BasBQ
Beef en Steak

Ofyr zelf maken

👌

IMG_20211113_184717.jpg


IMG_20211113_181000.jpg
 
Met een glaasje warme Saké

Bekijk bijlage 32637

Mooie set heb je gebouwd! Ligt er een Ofyr plaat op? Ben ook nog op zoek naar zoiets maar vind die nogal aan de prijs.
Helaas hebben andere merken dan weer geen verhogers onder de grill en/of ontbreekt er een deksel om hem mooi af te sluiten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooie set heb je gebouwd! Ligt er een Ofyr plaat op? Ben ook nog op zoek naar zoiets maar vind die nogal aan de prijs.
Helaas hebben andere merken dan weer geen verhogers onder de grill en/of ontbreekt er een deksel om hem mooi af te sluiten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb mijn grill ring vesteld bij Outfitter (FORNO Grill Ring). En elk deksel past er principe op, als je deze maar logischerwijs op de juiste maat besteld.
 
Ik heb mijn grill ring vesteld bij Outfitter (FORNO Grill Ring). En elk deksel past er principe op, als je deze maar logischerwijs op de juiste maat besteld.
Dank voor antwoord. Die is een maatje te groot helaas maar ik heb inmiddels een passende plaat gevonden bij Co Fire (inclusief passende accessoires).
 
Zie hier mijn eigen project:
Onderkant is van een oude grote gasfles.
(die aangepast om hout in te leggen) (Bekleed met 0,8 mm plaat)
Een standaard vuurschaal van 80 cm.
Ronde plaat is 5 mm en het gat in het midden heb ik zelf met een plasmasnijder eruit gehaald.
Plateau rechts is gemaakt van hardhout afkomstig van een rooster (convectieput).
De vuurschaal zit met 3 bouten vast op de basis en is dus los te halen ivm opbergen tijdens de winter.

de bakplaat is 85 cm rond en 5 mm dik. Deze wordt snelle heet en is niet zo zwaar om te tillen. Een bakplaat van 10 mm dik met
deze afmeting is bijna niet te tillen.

eigenbouw ofyr.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Leuk toestel, mooi gemaakt. Het heeft toch een meerwaarde als je zo'n ding zelf bouwt en dan plezier van hebt. En een pak goedkoper dan een echte Ofyr.

En het kan dat je achteraf iets ontdekt dat je nog moet aanpassen, zo heb ik pas ontdekt dat ik mijn stookbak moet lager hangen in de ton, kan er nu ongeveer 2,5 u zonder probleem mee werken maar dan is er teveel ophoping van houtskool en komen de nieuw toegevoegde houtblokken en dus ook het vuur te hoog.

Alleen met die blokjes hout die in uw toestel liggen opgeslagen ga je niet ver komen hoor, heb je hem al gebruikt? want hou er rekening mee dat die dingen er aardig wat hout door jagen.
 
Laatst bewerkt:
@Roland: bedankt voor je bericht. Die blokken hout onderin is de grijpvoorraad tijdens het stoken. Genoeg stookhout is aanwezig ;-)
En aan de bakplaat kan je zien dat deze al vaak gebruikt is.

Het enige wat ik nog wil aanpassen is het tegengaan van de rook. Dat moet minder kunnen.
 
Als het goed aan het branden is heb ik eigenlijk weinig last van de rook, maar soms ook hoor.
maar hoe zou je dat willen tegengaan? als je soms de schouw ziet van mensen die een kachel op hout hebben, vrees een beetje dat daar weinig aan te doen is?
 
Ik heb in de vuurschaal 3 gaten gemaakt (in een driehoek) die voor de luchttoevoer zorgen.
De luchttoevoer door de gaten zijn via een plaatje te regelen.
En ik wil het gat in de bakplaat groter maken met de plasmabrander.

In de Ofyr filmpjes op Youtube zie ik bijna geen rook.
 
Dit is mijn zelfgemaakte 'Ofyr'
Sokkel en schaal van cortenstaal, en de plaat zelf van 18 mm RVS.
De originele Ofyr heeft de plaat van gewoon staal.

Voor kleinschalig BBQ-en heb ik een roostertje op voet gemaakt, met daaronder een kleinere vuurschaal.
Als je maar met z'n tweeen bent, hoef je dan niet die hele schaal op te stoken.
IMG_7056.jpg


IMG_9747.jpg
 
Dit is mijn zelfgemaakte 'Ofyr'
Sokkel en schaal van cortenstaal, en de plaat zelf van 18 mm RVS.
De originele Ofyr heeft de plaat van gewoon staal.

Voor kleinschalig BBQ-en heb ik een roostertje op voet gemaakt, met daaronder een kleinere vuurschaal.
Als je maar met z'n tweeen bent, hoef je dan niet die hele schaal op te stoken.
Bekijk bijlage 48810

Bekijk bijlage 48811

Mag wat kosten hoor, zo'n plaat van 18mm dik rvs is niet gratis...
Leuk gemaakt met de kleinere vuurschaal en het roostertje er boven!
 
@Heijming. Die kleinere vuurschaal die met de handvatten dan op de plaat steunt is een super idee, dat ga ik onthouden voor mijn eigen replica Ofyr.

Hoe lang doe jij erover met je plaat van 18 mm om ze heet te stoken om te bakken? mijn plaat van 10 mm is al 30 min.
 
Dit is mijn zelfgemaakte 'Ofyr'
Sokkel en schaal van cortenstaal, en de plaat zelf van 18 mm RVS.
De originele Ofyr heeft de plaat van gewoon staal.

Voor kleinschalig BBQ-en heb ik een roostertje op voet gemaakt, met daaronder een kleinere vuurschaal.
Als je maar met z'n tweeen bent, hoef je dan niet die hele schaal op te stoken.
Heb je meer foto's van jou Ofyr?
Mooi gemaakt hoor
 
a8dacea55a3433b0ca702f0be31c6b47.jpg

Ik heb afstand houders bij de bakplaat besteld. Onder in de vuurschaal zit een gat voor als er een keer water in staat.
Hoe meer lucht er tussen het houd zit hoe minder het rookt. Dus ik stook goed droog hout wat ik vaak nog een paal keer extra kloof.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hi iedereen, ik heb een vraagje!

Ik heb een paar weken geleden een Ofyr 100 gekocht via 2dehands.be. Deze is echter zonder bakplaat. Nu zoek ik een bakplaat hiervoor.
Origineel heeft zo'n plaat een diameter van 98 centimeter (12 mm dik).

Ik ken iemand die zo'n platen in stock heeft, echter hebben deze een diameter van 104 centimeter. De plaat zal dus groter zijn dan origineel. De verkoper denkt dat de plaat dan niet goed warm zou worden aan de randen.

Hij kan ook de plaat aanleveren in het juiste formaat, maar deze is dan ongebogen. Hij zegt dat ik met een ongebogen plaat niets kan doen omdat het vet dan naar buiten zal lopen in plaats van naar binnen. Klopt dat? Ik had gelezen dat door het inbranden de plaat net zal buigen?

Kunnen jullie mij helpen een keuze te maken? Of hebben jullie een ander adres waar ik terecht kan?

Alvast bedankt!
 
Je bedoelt dat de plaat naar binnen toe een beetje hol loopt?
Wat ik heb gelezen ergens hier in 1 v.d. topics gebeurd dit door goed inbranden van de plaat..
Ben wel benieuwd naar jou Ofyr, foto's :)
en veel plezier ermee..

blefke
 
Terug
Bovenaan Onderaan