BasBQ
Beef en Steak

Oude ADE snijmachine opknappen

Smokin' Yuma

Sprokkelaar
Berichten
44
Weer een nieuw projectje in de schuur, een oude ADE snijmachine.

Hij bleek aardig minder te zijn dan ik had verwacht, en tijdens transport hebben ze er ook flink mee gevoetbald :cautious:

Maar goed... Gelijk maar nieuwe voetjes en rubber mounts voor de motor besteld, want die waren sowieso allemaal gaar.
Verder haal ik hem helemaal uit elkaar, alles schoonmaken, pulleys ontroesten, lagertjes checken, en daarna weer zo fris mogelijk opbouwen.

Work in progress...

DSC05212.JPG

DSC05211.JPG

DSC05213.JPG
 
Laatst bewerkt:
Mooi project! Benieuwd naar het eind resultaat.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Dat is een aardig project. Succes an laat vooral je voortgang zien.
 
Dank je 🙂

Vanochtend nog even bezig geweest.

Toch wel een gevalletje food poisoning waiting to happen, alleen al die aangekoekte vleessappen overal 😅
Alle grote aluminium delen verzameld, alles wat kan roesten is eraf, flink in de ovenreiniger, en nu in de vaatwasser op standje nucleair🤞

Gelukkig geen problemen met demonteren gehad, tot zover werkt hij nog aardig mee.
Altijd fijn als je niks hoeft te slopen om het überhaupt uit elkaar te krijgen 🥳

DSC05220.JPG

DSC05219.JPG
 
Mooi, eens hij terug in elkaar zit en operationeel is ga je hier veel plezier aan hebben.
Dit zijn top projectjes.

Heb je er ook de tool om het mes te slijpen bij zitten?
 
@Stijn

Nee helaas niet. Maar slijpen moet wel lukken denk ik, heb wel wat ideeën :unsure:
Het mes is op zich in nette staat, maar wel wat vies en de snede zelf ook, dus er moet sowieso wat mee gebeuren.
 
dikwijls zijn die messen ook nog nieuw te verkregen, of kan een professionele slijper het voor je in orde brengen.
 
Mooi project.
Wel opletten met vaatwasmachine.
Niet gelakte aluminium kan beginnen oxideren na de vaatwas beurt.
Best wat invetten na afwassen.
Of wat polieren met metaalpoets pasta.
 
@Ghost

Bedankt voor de tip, daar had ik idd nog niet aan gedacht.
Het kwam net heel schoon maar ook helemaal dof grijs uit de vaatwasser.

Gisteren heb ik toevallig bakspray binnengekregen (raapzaadolie met carnaubawas), leek me handig voor het onderhouden van de offset.
Dus gelijk maar even geprobeerd op dit, goed uitwrijven, en toen kwam de glans mooi weer terug. En het is veilig / food grade.

DSC05222.JPG
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de flens voor het mes, de spanner en het stelmechanisme opgeknapt en weer in elkaar gezet.

Vond ook nog een afgebroken (stel)boutje, kon hem gelukkig netjes uitboren.
Er ontbraken sowieso al 2, dus daar ga ik later nieuwe voor maken.

DSC05224.JPG
DSC05227.JPG
 
Ik had trouwens ook even bericht gestuurd naar ADE, om te vragen naar een slijphulpstuk.
Ik kreeg een héél duidelijk antwoord 😅

Unfortunately, there are no spare parts or documentation available for these old machines. After several relocations and changes of management, this is no longer comprehensible. There are also no more grindstones or manuals, or even personnel who are still familiar with these machines. We apologise that we can no longer help here. Thank you for your enquiry.


Ik neem het ze niet kwalijk hoor, het machientje blijkt al heel oud te zijn, 1960's.
Ik ben blij dat ik überhaupt nog een antwoord van ze kreeg.

Slijpen lukt trouwens wel hoor. Ik klok het mes even goed uit op de draaibank, en slijp hem dan met een supportslijper, da's erg nauwkeurig.
Er hoeft haast niks af, het mes is eigenlijk nog best scherp. Daarna is het een kwestie van bijhouden, stelt niet zoveel voor.

Ondertussen weinig gedaan. Alleen even een nieuwe schakelaar en rubber voetjes besteld.
Moet ook uit China komen, dus gaat even duren 🤷‍♂️
 
Ik kan best goed lezen en typen... ik geniet zo mee van echte vaklui. Geweldig!
 
Terug
Bovenaan Onderaan