BasBQ
Beef en Steak

Olievat grill/smoker

M

Mans

Gast
De start van een grill die ik ook wil gebruiken voor indirect roken. Voor de bouw gebruik ik een 60L olivat.

Voordat ik ben begonnen met het aftekenen heb ik de resterende olie verwijderd door de ton te vullen met water gemengd met dreft, een paar x goed spoelen en het grootste deel was weg. Hierna ben ik  begonnen met het aftekenen van de klep op het olivat, en heb deze daarna met een mm-schijfje uitgesneden.
4oR27e.jpg


Vevolgens naar het relaxte gedeelte van de bouw, het afbranden van de verf en me ontdoen van de resterende viezigheid in het vat onder het genot van een groene knalpot! :D
0FBPSz.jpg


De volgende dag toen het vuur gedoofd was en de as opgeruimd was, werd het tijd om de resterende lakresten er af te schuren en hem te ontvetten voor the paintjob :)
4v4lDc.jpg

gltXpK.jpg


Ik heb als verf een hittebestendige lak gebruikt van de praxis, de duurste. Voor het gebruik van deze lak was geen basislaag nodig zoals een primer bijvoorbeeld en de lak hoefde er niet op te worden gebakken. Ik heb zowel het vat als het deksel van binnen en buiten gespoten in meerdere lagen.
URAae7.jpg


Ik heb voor de klep zware schanieren gekocht (kruisheng) en deze gebogen naar de radius van het vat. Deze zijn grijs verzonken en deze laat ik in deze kleur. Geeft een mooi contrast dacht ik zo, heb zo even geen foto hiervan. Ook had ik nog een frame nodig om mijn olivat-grill in te hangen. Op mijn werk lag al lange tijd een frame de stelling die precies de goede afmetingen had, hier aasde ik dus op. Vandaag ging die bij het oud ijzer inclusief de hyrauliekpomp die er op zat. Frame gedemonteerd, en de verstelbare poten op de goede hoogte gezet. De hoogte van het grilloppervlak zal nu +/- 95 cm zijn. Een prima hoogte lijkt mij zo.
DcogK7.jpg

Ik ga morgen de verstelbare poten vast lassen, en 3e dwarsligger vanuit links gezien wordt er uit geslepen.
Hierna wou ik zo'n 10 cm boven de grond een 2 frame (rechthoekig) tussen de poten lassen en hierop een kast(je) maken van geschaafde breedruw planken die aansluit aan de onderkant van het vat.
Met de grill rooster weet ik nog niet precies wat ik wil, ik was eerst van plan een grill-rooster te maken die het hele vlak van een doorsnede zou overlappen. Dit plan is van de baan, zoals de planning er nu bij ligt: over de totale breedte van de ton, 3 subframes maken die je er in kan hangen. 3 frames met grillrooser + 1 frame met bakplaat (hiervoorwou ik rvs gebruiken). Zo kan ik nog eens wisselen? Als rooster wou ik stalen ruitvormig gaas gebruiken. En om de kollen tussendoor bij te vullen zonder dat het product hier last van heeft ben ik nog bezig met een aslade. Nu heb ik zelf nog 1 vraag.
Als ik indirect wil roken kan ik zoals het mij lijkt het beste 2 lucht-regelaars plaatsen, aan weerzijden van de ton 1. 1Tje net onder of halverwege de aslade en een boven het grill oppervlak zodat de rook er doorheen kan trekken. Heb ik dat laatste goed? En zijn er ook andere manieren voor zo'n olivat om je lucht te regelen? kogelkranen?

Ik hou jullie verder op de hoogte van de bouw, en zal niet vergeten foto's te maken
 
leuk project, succes er mee
 
Terug
Bovenaan Onderaan