ui toevoegen.
Was teveel dus ook wat ernaast, niet alles toegevoegd toen.

53045603-137F-45DE-ADA2-3157921C10E7.jpeg

Biertje erbij, had er 2 klaar gezet. 1 voor de pan, 2e paste in het glas 👍🏻, effe door roeren en pannetje dicht.

7FF0AFA8-8617-4BD3-95A3-B00170049670.jpeg

Q op 120 afgeregeld en om het uur geroerd.
Na 3 uur wat gestapeld, aardappeltjes erbij eten

503D686A-25E5-4D63-A13E-D8EBD30D2C31.jpeg

Na nog een uur de aardappels eraf, effe in de oven om warm toehouden, en de koek in stukken gebroken en in de pan toegevoegd en doorgeroerd.

2AD382F0-74CA-49C1-A46A-A1E321FC53AC.jpeg

Klaar, het bord op

1D786DB9-DCEA-436B-94EB-88AB463AE120.jpeg

Dat heeft gesmaakt 👌🏻
En nog wat overgehouden ook 👍🏻👍🏻

Laatst bewerkt:
Goed bezig geweest! Ziet er mooi uit.

Ziet er heerlijk uit zo al met al. Die Pulled Horse lijkt me zalig! Niet lullig bedoelt, misschien zie ik het niet goed op de foto's maar je kunt die aardappel(-gratin) toch juist geweldig warm houden op je DO in de barbecue ipv de oven?

Ziet er heerlijk uit zo al met al. Die Pulled Horse lijkt me zalig! Niet lullig bedoelt, misschien zie ik het niet goed op de foto's maar je kunt die aardappel(-gratin) toch juist geweldig warm houden op je DO in de barbecue ipv de oven?

Is niet lullig, is moeilijk te zien. Of je moet goed inzoomen
Op het deksel van de DO heb ik een oud rekje gezet en daar de gratin een uurtje op gehad. Terwijl ik de peperkoek door het gerecht aan het roeren was, duurde maar effe, wilde ik het niet af laten koelen. Heb maar een M Egg 😱😂😂

Zag ik het toch goed, maar dat truukje kan je dan toch aan het eind weer uithalen en daarmee de oven uit laten?

Lekker paardje zo te zien! Ben gek op stoof.

Groeten van Robert

Dit ziet er weer overheerlijk uit. Zal zeker gesmaakt hebben. 😋
Vroeger thuis ook geregeld paaardjemgegeten (vaak een noodslachting).

Dat ziet er lekker uit!

Terug
Bovenaan Onderaan