BasBQ
Beef en Steak

Ofyr

Crowns

Sprokkelaar
Berichten
32
Beste leden,

Ik heb hier al op het forum wat rondgezocht maar kan weinig vinden over Ofyr.

Momenteel ben ik een beetje aan het twijfelen om deze naast mijn Green Egg large en compact te zetten, de 85 cm variant.

Zijn er andere leden die van een Ofyr, eventueel in combinatie met een kamado, gebruik maken?

Ik twijfel namelijk een beetje over de hoeveelheid dat ik er gebruik van ga maken, maar het lijkt me wel super gezellig met wat volk op het terras.
 
Het is hier dan ook een BBQ forum :p

Er zijn er hier wel die ook een ofyr of ander merk daarvan hebben. Deze gaan je wel antwoord kunnen geven. Zelf geen plaats om er nog een ofyr bij te plaatsen, en ik mis het ook niet. Maar moest ik de plaats hebben, kwam het er ook bij.

Geeft een leuke sfeer en vergroot ook de capaciteit. Ik ben sowizo iemand die graag op 2 a 3 toestellen tegelijk kookt. De combo zou dan kunnen zijn dat je bv rookt/voorgaart op de kamado en het afbakken op de ofyr.
 
zelf heb ik BGE een L en een MM en een ofyr heeft ook lang mijn ogen uitgestoken om erbij te hebben.
Tot we een tijdje geleden werden uitgenodigd bij mensen die er eentje hebben.
Super knap ding, gezellig, mooi, kan je ook goede gerechten op maken, ik was verkocht.

TOT ik me bedacht, wat is de toegevoegde waarde... de gezelligheid en daar stopt het voor mij.
Low en slow sessie kunnen niet, verbruikt meer hout dan je kan aansleuren (om serieus te overdrijven :) ).

Daarom uiteindelijk beslist om geen OFYR aan te schaffen.

Als ik ooit aan mijn buitenkeuken in Frankrijk begin zou ik daar wel een Braai in willen, die kan ik gebruiken als open haard voor de verwarming, heeft in mijn ogen dezelfde gezelligheid en je kan er net hetzelfde mee, het oogt enkel niet zo funky.
 
zelf heb ik BGE een L en een MM en een ofyr heeft ook lang mijn ogen uitgestoken om erbij te hebben.
Tot we een tijdje geleden werden uitgenodigd bij mensen die er eentje hebben.
Super knap ding, gezellig, mooi, kan je ook goede gerechten op maken, ik was verkocht.

TOT ik me bedacht, wat is de toegevoegde waarde... de gezelligheid en daar stopt het voor mij.
Low en slow sessie kunnen niet, verbruikt meer hout dan je kan aansleuren (om serieus te overdrijven :) ).

Daarom uiteindelijk beslist om geen OFYR aan te schaffen.

Als ik ooit aan mijn buitenkeuken in Frankrijk begin zou ik daar wel een Braai in willen, die kan ik gebruiken als open haard voor de verwarming, heeft in mijn ogen dezelfde gezelligheid en je kan er net hetzelfde mee, het oogt enkel niet zo funky.

Hier ben ik het volledig mee eens, heb ook lang zitten denken om zo’n apparaat aan te schaffen en uiteindelijk niet gedaan.

Voor de gezelligheid heb ik een “gewone” vuurschaal staan, hier zeg ik ook regelmatig een pannetje oid in.

Een braai zou in mijn ogen hetzelfde toevoegen als een ofyr, maar dan nog veel meer.
 
zelf heb ik BGE een L en een MM en een ofyr heeft ook lang mijn ogen uitgestoken om erbij te hebben.
Tot we een tijdje geleden werden uitgenodigd bij mensen die er eentje hebben.
Super knap ding, gezellig, mooi, kan je ook goede gerechten op maken, ik was verkocht.

TOT ik me bedacht, wat is de toegevoegde waarde... de gezelligheid en daar stopt het voor mij.
Low en slow sessie kunnen niet, verbruikt meer hout dan je kan aansleuren (om serieus te overdrijven :) ).

Daarom uiteindelijk beslist om geen OFYR aan te schaffen.

Als ik ooit aan mijn buitenkeuken in Frankrijk begin zou ik daar wel een Braai in willen, die kan ik gebruiken als open haard voor de verwarming, heeft in mijn ogen dezelfde gezelligheid en je kan er net hetzelfde mee, het oogt enkel niet zo funky.
Ik volg u helemaal. Tis eigenlijk zo dat ge op een kamado alles kunt doen wat op de ofyr kan, maar andersom niet. De echte toegevoegde waarde is de sfeer en de show.
 
Het is inderdaad eerder voor de show en de gezelligheid, op de kamado's kan je hetzelfde en meer. Vandaar mijn twijfel, zeker omdat het toch een 2000 Euro is.

Ik kan er momenteel eentje kopen met 20% korting, dat is nu toch een grote trigger om de stap toch maar te zetten. Vind de kost dan nog wel te overzien voor beperkt gebruik.
 
Gisteren heel de dag mee gewerkt (100cm variant) tijdens Koningsdag, heel wat eitjes en hamburgers op gebakken :)
Maar het is wel erg opletten met de hitte richting je product, ik legde ze regelmatig over naar de Kamado omdat het anders te snel ging. Dus als je gas wilt geven ideaal en mensen zien wat je doet (show), maar voor erbij voor mij te duur.

Verder vind ik de rand breedte van de ring nog beperkt, voor het bakken van uienringen uiteindelijk toch maar een pan gepakt.
 
In het begin vond ik het wat hetzelfde als in de pan bakken, maar opgestookt met hout. De allereerste keer dat ik een Ofyr zag, toen wist ik totaal nog niet dat zoiets bestond. Dat was toen ik uitgenodigd was voor een etentje bij Roger Van Damme thuis (ergens in 2016). Hij heeft daar toen alles op gebakken en toen had ik iets van 'Wauw'.

Ondertussen zie ik dat er ook heel veel dingen voor te krijgen zijn, waardoor je ook boven het open gat kunt grillen. Voor erbij wil ik dat wel, maar plaats is een ander. En denk wel dat er andere merken voor minder geld te krijgen zijn.

Bij Outr vanaf €1100 voor een kleintje: https://www.outr.be/nl/producten/112/plancha-wood
 
Sec genomen is het natuurlijk een peperduur gourmetstel :p
Maar wel heel leuk om mee te werken, en veelzijdiger dan we denken.
Ik heb een imitatie staan, gebruik het natuurlijk te weinig maar als het aanstaat is de lol vrijwel onbetaalbaar.
En daar gaat het uiteindelijk voor mij toch het meeste om.
 
Ik ben uiteindelijk voor iets heel anders gegaan, een houtkachel. Ik was tussen de Ofyr en een kachel aan het twijfelen, belangrijke factor was het verwarmen van het terras en ik denk dat het terras hier iets te groot is voor met een Ofyr goed te verwarmen.

Kachel van 3mm cortenstaal, Nederlands product met kleinschalige productie. Heeft ruimte om pannentjes op te zetten en het op die manier te gebruiken als vuurpit. De pizza oven en grill zaten er standaard bij, dus dat is mooi mee genomen. Ik denk dat ik deze veel meer ga gebruiken dan dat ik op de Ofyr zou koken, dan vond ik het toch een beetje zonde om een paar honderd euro meer uit te geven.

Neemt niet weg dat de Ofyr toch nog ergens op het lijstje staat voor in de toekomst een keer :)

1651471479508.png
 
Gaaf ding, heeft veel weg van een multioven van le maitre

Deze
 
Het leuke van een vuurschaal BBQ is dat je er een soort 'kampvuur" gevoel mee creëert. Bereiden op echt houtvuur en genieten van het vlammenspel. Je kan er gemakkelijk en gezellig met een groepje mensen samen gezellig je gerechten op bereiden. Iedereen kan dus meehelpen zodat er niet perse maar 1 persoon staat de bakken maar dat kun je dan gezellig samen doen rondom het vuur..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb beide, eerst begonnen met een co-fire van 60cm doorsnede. Deze werd ook veel gebruikt maar aan de kleine kant vanaf meer dan 2 personen. Mijn vrouw wilde deze vooral. Een 2tal maanden geleden bastard large gekregen van mijn vrouw voor men 40ste verjaardag. Ondertussen staat hier ook echte ofyr (een zwarte van 85cm) deze is praktischer als een 60cm cofire. Ik moet nu wel zeggen, ik heb die niet zelf gekocht of betaald. Een vriend vanme is ofyr verdeler. En deze is beginnen roesten aan de kegel. En kon niet meer dienen als "toonzaalmodel". Ik gebruik dus beide soms apart soms samen. Als het snel mag gaan door de week. Of een smashburgertje maak de ofyr en als er meer tijd is low en slow de kamado. Maar het is een feit een ofyr is stevig aan de prijs.
 
Je kan voor de gezelligheid ook een plancha ring in je kamado leggen. Gezellig buiten gourmetten ;)
 
Ik heb nu een half jaartje een Ofyr bij mijn Kamado, mijn ultieme BBQ tuin zou zijn Kamado, Ofyr en een Braai .
 
Even een update in deze post, intussen is er toch een ofyr gekomen :)
Per toeval op een faillissementsverkoop eentje op de kop kunnen tikken, even opgeschuurd en afgelopen weekend beperkt gebruikt wegens het weer.

Moet wel zeggen dat het toch een prettig ding is en veel primitiever aanvoelt dat een bbq.

De volle pot zou ik er niet voor betalen denk ik, maar nu aan ongeveer 40% van de normale prijs ben ik er heel tevreden mee.
 
Proficiat ! ga je plezier aan beleven.

Maar je hoeft helemaal geen dure Ofyr te kopen, voor een paar honderd eur kan je zelf een toestel in elkaar knutselen zoals ik en nog een paar anderen hier gedaan hebben. Het duurste is de stalen bakring (toch als je een degelijke van minstens 1 cm neemt) de rest valt best mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan