BasBQ
Beef en Steak

Op zoek naar mijn eerste Kamado

dudenl

Tondelzoeker
Berichten
19
Hi all!!

Jeroen hier uit het pitoreske Waddinxveen.

Als luie (halfbloed) Indo heb ik al tientallen BBQ's versleten en val ik elke keer terug op een gas BBQ vanuit gebruiksgemak en eenvoudig onderhoud.
Nu staat er in de tuin een hybride (ene kant gas, andere kant kolen) want sate moet eigenlijk wel echt op kolen :)

De laatste jaren ben ik steeds maar indirect aan het garen (op de gas BBQ icm een rookbuisje).
We eten graag picanha, bavette, ribeye etc. Uurtje of 4 op indirect op de gasser en we hebben een prima stukje vlees.

Maar steeds meer vrienden om ons heen hebben Kamado's en het smaakt toch allemaal wel erg lekker waardoor ik nu toch overstag ga.

Ik hoop hier op het forum wat wijzer te worden en hulp te krijgen in eerst mijn zoektocht en daarna tips en tricks voor gebruik, recepten etc.

Ik zoek:
uiteraard zoals iedereen een goedkope :p. Ik moet ergens beginnen en denk aan een budget tussen de 600-800.
Groot oppervlak aangezien we meestal met 6-8 personen eten (Indo familie he...)
Ik heb diverse Kamado's vergeleken met mijn (niet aanwezige) kennis tot nu toe.
Ik zie dan steeds vaker Auplex of rebranded producten naar voren komen die prijs/kwali er best wel goed uitkomen. Tegenwoordig lijken er tientallen Auplex verkopers op MP te zitten.

Maar zag nu ook bij de Makro de Grill Guru original Large voor ca 650,- incl BTW te koop staan. Dit lijkt wel een erg interessante prijs gezien de garantie van GG.

Mocht iemand nog tips hebben in mijn zoektocht, hoor ik het graag!
 
Denk dat je al een goede keuze hebt gemaakt bij de GG in jouw budget .
Je Moet zelf doen wat goed voelt .
Succes šŸ˜„
 
Welkom Jeroen!

Ga vooral (als het weer mag) ergens langs om een te voelen aan een kamado, dan krijg je een beetje een indruk van de stevigheid, scharnieren en andere dingen.

Koop vooral niks zonder dat je zelf hebt gekeken, je hoort waarschijnlijk alleen maar meningen en die zijn bij iedereen anders.

Probeer in je zoektocht wel een beetje naar garantie en service te kijken, mocht je dan problemen ervaren wordt je in ieder geval goed geholpen.
 
Welkom Jeroen. Dat het 'beter' zou smaken van een kamado lijkt me een beetje tussen de oren te zitten. Maar genoeg inspiratie en ervaringen van andere gebruikers hier. Succes met je zoektocht!
 
Welkom Jeroen!

Ik kan je de GG Large van harte aanbevelen, heb hem nu een jaar en ben echt heel blij met deze Q! Over de garantie niets te klagen, heb een paar accessoires van GG zelf die binnen de garantie stuk gingen en direct een vervangend product gekregen! Aan de Q zelf nog niets gehad behalve het vilt vervangen en regulier onderhoud met poetsen/bouten controleren.

Die van mij komt van de Sligro, beetje rondkijken waar hij het scherpst geprijsd is, maar let wel op de uitrusting! Soms staat ie ergens zonder deflector plates voor een ā€œzacht prijsjeā€.

Succes met kiezen!
 
Welkom Jeroen. Succes met je zoektocht.
 
Jeroen, welkom bij het genootschap :)
 
Aangezien je zegt dat je een hele ruime bbq wil en toch niet teveel uit wil geven zou ik aanraden om voor een XL variant te gaan. Ik vind zelf de L maat toch een beetje krapjes.

Grillguru XL is bij hornbach nog beschikbaar
 
Welkom Jeroen. Dat het 'beter' zou smaken van een kamado lijkt me een beetje tussen de oren te zitten. Maar genoeg inspiratie en ervaringen van andere gebruikers hier. Succes met je zoektocht!
Op een gasser kan je niet de zelfde rookontwikkeling krijgen als op een Kamado. Helemaal niet als de gasser nooit 100% dicht is en veel kieren etc heeft.
 
Aangezien je zegt dat je een hele ruime bbq wil en toch niet teveel uit wil geven zou ik aanraden om voor een XL variant te gaan. Ik vind zelf de L maat toch een beetje krapjes.

Grillguru XL is bij hornbach nog beschikbaar
Had hem gezien. 200 verschil tussen de L en XL. vraag me af of dat het verschil waard is (onervarenheid).
 
Welkom Jeroen!

Ik kan je de GG Large van harte aanbevelen, heb hem nu een jaar en ben echt heel blij met deze Q! Over de garantie niets te klagen, heb een paar accessoires van GG zelf die binnen de garantie stuk gingen en direct een vervangend product gekregen! Aan de Q zelf nog niets gehad behalve het vilt vervangen en regulier onderhoud met poetsen/bouten controleren.

Die van mij komt van de Sligro, beetje rondkijken waar hij het scherpst geprijsd is, maar let wel op de uitrusting! Soms staat ie ergens zonder deflector plates voor een ā€œzacht prijsjeā€.

Succes met kiezen!
Ik had ook al even bij de Sligro gekeken, maar hebben nu niks leuks :)
 
Welkom Jeroen!

Ga vooral (als het weer mag) ergens langs om een te voelen aan een kamado, dan krijg je een beetje een indruk van de stevigheid, scharnieren en andere dingen.

Koop vooral niks zonder dat je zelf hebt gekeken, je hoort waarschijnlijk alleen maar meningen en die zijn bij iedereen anders.

Probeer in je zoektocht wel een beetje naar garantie en service te kijken, mocht je dan problemen ervaren wordt je in ieder geval goed geholpen.
Ik ben al vanaf de zomer aan het rondkijken.
Conclusie:
Allemaal, goedkoop of duur, hebben positieve en negatieve punten.
Je komt zelfs gewoon stalen bouten tegen op sommige modellen ipv RVS.
Grootste verschillen merk/voel ik in de veren en de speling van de kap.

Ik heb bij een vriend thuis al een paar keer de kap uit mijn handen laten glippen (ik heb rugproblemen en kan met verkeerd tillen in eens een pijnprikkel krijgen waardoor mijn handen/armen even niets meer doen en de kap naar beneden valt).
Ik ben nog geen "voordelige" tegen gekomen welke een "softclose" heeft.
 
Op een gasser kan je niet de zelfde rookontwikkeling krijgen als op een Kamado. Helemaal niet als de gasser nooit 100% dicht is en veel kieren etc heeft.

Ja en neen. Ik rook ook wel eens op mijn gasser. Werk dan met smokerbox en chips en de rooksmaak zit er toch in. Inderdaad zijn die deksels niet afgesloten zoals op een kamado. Maar het kan wel.
 
Had hem gezien. 200 verschil tussen de L en XL. vraag me af of dat het verschil waard is (onervarenheid).

Big is better zeggen ze wel eens, en zeker als het over amerikanen gaat. Ik heb zo ooit voor de keuze gestaan tussen een Outr XL of een KJ Classic1. De ene XL en de andere L. Denk dat je dan de vraag moet stellen, hoe vaak heb ik het verschil tussen L en XL nodig. Je kan een menu ook aanpassen aan je capaciteit.
Ik ben tot nu toe nog geen ruimte te kort gekomen, maar ik maak dus wel complete menu's op verschillende toestellen. Dat werkt voor mij makkelijker. Mensen vinden het soms raar dat ik meer dan 1 BBQ heb, maar als je echt buiten wilt koken en voor veel volk menu's wilt aanbieden, is het zeer moeilijk met 1 toestel. Vooral ook omdat je soms met verschillende temperaturen zit.

Dus als je mijn mening vraagt is een L voldoende en daarnaast nog een iets kleiner toestel. :ROFLMAO: De hoeveelheid BBQ's heb je meer aan dat het volume.
 
Big is better zeggen ze wel eens, en zeker als het over amerikanen gaat. Ik heb zo ooit voor de keuze gestaan tussen een Outr XL of een KJ Classic1. De ene XL en de andere L. Denk dat je dan de vraag moet stellen, hoe vaak heb ik het verschil tussen L en XL nodig. Je kan een menu ook aanpassen aan je capaciteit.
Ik ben tot nu toe nog geen ruimte te kort gekomen, maar ik maak dus wel complete menu's op verschillende toestellen. Dat werkt voor mij makkelijker. Mensen vinden het soms raar dat ik meer dan 1 BBQ heb, maar als je echt buiten wilt koken en voor veel volk menu's wilt aanbieden, is het zeer moeilijk met 1 toestel. Vooral ook omdat je soms met verschillende temperaturen zit.

Dus als je mijn mening vraagt is een L voldoende en daarnaast nog een iets kleiner toestel. :ROFLMAO: De hoeveelheid BBQ's heb je meer aan dat het volume.

Ook ja en nee.

Liever nu een beetje meer uitgeven en iets kopen waar je 10/15 jaar plezier aan hebt dan iedere week staan te balen van had ik maarā€¦.
En laten we wel wezen, we geven hier een hoop geld uit aan het vlees maar het apparaat waar je het op bereid moet zo goedkoop mogelijk. Wat zijn nu echt de kosten als je het uitsmeert over die 10/15 jaar?

Bovendien heb je nog steeds je andere bbq staan als sidekick.
Als je echt voor grotere gezelschappen zou koken of met meerdere temperaturen zou willen werken gaan ze prima naast elkaar.
 
Ook ja en nee.

Liever nu een beetje meer uitgeven en iets kopen waar je 10/15 jaar plezier aan hebt dan iedere week staan te balen van had ik maarā€¦.
En laten we wel wezen, we geven hier een hoop geld uit aan het vlees maar het apparaat waar je het op bereid moet zo goedkoop mogelijk. Wat zijn nu echt de kosten als je het uitsmeert over die 10/15 jaar?

Bovendien heb je nog steeds je andere bbq staan als sidekick.
Als je echt voor grotere gezelschappen zou koken of met meerdere temperaturen zou willen werken gaan ze prima naast elkaar.
Daar zeg je het. Naast mekaar. Maar veel mensen die een kamado kopen, denken daar genoeg mee te hebben. Velen komen ook uit de crematiecultuur en door hier te lezen en ermee te werken, komen ze tot de conclusie dat je er veeeeel meer op kunt dan het vlees een 2de keer dood te doen. En dan ga je er echt menu's op koken. En dan vind ik persoonlijk dat je meer bent met een 2de toestel, dan een grotere BBQ.

Maar ik zeg ook altijd dat je iets enkel te klein kunt kopen en nooit te groot :ROFLMAO:
 
Waar je nog rekening mee zou kunnen houden, met in gedachten de grote van de familie, is de grote van een spit qua gebruik.
Ik zelf bbq nu met een weber 57, daar passen zeker 2 hele kippen of, misschien zelfs wel 3.

Om die reden zou ik voor de grote gaan en een bbq ernaast houden. Heb er hier ook meerdere en dat is super prettig werken.

Succes met je keuze!
 
Terug
Bovenaan Onderaan