BasBQ
Beef en Steak

Ook maar eerste keer PP delen.

 

Paul K

Tondelzoeker
Berichten
10
Ja ja. Het moet er toch maar een keer van komen om ook wat te plaatsen.

Vorige week in de vakantie maar weer een keer PP gemaakt. Was ongeveer 2.5 kg. De avond ervoor geinjecteerd met een mix van appelsap, appelazijn, zout, worchestershire saus en wat bruine suiker. Een rub van smoking goodness erover en nachtje wegleggen.

Volgende ochtend de Bastard aangemaakt op een tempratuur van zo'n 110 graden. (Hij had er zin in die dag bleef lekker constant). Kersenhout erbij en vlees erop.

Na een paar uurtjes een glaze erover van bbq saus van smoking goodness met wat honing en appelazijn.

2 uurtjes laten leggen om vervolgens in te pakken. En weer wachten tot ie 88 graden is. Alufolie eraf en terugleggen en je geduld bewaren tot ie 94 graden is. Even voelen of dat de prikker er overal soepel in glijd. Wat het geval was.

Nu nog een keer geduld bewaren om te laten rusten in de koelbox.

Ondertussen sausje gemaakt van appelsap, wederom smooking goodness bbq saus, worchesterhire saus en bruine suiker.

En dan is het eindelijk zover om alles uit elkaar te trekken.

Eindresultaat was een lekker broodje PP. En een geslaagde dag.

20230102_193105.jpg


20230103_092756.jpg


20230103_151320.jpg


20230103_165509.jpg


20230103_190820.jpg
 
Laatst bewerkt:
Lekker gegeten en een dag met de basterd bezig geweest.
Das een mooie dag

Top gefeliciteerd met je knor
 
Lekker man , gefeliciteerd met 🐷
 
Mooi resultaat, gefeliciteerd met je knor.

De volgende keer zou ik hem pas uitpakken als hij helemaal klaar is, en dan nog een half uur laten uitwasemen op de dichte barbecue, de noskos methode.
Het probleem is als je hem uitpakt voordat hij klaar is dat het veel langer duurt voordat hij de gewenste zachtheid bereikt. Het vlees zal namelijk eerst veel verdampen voordat de kerntemperatuur weer gaat stijgen. Doe je dit pas wanneer de gewenste zachtheid is bereikt, dan stijft de bark in dat half uur weer op omdat dat de vocht is die eerst verdampt, zonder dat de kerntemperatuur verder stijgt.
 
Lekker bezig geweest.

Gefeliciteerd met je 🐷
 
Mooi resultaat, gefeliciteerd met je knor.

De volgende keer zou ik hem pas uitpakken als hij helemaal klaar is, en dan nog een half uur laten uitwasemen op de dichte barbecue, de noskos methode.
Het probleem is als je hem uitpakt voordat hij klaar is dat het veel langer duurt voordat hij de gewenste zachtheid bereikt. Het vlees zal namelijk eerst veel verdampen voordat de kerntemperatuur weer gaat stijgen. Doe je dit pas wanneer de gewenste zachtheid is bereikt, dan stijft de bark in dat half uur weer op omdat dat de vocht is die eerst verdampt, zonder dat de kerntemperatuur verder stijgt.
Bedankt voor de tip Frits. Ga ik de volgende keer doen.
 
Ziet er weer heerlijk uit. De Noskos methode waar Frits het over heeft zag/hoorde ik al eerder voorbijkomen en nu weer. Die ga ik de volgende keer ook proberen... En natuurlijk gefeliciteerd met je 🐷
 
Goed bezig (geweest)
Broodjes waren zeker sneller op dan dat je een foto ervan kon maken....:ROFLMAO:
Proficiat met de knorrie award
 
Ziet er goed uit, heb nog nooit tussentijds ingesmeerd met saus, leuk probeersel voor de volgende keer. Lijkt mij ook heel lekker met bijv. ketchap marinade. Noskos methode heb ik van de week pas over gehoord in de podcast van twee kruideniers, klinkt heel logisch, dus dan zal het wel zo zijn. Goed excuus om binnenkort weer een varkentje te bereiden.

Maar daar heb jij allemaal niks aan. Gefeliciteerd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan