Beef en Steak

Op weg naar als het goed is "A very Cherry hot sauce".

Cherrywood

Gerijpt
Geïnspireerd door dit mooie forum begon ook in Huize Cherrywood het fermentatievirus te kriebelen.
Als je dan op je werk in het Westland het daar iets te vaak over hebt kan het zomaar heel snel gaan......

Afgelopen vrijdag kreeg ik dus een heel leuk cadeau:
2d0cc92def9b038b03465e57a5a756d2.jpg

Een fermentatie setje van Westland Peppers, ruim 500 gram schitterende habanero`s, 250 gram jalapeño's en 2 mooie flesjes om het resultaat in te doen.

Vanmorgen met steun van Meneer Wateetons meteen aan de slag om de habanero`s in de fermentatie te zetten. ( De Jalapeno`s worden geclaimd voor een ander recept).
Het uiteindelijke doel is een hotsauce met gegrilde ananas.
Er zijn hier een paar recepten voor, ik ben er nog niet uit, maar we gaan zien waar we eindigen.......

Het setje de pot, deksel enz. met heet water schoongemaakt en laten uitlekken.

De pepers zelf alleen even afgespoeld met koud water! Dit om de nuttige en zo gewenste melkzuurbacteriën in leven te laten ( dank @Ewald voor de hint!)

4b00b0bf7e549406140932d89ee441be.jpg

Handschoentjes aan(!!) en snijden........
Dankzij de handschoenen deed het alleen mentaal een beetje pijn om zulke mooie pepertjes te snijden.
Ik heb er een paar gered om nog een paar dagen mooi te zijn in de keuken.

Het geheel met 20 gram zout (2%) met water aangevuld tot totaal 1 kg totaal.
Mengen, mengen , mengen en dan in de pot.

8573341c8abd95c47168d779a33b0b11.jpg

En dan kan het wachten beginnen.

"Ik vind het nu al leuk !"

Laatst bewerkt:
Met zulke pittige sokken aan je voeten moet het wel goed gaan!

Cherries... daar zeg je wat... dat moet ook vast mooi samen kunnen!

Aaaahh :oops: spoelen met heet water mag je dus nooit doen!! Daar vermoord je de van nature op de vruchten aanwezige melkzuurbacterien mee die je keihard nodig hebt voor je fermentatie.
Je start nu met nagenoeg steriele vruchten.

Laatst bewerkt:
@Ewald : wees gerust :D Ik heb het setje = de pot, deksel etc met heet water schoongemaakt.
De vruchten alleen met koud water afgespoeld!
Zal dit even aanpassen in de tekst!

@Ewald : wees gerust :D Ik heb het setje = de pot, deksel etc met heet water schoongemaakt.
De vruchten alleen met koud water afgespoeld!
Zal dit even aanpassen in de tekst!
Pffffff. Gelukkig maar:)

Gefermenteerde Sambal oelek maken op deze manier is ook fantastisch! Super lekker

Pffffff. Gelukkig maar:)

Gefermenteerde Sambal oelek maken op deze manier is ook fantastisch! Super lekker
Ik had dat duidelijker moeten vermelden :D

JA ik voel hier heel veel mogelijkheden opkomen en nu oudste zoon "ik hou van pittig" ook met allerlei spannende potjes thuis komt op aanraden van collega`s met een Surinaamse en /of Indo achtergrond is dit wel heel leuk.
Nu nog even een mooi plekje vinden waar ik e.e.a. kan neerzetten. Mijn wederhelft kijkt al enigszins bezorgd en mompeld iets over een aanrechtblad dat een werkblad is en geen opslag.... ;)

Wat een lieve collega's!! Leuk project, ik ga je volgen. Hoe lang is de planning om de pepers te laten fermenteren?

Ik had dat duidelijker moeten vermelden :D

JA ik voel hier heel veel mogelijkheden opkomen en nu oudste zoon "ik hou van pittig" ook met allerlei spannende potjes thuis komt op aanraden van collega`s met een Surinaamse en /of Indo achtergrond is dit wel heel leuk.
Nu nog even een mooi plekje vinden waar ik e.e.a. kan neerzetten. Mijn wederhelft kijkt al enigszins bezorgd en mompeld iets over een aanrechtblad dat een werkblad is en geen opslag.... ;)
Wel donker wegzetten, als je glas gebruikt ik gebruik daar van die koeltassen met rits en van dat zilverspul aan de binnenkant voor die laten geen licht door. Daar zet ik de potten in.
Of een speciale zuurkool fermentatie pot dat is pottenbakkers keramiek

@Ewald

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Volgens meneer Wateetons in het fermentatieboek "over rot" bij voorkeur donker wegzetten.
En als Meneer dat zegt dan doe ik dat trouw.
het zekere voor het onzekere.😁
20250504_143301.jpg

Dan zal deze trouwe volgeling van Mr. Wateetons dat ook doen.
Better safe than sorry

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Njam Njam Wood!
Veel plezier met het maken van dit lekkers.

Ik heb nog een flesje van dat verrukkelijke spul wat Sander72 wel eens maakt. De rode versie is al al een tijdje geleden gesneuveld, die vond ik trouwens erg lekker 🤗

Ben benieuwd Sticks hoe scherp het wordt. De net gesneden Habanero kwam een aardig damp vanaf en zonder handschoenen snijden is bij deze hoeveelheden niet aan te raden. 😅

Terug
Bovenaan Onderaan