BasBQ
Beef en Steak

Opstelling voor worsten hangend roken in kamado

 
 

Jurian

Vuurmaker
Berichten
59
De laatste tijd ben ik wat meer bezig met worsten maken, tot nu toe vooral verse worsten. Ook staat een setje rookworsten op de planning en misschien later wat gerookte jalepenos-cheddar worsten. Ik wil ze in bulk maken (2-3 kg per serie) en ze daarna vacumeren en invriezen, dus het moet wel eventjes handig gebeuren 😆

Ik heb een Bastard large, met een standaard rvs rek, een verhoger (zo'n half rooster) en 2x halve plate setter.

De meeste worsten zie je hangend drogen/roken, maar ik heb dus niet echt iets wat ik daarvoor goed kan gebruiken. Ik kan ze wel aan mn rooster hangen, maar de onderkant van de worst hangt zowat in de kolen ben ik bang. Ik zat te denken om misschien een soort trapeze te klussen die je dan in de gaten van de topvent hangt (!?). Liggend zou nog kunnen, maar ik wil eigenlijk grillmarks voorkomen bij het roken. Ik zit niet te wachten op een lolbroek die me erop wijst dat een rookkast echt handig is, want die kan ik niet meer kwijt in de tuin 😅

Op dit forum is enorm veel ervaring, dus wat is nou handig? Of zie ik iets over het hoofd?
 
Zo'n ikea spare ribs rek bordenrek op zijn kop op de rand van de vuurring. Ik roep maar wat
 
Heb volgens mij ergens gezien dat iemand zo’n soort trapeze gemaakt had maar weet niet of het op dit forum was


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
Idd. Zoals laatst iemand de kippefiletjes aan het rek had opgehangen.
Klopt, spiezen door de filets en dan erbovenop leggen.
Opzich zie ik zelf nog niet zo makkelijk worstjes hangen op dat ikea rekje, je houdt niet heel veel ruimte over.
Sterker nog, een beetje normale rookworst in U vorm betwijfel ik al van of die niet de grill raakt.

Hier nog een voorbeeld hoe @Ewald het destijds gedaan had:

En ja, ookal zit je er niet op te wachten...
Een smoker of WSM kan ook ipv een rookkast? haha! ;)
 
ik gebruik het kleine/verhoogde rooster van de eggspander zonder andere roosters eronder en dan met haakjes aan da rooster.
 
Dat ikea rekje staat in onderstaande item https://bbqgenootschap.nl/threads/ikea-rook-ribs-rekje.26459/

Weet niet bij welke temperatuur je de worsten wil roken maar bij lage temperaturen is een pasta droogrek misschien ook wel een idee?

44160300_1.jpg
 
Klopt, spiezen door de filets en dan erbovenop leggen.
Opzich zie ik zelf nog niet zo makkelijk worstjes hangen op dat ikea rekje, je houdt niet heel veel ruimte over.
Sterker nog, een beetje normale rookworst in U vorm betwijfel ik al van of die niet de grill raakt.

Hier nog een voorbeeld hoe @Ewald het destijds gedaan had:

En ja, ookal zit je er niet op te wachten...
Een smoker of WSM kan ook ipv een rookkast? haha! ;)
Bij de KJ zit er zo een ijzer voor een wokpan. Als je deze legt met daarop dat ikea rekke en spiezen, hangen ze mooi.
 
Nou ik heb mijn rookworsten op een saucijzen formaat geknoopt 😂😂😂

Het was enorm laat, had de hele dag geklust en al een mooie bbq sessie achter de rug, dus die avond worsten maken ging best oké tot het knopen aan toe. Ze zijn wat verschillend in lengte en ook wat kort, dus ik denk dat ik een eerste keer wel weg ga komen met dat IKEA rekje. Heb daar inderdaad eentje van voor de bekende ribs dus op z'n kant moet het wel gaan passen.

HAHA volgende keer beter opletten en dan kan ik ook rustig nadenken voor een betere oplossing. Deze sessie was maar 1kg dus ik zal de volgende keer beter opletten 😬
 
b4c6cae457c6c69cc6b4178fa571f2a9.jpg
zag zoiets een x voorbij komen op facebook



Druk bezig deze na te maken.
364092559adcc459b89e760088f3b776.jpg


Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk
 
Druk bezig deze na te maken.
364092559adcc459b89e760088f3b776.jpg


Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk
Zo'n rek ziet er handig uit! Lijkt wel een standaard iets te zijn (tuincentrum) waar heb je dat gehaald?

Uiteindelijk met de IKEA hack aan de slag gegaan. De meeste worsten waren zo kort geknoopt dat ze prima in het rekje konden zonder overhang. Er waren twee wat langer, die heb ik met een dwars touwtje tussen de spijlen gehangen:
IMG_20210414_144809.jpg
IMG_20210414_144813.jpg


Na 3 uurtjes warme rook kwamen ze bruin & knapperig eruit:
IMG_20210414_180325.jpg
IMG_20210414_180331.jpg


Ik bleef vaak kijken of het rekje niet om was gedonderd, met dat open doen en die houtrook fluctueerde de temperatuur wel wat maar eigenlijk altijd tussen de 77 - 85 graden wel:
Screenshot_20210414-180426.jpg


Dus geslaagd experiment en wat ervaring rijker, volgende keer toch iets beters verzinnen :)
 
Zo'n rek ziet er handig uit! Lijkt wel een standaard iets te zijn (tuincentrum) waar heb je dat gehaald?

Uiteindelijk met de IKEA hack aan de slag gegaan. De meeste worsten waren zo kort geknoopt dat ze prima in het rekje konden zonder overhang. Er waren twee wat langer, die heb ik met een dwars touwtje tussen de spijlen gehangen:

Bekijk bijlage 19527Bekijk bijlage 19532

Na 3 uurtjes warme rook kwamen ze bruin & knapperig eruit:
Bekijk bijlage 19534Bekijk bijlage 19535

Ik bleef vaak kijken of het rekje niet om was gedonderd, met dat open doen en die houtrook fluctueerde de temperatuur wel wat maar eigenlijk altijd tussen de 77 - 85 graden wel:
Bekijk bijlage 19537

Dus geslaagd experiment en wat ervaring rijker, volgende keer toch iets beters verzinnen :)

Bekijk bijlage 19528

Bekijk bijlage 19529

Bekijk bijlage 19530

Bekijk bijlage 19531
Zelf gelast na bestuderen van het voorbeeld.

Moet alleen nog ff voor de spiezen een sleufje maken.

Deze ga ik pas doen bij een nieuwe batch rookworsten voor de maat.

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan