Beef en Steak

Olieën buitenkant offset smoker

 

Martin de Bruijn

Tondelzoeker
Berichten
14
Goedemiddag,

Ik heb een nette Lette offset smoker, 6 mm dik staal en geconserveerd met hittebestendige lak.
Na een paar jaar zie ik wat roestplekken komen, en zie ik aan de verf waar het heet is geweest. De vuur kamer is aan het verkleuren, en de vlees kamer is aan het verkleuren op de plekken waar de kolen liggen als ik hem direct gebruik.

Nu wil ik de buitenkant olieën, maar vraag me af wat ik het beste kan gebruiken, en hoe warm ik hem na het olieën moet stoken. En als ik hem warm moet stoken, hoe ga ik dan om met de poten en plateaus? Die worden niet warm als ik hem op stook.

Heb het in het verleden wel eens met zonnebloem olie gedaan, maar vond het resultaat niet fantastisch.en het bleef een beetje kleven.
Zit nu te denken aan gekookte lijnolie. Die heb ik in huis, en zag ik internet ook gebruikt worden. Ik twijfel alleen of dit voedsel veilig is, en ik gebruik het platte stuk bovenop de vuur kamer wel eens om hamburgers te bakken of broodjes aan te grillen.

Hebben jullie hier ervaring mee / tips voor?

Alvast bedankt!
 
Wat je hier wilt is een olie met een hoog rookpunt. Voor een offset heb je nogal wat nodig lijkt mij, ik zou dan voor Arachide (pinda) olie gaan. Deze olie is nog redelijk betaalbaar namelijk. In amerika word veel gebruik gemaakt van Canola (koolzaad) olie die kost zo ongeveer 6 a 7 euro per liter.

Beide genoemde oliën kun je ook prima gebruiken voor het seasonen van eventueel gietijzer.
 
@martin, ik lees eerst dat de smoker geconserveerd is met hittebestendige lak en daarna dat je het platte stuk van de vuurkamer gebruikt om hamburgers te bakken, dat is dan toch niet rechtstreeks op de lak hoop ik? want dat lijkt mij ook niet gezond.
 
Ok, bedankt voor de tips. Ik denk dat ik voor de koolzaad olie ga, maar dat is omdat ik niet van pinda houd 😁
Ik heb geen gas- of verfbrander, maar met een looftlighter zak het ook wel lukken.

Hoe warm moet het worden? Tot het gaat walmen? Of ben je dan al te ver?

@Roland, tot nu toe heb ik er alleen broodjes op gedaan, maar als hij goed in de olie zit, wil ik wel eens een hamburger proberen. Zou het veel slechter zijn als al die pfas in een Tefal pan?
 
Deze gaat het worden. Maar het is nu eerst vakantie, dus het moet nog even wachten...

IMG_20240810_123829_0.jpg
 
Gisteren eindelijk tijd gemaakt. Even afgenomen met heet water, daarna alles ingewreven met olie. Vervolgens een laagje houtskool in beide kamers, en rustig laten opbranden.

Hij knapt er aardig van op, en het plakkerige valt mee. Alleen de onderste delen van de pootjes zijn een beetje vettig, verder niet. Je voelt wel dat er iets op de bbq zit, maar dat lijkt me juist de bedoeling. Het is niet echt plakkerig.
En de binnenkant is ook weer mooi schoon gebrand 😁

Het geeft alleen een bruinige gloed. Ik ben wel benieuwd of een andere olie een andere kleur zou geven, maar gezien hoeveel olie ik gebruikt heb, heb ik nog voor een keer of 11 olie, dus dat experiment zal nog even moeten wachten.

Doen jullie nog iets aan de binnenkant? Ik doe daar eigenlijk nooit wat aan, anders dan schoonbranden als er teveel vet in zit van een low en slow sessie. Je staal blijft dan wel echt kaal, en je zal roest zien, maar als je vaak genoeg stookt, zit er volgens mij geen vocht in het staal, en zal hij niet doorroesten.
Wat is jullie ervaring hiermee?
 
Binnenkant enkel schoon branden of borstelen.
Losse roet deeltjes af borstelen, dan vallen ze niet op uw gerechten.
Ik heb mijn smoker al 20 jaar, zonder al teveel roest
Staan wel altijd in schuur na gebruik.
 
Ben benieuwd naar een fotootje! :cool:
 
Ik heb de eerste keer met frituurolie gedaan omdat ik niks anders had.

Daarna een keer met dit: https://www.bakenco.nl/p/pancoating-spray-06ltr-un1950/25665/
Lekker makkelijk in een spuitbus.

Hij is na een keer of wat roken nog steeds mooi zwart, geen bruine of raar verbrande stukken erop.
En mocht er toch wat roest ontstaan dan pak ik dat gelijk aan.

Hij staat ook altijd binnen trouwens, wil hem gewoon netjes houden.

@Ghost 20 jaar al! Netjes 😄
 
Ben benieuwd naar een fotootje! :cool:
Deze foto is van zondag ochtend.

Hij staat bij mij altijd buiten. Normaal met een hoes erover, maar na een sessie laat ik hem eerst afkoelen. Zeker in de herfst heb je dan wel eens dat het s nachts regent, of vroeg de dag erna. Ik wil hem niet nat onder de hoes doen, dus dan staat hij soms een tijdje onbedekt.

Als we de tuin nog eens gaan opknappen, komt er een overkapping. Maar er staan nog een paar ander uitgaven gepland die eerst moeten...

IMG_20240922_092056_5.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan