BasBQ
Beef en Steak

november borrel appel/spek roosjes

 

fokje

Kooltjesharker
Berichten
174
het snelste recept, maar lekker.

4 granny smid appels
1 pakje bladerdeeg
18 plakjes gerookte spek
klein beetje kerriepoeder
klein beetje paprikapoeder


haal de plakjes bladerdeeg uit de verpakking om ze te ontdooien.
vervolgens leg je 2 plakjes net iets over elkaar heen.

uitrollen tot ongeveer 25 cm.

vervolgens gaan we alvast water aan de kook brengen. en bereiden we de appels voor.
appels niet schillen alleen klokhuis verwijderen en snij dunne plakjes van 2 a 3 mm.
als het water aan de kook is draaien we het vuur uit, en blancheren de appels voor 4 minuten direct daarna afspoelen met koud water om het nagaren te stoppen.


terug na de plakjes bladerdeeg waar we stroken van 2 a 3 cm van snijden.


daarna pakken we de plakjes gerookte spek en de appel en leggen die op het bladerdeeg.


vervolgens strooien we tussen duim en wijsvinger een beetje kerriepoeder en paprikapoeder erop.
en vervolgens rollen we ze op.
en leggen we ze in en cupcake bakblik die in gesmeerd is met roomboter.

we gaan beginnen met bakken.

stook de bbq indirect op naar 150 graden( ik doe het op de smoker)


bak hier de roosjes ongeveer 25 a 30 minuten afhankelijk van de kleur.



na het bakken gelijk uit het blik halen anders krijg je condensvorming.

als ze afgekoeld zijn licht bestrooien met poedesuiker.

het zure van de appel, het zoutje van de spek en het zoetje van de poedersuiker komen zo mooi samen.



eet smakelijk.





 
Die lust ik wel
 
lekker hoor
 
Lekker zeg. Ga ik ook eens proberen.
 
Wat een leuk recept. Gaan we een keer proberen.
 
Wat een mooi eind resultaat. Dat gaan we ook eens proberen. ( al word de lijst wel lang op deze manier.)
 
Ziet er geweldig uit, staat dan ook op mijn lijstje als voorgerecht met de kerst  B-)

Klopt de temperatuur die je vermeld (150C) wel? Volgens het pak van de bladerdeeg moet de temp 225C zijn?
 
tempratuur heb ik gedaan op 150 graden omdat ik de smoker niet heter krijg.

voor de rest is het een beetje bbq afhankelijk.
de tijd die ik heb aangegeven is een indicatie, dus ik zou gewoon de kleur in de gaten houden.

veel succes etienne 91
 
Mooi gedaan! Ik probeer het ook wel eens maar ze zien er dan nooit zo mooi uit...
 
Dat is een erg leuk idee, gaan we proberen, dank voor het delen. Klein vraagje:" heb je idd gerookt spek gebruikt? Op de foto's lijkt het nl. erg op katenspek o.i.d?
 
Terug
Bovenaan Onderaan