BasBQ
Beef en Steak

Olijfolie

Ik koop meestal Spaanse extra virgen olijf olie
Van het merk Valderrama. Die hebben meerdere variaties ik gebruik de Arbequina.
Dit is een koudgeperste extra virgen olijfolie kost rond de 12,50 excl. Btw (1 liter) bij de Hanos.
16444880417936250544540793993942.jpg
 
Voel je vrij om je aanpak en receptuur eens te posten :D

Heel simpel. Wij hebben altijd van die typische vierkante flessen olie. Olie eruit, dan 1/5de a 1/6de vullen met van die kleine gedroogde Spaanse pepertjes en de olie er terug in. Daarna 2 jaar ergens koel en donker bewaren. Je kan ze in principe ook eerder gebruiken, maar persoonlijk vind ik de sterkte en smaak pas echt lekker na 2 jaar. De olie gaat wel opgenomen worden waardoor het in de fles nog een paar cm zakt. Dan kun je het na een week of 2 nog een beetje bijvullen en dan pas weg zetten.

We gebruiken dat niet meer zo heel veel (mijn vrouw haar maag verdraagd dat niet meer zoveel en ik let wat op de calorieën) en denk dat onze fles in de kast nu een jaar of 7 getrokken heeft. Hoe langer, hoe lekkerder het wordt. We gebruiken dat vooral over de pizza of spaghetti. Vrienden van ons komen 2 x per jaar zo een fles vragen :ROFLMAO:

Maar een bruikbare tip is dat wanneer de fles half leeg is, deze gewoon opnieuw tot bovenaan te vullen. Heb je er langer plezier van.
En een 2de tip, zie dat de fles weerhaakjes heeft, want je wil zo een pepertje echt niet per ongeluk op eten. Een vriend van me die altijd heel pikant eet, bleef gieten totdat hij zeker 5 pepers erbij had. Werd ineens heel stil aan tafel :ROFLMAO:

Mijn schoonouders brengen deze pepers meestal van de markt in Brussel mee en ook in grote hoeveelheid. Telkens wij lege flessen olie hebben, kuisen we die uit en zetten ze opzij voor als we nog eens een lading maken. Als we maken is dat meestal een fles of 10. Delen ze vaak aan vrienden uit als er een gelegenheid is. Ze vragen er zelfs achter.

Zie net dat we nog maar een grote en kleine fles hebben. Dus weer pepers laten mee brengen.

60560725-7408-4405-A796-78E6E9A43A2B.jpeg
 
Laatst bewerkt:
van die kleine gedroogde Spaanse pepertjes

Als ik het goed zie door de fles heen zijn het Rawit pepertjes..... die zijn lekker pittig inderdaad ;)

Goed idee om supermarkt olijfolie daarmee op te pimpen (y) voor iedereen die het na wil maken en niet ff naar Brussel kan; verse Rawit is ook eenvoudig bij oa AH te krijgen.
 
Als ik het goed zie door de fles heen zijn het Rawit pepertjes..... die zijn lekker pittig inderdaad ;)

Goed idee om supermarkt olijfolie daarmee op te pimpen (y) voor iedereen die het na wil maken en niet ff naar Brussel kan; verse Rawit is ook eenvoudig bij oa AH te krijgen.

Geen idee hoe ze noemen. Ik zeg kleine spaanse pepers. En in Brussel op de markt staan veel van die zuiderse types met van die dingen en is daar spotgoedkoop. Mijn schoonouders gaan daar een paar keer per jaar heen en als we er nodig hebben, laten we ineens er heel veel mee brengen.

De smaak van die olie wordt ook heel lekker daardoor, maar dit is echt alleen maar goed om ergens in te doen of over te doen. Een vriendin van ons dacht ermee te koken, maar dat is er een beetje over qua pittigheid uiteindelijk :ROFLMAO:
 
Geen idee hoe ze noemen. Ik zeg kleine spaanse pepers. En in Brussel op de markt staan veel van die zuiderse types met van die dingen en is daar spotgoedkoop. Mijn schoonouders gaan daar een paar keer per jaar heen en als we er nodig hebben, laten we ineens er heel veel mee brengen.

De smaak van die olie wordt ook heel lekker daardoor, maar dit is echt alleen maar goed om ergens in te doen of over te doen. Een vriendin van ons dacht ermee te koken, maar dat is er een beetje over qua pittigheid uiteindelijk :ROFLMAO:

M'n vader at ze zo uit het vuistje bij een bordje nasi..... ik kan zelf aardig wat hebben maar dat doe ie 'm tot op de dag van vandaag niet na :rolleyes:
 
M'n vader at ze zo uit het vuistje bij een bordje nasi..... ik kan zelf aardig wat hebben maar dat doe ie 'm tot op de dag van vandaag niet na :rolleyes:
Dat doe ik ook niet. Ik heb mensen het zien doen en dat kwam niet goed.
Ik heb een een halve habanero opgegeten. Ook niet meer doen
 
Geen idee hoe ze noemen. Ik zeg kleine spaanse pepers. En in Brussel op de markt staan veel van die zuiderse types met van die dingen en is daar spotgoedkoop. Mijn schoonouders gaan daar een paar keer per jaar heen en als we er nodig hebben, laten we ineens er heel veel mee brengen.

De smaak van die olie wordt ook heel lekker daardoor, maar dit is echt alleen maar goed om ergens in te doen of over te doen. Een vriendin van ons dacht ermee te koken, maar dat is er een beetje over qua pittigheid uiteindelijk :ROFLMAO:
Vroeger bezocht Ik regelmatig de zondagmarkt aan het Zuid-station in Brussel, ik werkt toen nog in het station van Brussel-Zuid.
Ik maak ook zelf pikante olie en gebruik er deze gedroogde pepertjes voor, die ik kocht in een Arabische supermarkt in Roeselare.
20220210_195105.jpg
20220210_195122.jpg
 
Ik koop meestal Spaanse extra virgen olijf olie
Van het merk Valderrama. Die hebben meerdere variaties ik gebruik de Arbequina.
Dit is een koudgeperste extra virgen olijfolie kost rond de 12,50 excl. Btw (1 liter) bij de Hanos.
Bekijk bijlage 35067
Bedankt voor de Tip! Ga ik eens halen als ik weer bij de Hanos ben
 
Wat wil je met de olie gaan doen? Zoals alle mede draadjes genoten geschreven hebben.. zoveel mensen, zoveel smaken. Idem voor de prijs.
Sligro en Hanos, maar ook de duitse Rewe/Kaufland over de grens, hebben een groot assortiment.
 
M'n vader at ze zo uit het vuistje bij een bordje nasi..... ik kan zelf aardig wat hebben maar dat doe ie 'm tot op de dag van vandaag niet na :rolleyes:
Ik heb er een hele tijd terug ééntje in de nasi gedaan voor 2 personen... We hebben die avond friet gegeten, het was echt veel en veel te pittig. En ik hou wel van een beetje pit.

Semi on topic: ik zal ook eens een fles van de Hanos meepakken als ik er weer ben, verder ga ik ook de pittige olie maken 👌🏻 Vond het heerlijk over een 4 kazen pizza.
 
Wij krijgen eens in de x-aantal maanden weer een paar liter. Oom van mijn vrouw perst het allemaal zelf.
 
Dikke tip, ben je 'toevallig' bij het Como meer, ga dan eens naar Lenno. Je kunt daar rechtstreeks bij het fabriekje je olijfolie kopen en deze smaakt geweldig Vanini Osvaldo. Olijfolie uit Lenno

Een tijdje terug was deze op en ben ik samen met mijn zoon naar Italie gereden om nieuwe te halen. Mooi excuus voor een geweldige culinaire roadtrip die we gehad hebben.

IMG_1731.jpeg
 
verder ga ik ook de pittige olie maken 👌🏻 Vond het heerlijk over een 4 kazen pizza.
Nou die stap is gezet, gewoon standaard olie uit de grote gele supermarkt en een aantal madam de Jeanette pepertjes erin gepropt.
Ligt nu koel en donker.
Ik heb de pepers open moeten snijden om ze in de fles te krijgen dus verwacht vrij snel resultaat.
 
Nou die stap is gezet, gewoon standaard olie uit de grote gele supermarkt en een aantal madam de Jeanette pepertjes erin gepropt.
Ligt nu koel en donker.
Ik heb de pepers open moeten snijden om ze in de fles te krijgen dus verwacht vrij snel resultaat.

Madam Jeanette is een lekker fris pittig pepertje dus dat gaat mooi matchen met oa pizza naar mijn idee ;)(y)
 
Terug
Bovenaan Onderaan