Geïnspireerd door dit mooie forum begon ook in Huize Cherrywood het fermentatievirus te kriebelen.
Als je dan op je werk in het Westland het daar iets te vaak over hebt kan het zomaar heel snel gaan......
Afgelopen vrijdag kreeg ik dus een heel leuk cadeau:
Een fermentatie setje van Westland Peppers, ruim 500 gram schitterende habanero`s, 250 gram jalapeño's en 2 mooie flesjes om het resultaat in te doen.
Vanmorgen met steun van Meneer Wateetons meteen aan de slag om de habanero`s in de fermentatie te zetten. ( De Jalapeno`s worden geclaimd voor een ander recept).
Het uiteindelijke doel is een hotsauce met gegrilde ananas.
Er zijn hier een paar recepten voor, ik ben er nog niet uit, maar we gaan zien waar we eindigen.......
Het setje de pot, deksel enz. met heet water schoongemaakt en laten uitlekken.
De pepers zelf alleen even afgespoeld met koud water! Dit om de nuttige en zo gewenste melkzuurbacteriën in leven te laten ( dank @Ewald voor de hint!)
Handschoentjes aan(!!) en snijden........
Dankzij de handschoenen deed het alleen mentaal een beetje pijn om zulke mooie pepertjes te snijden.
Ik heb er een paar gered om nog een paar dagen mooi te zijn in de keuken.
Het geheel met 20 gram zout (2%) met water aangevuld tot totaal 1 kg totaal.
Mengen, mengen , mengen en dan in de pot.
En dan kan het wachten beginnen.
"Ik vind het nu al leuk !"
Als je dan op je werk in het Westland het daar iets te vaak over hebt kan het zomaar heel snel gaan......
Afgelopen vrijdag kreeg ik dus een heel leuk cadeau:

Een fermentatie setje van Westland Peppers, ruim 500 gram schitterende habanero`s, 250 gram jalapeño's en 2 mooie flesjes om het resultaat in te doen.
Vanmorgen met steun van Meneer Wateetons meteen aan de slag om de habanero`s in de fermentatie te zetten. ( De Jalapeno`s worden geclaimd voor een ander recept).
Het uiteindelijke doel is een hotsauce met gegrilde ananas.
Er zijn hier een paar recepten voor, ik ben er nog niet uit, maar we gaan zien waar we eindigen.......
Het setje de pot, deksel enz. met heet water schoongemaakt en laten uitlekken.
De pepers zelf alleen even afgespoeld met koud water! Dit om de nuttige en zo gewenste melkzuurbacteriën in leven te laten ( dank @Ewald voor de hint!)

Handschoentjes aan(!!) en snijden........
Dankzij de handschoenen deed het alleen mentaal een beetje pijn om zulke mooie pepertjes te snijden.
Ik heb er een paar gered om nog een paar dagen mooi te zijn in de keuken.
Het geheel met 20 gram zout (2%) met water aangevuld tot totaal 1 kg totaal.
Mengen, mengen , mengen en dan in de pot.

En dan kan het wachten beginnen.
"Ik vind het nu al leuk !"
Laatst bewerkt: