BasBQ
Beef en Steak

Ook hier een mooie kerst ham

 
 

Peter_fijten

Vuurmaker
Berichten
79
Voor deze kerst mocht ik op 2de kerstdag aan de slag op de BBQ.

Het gekozen stuk eiwit was natuurlijk een mooie beenham. Dit was voor ons de eerste keer dus er zijn zeker wat leer puntjes opgedaan voor de volgende keer. Verder was temperatuur onder controle houden nogal een dingetje vanwege de hoeveelheid wind doe natuurlijk pal op de weber stond.

We beginnen natuurlijk een goede dag eerder met het verwijderen van het zwoerd en het in de pekel zetten van de beenham. (Leerpuntje #1: is het zwoerd eraf halen nodig?? Zie hier hammen met zwoerd gemaakt??)

De vrouw keek er al naar uit, eindelijk weer eens echte ham zoals die thuis vroeger vaker voorbij kwam (Georgia, USA). Enige voorwaarde het word een honey glace.

De pekel bestaande uit zout, ananassap, laurier, peper en kruidnagel was de dag hiervoor al klaar gemaakt.
95a0123f534255be383e37df37aea22e.jpg


2de kerstdag aangebroken tijd om de bbq aan te steken. De ham uit de pekel gehaald en afgespoeld. En een beetje ingesneden. (Leerpuntje #2 in snijden hoeft nu ook weer niet zo voorzichtig ).

Toen de bbq op temperatuur was 90-110, kon de ham er op samen met het rookhout. Had nog een mooi exotisch blokje over namelijk sinaasappel, dat pas mooi bij deze smaken dachten we zo.
d4c8322be4b9196d2314e8fa567cf8e3.jpg


Na een goede 3-3,5 uur was de 55 graden intern bereikt. Tijd voor de glace bestaande uit boter, bruine suiker en natuurlijk honing. Hiermee de ham goed bedruipt elke 15 min tot de ham klaar was.

f9cbf631e001c90aeeb7161c92c0b97c.jpg


a5b2185264c8b4910f79e30ae156b109.jpg


Dit lekkers werd geserveerd met heerlijke hasselbach’s aardappelen, boontjes en honing mosterd saus.
1dc1dc2ffaf3ab2cd8df5041f3cec305.jpg


Wat was dat heerlijk smullen zeg. Het heerlijke vooruitzicht op een broodje beenham de volgende dag werd wel kleiner en kleiner gaande weg. De ham was rest loos op.

Natuurlijk was er ook nog plek voor een toetje.
5bfca5e0d1b2782a25e5e077de7a40e1.jpg

e982231d10e8422a8710c72788095d41.jpg

ee076fd06864d637661921fd33dbc66d.jpg

08f664fceddb635bbb403ba351f057da.jpg


Het was een heerlijke avond waarbij iedereen het buikje vol heeft kunnen eten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er echt super uit! ik hoop dat je wat over hebt en je morgen een lekkere witte bol te voorschijn kan toveren! Heerlijk!
 
Mooi gemaakt. Een mooie ham moet ik ook maar weer eens maken.
Toetje is ook mooi gekleurd.
 
Lekker gekookt Chef!
 
Mooi hoor, hoe lang heeft de ham uiteindelijk nodig gehad?

Hij heeft er uiteindelijk een goede 4-4,5 uur opgekregen. Was maar een kleintje van 2 Kg.

Daarna heb ik hem nog een 15-30 min laten rusten onder aluminiumfolie


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik kan niet uit ervaring spreken, maar ik denk dat de vetrand eraan mag blijven. Mijn logica is dat dit ook de ham zal beschermen tegen het intern uitdrogen. (waarmee ik niet zeg dat ze er droog uitziet). Het vet geeft ook nog extra smaak aan het vlees. Mooi werk!
 
Mooi hoor, kleine tip: Als je zo'n hammetje in een zipzak doet en deze pas dichtzipt zodra alle pekel aan de rand zit dan zit de ham helemaal rondom onder de pekel.
 
Mooi hammetje gemaakt

Vrouw weer een klein beetje terug aan de US kunnen denken?
 
Mooi hammetje gemaakt

Vrouw weer een klein beetje terug aan de US kunnen denken?

Sterker nog, elke keer als de q aangaat mag ik luisteren naar de mooie woorden “hmmm, you smell like home”.

Beter dan dat wordt het niet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er fantastisch uit en zal goed gesmaakt hebben als alles op Is.
Goed bezig geweest.

Voor een ham met vetlaag, zie onderstaande link. Echt super lekker

Ik bestel hem licht gepekeld bij de slager, of anders pekelen in een ziplock zak. Is veel makkelijker.

PS
Ik las dat je pekelen met ananas sap. Dat Is erg zuur waardoor je vlees erg zacht kan worden. Pas op met zuren.
Heb hier op het forum wel eens gelezen dat iemand zijn spare ribben een nachtje in onder andere ananassap heeft gezet en de volgende ochtend Was het vlees pulp
 
Mooi hammetje geworden lekker zo met de aardappel en boontjes, ham is erg populair deze kerst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan