BasBQ
Beef en Steak

Nog niet helemaal onder de knie....

K

Klapgeest

Gast
Zojuist mijn allereerste KipOpBlik gemaakt!


Helaas was ik iets te zuinig met de kooltjes, waardoor ik de temperatuur moeizaam boven de 150 graden kon krijgen. Na twee uur geduld was het resultaat, op een krokant velletje na, heerlijk!

Supermals!

Ik had twee kippetjes gebruikt, een Kemper en een Plofkip. beide op eenzelfde manier bereid met:

Bijzonder om te melden dat er nagenoeg geen verschil in smaak zat tussen de Kemper en de plof - beiden ontzettend mals en hebben de smaak van de rub goed opgenomen.

En zie hier het resultaat:


Vanaf hier kan het alleen maar beter worden - ik kan niet wachten!

Iemand nog tips inzake de temperatuur, naast het feit dat ik te weinig kooltjes heb gebruikt?

Fijn weekend!
 
prachtig resultaat. Als je al meer briketten gaat gebruiken zul je zien dat je temperatuur ook makkelijk hoger wordt, hoe had je de schuiven onder- en boven in staan?
 
Hoi Klapgeest ,
Heb je je luchtsleuven goed open staan ? , met name de onderste kunnen nog wel eens dichtslibben met asresten van eerdere sessies.
Verder kun je je lekbak vullen met een laagje heet water/bier (lijkt droog op de foto)
En welke briketten gebruik je ? , ik ben er zelf achtergekomen dat je van ecobrasa kokosbriketten lang niet zo veel nodig hebt als van andere soorten.

Wat het krokante velletje betreft , probeer je kippetje eens in te smeren met een beetje olijfolie.

Gewoon blijven proberen , goeie smoes om vaker een kippetje te eten :)
 
Mayonaise is het geheim van knapperige velletjes,
onder het velletje een flinke kwak mayonaise en ook aan de buitenzijde lekker insmeren met mayo
het eigeel in de mayo icm de olie die er inzit geeft knapperige velletjes ;)
 
Ziet er goed uit. Zelf bedruip ik het kippetje altijd met het vocht wat er tijdens het grillen uit komt , maar met een beetje olijfolie werkt ook hoor
 
Beetje bleekjes, maar het is de smaak die telt... gefeliciteerd met je stickertje!
 
Ik kruid mijn kip altijd onder het vel om meer smaak aan het vlees te krijgen. Hierdoor komt het vel los van de kip en zit er lucht onder.
Waarschijnlijk heb ik daardoor altijd een krokant vel. Ook bij lagere temperatuur. Gisteren nog een kip gedaan op 150 graden, ruim 2 uur op de bbq met krokant vel.
 
Leuk jullie reacties! Thanks!!!

  • Ik had alle luchtsleuven helemaal open staan, zowel boven en onder. geen asresten ;-)
  • De kooltjes zijn de Kokos van Dammers - ik heb zojuist 20kg Flamy Coco binnen gekregen - volgens een grafiek schijnt deze een nog constantere temp te hebben. Ben benieuwd.
  • Het kippetje heb ik ingesmeerd met de rub, met als toevoeging Olijfolie en Limoensap.
  • Hmmm bier in het lekbakje, klinkt goed - ga ik proberen - evenals de mayonaise!
  • Kruiden onder het vel! Klinkt goed - weer een reden om nog een kippetje te proberen :)

ff een vraagje: wat bedoelen jullie met het stickertje??




Nogmaals dank voor jullie input - wordt zeer gewaardeerd!!! :)



 
Gefeliciteerd met je tokkie.
 
Inderdaad, verrassing! Je kunt ze ook sparen...

Gefeliciteerd met je tokkie!
 
Uiteindelijk een goede run. Gefeliciteerd met je tok.





Bert zei:
Ik kruid mijn kip altijd onder het vel om meer smaak aan het vlees te krijgen. Hierdoor komt het vel los van de kip en zit er lucht onder.
Waarschijnlijk heb ik daardoor altijd een krokant vel. Ook bij lagere temperatuur. Gisteren nog een kip gedaan op 150 graden, ruim 2 uur op de bbq met krokant vel.


das nog eens een goed idee bert. Deze gaan we proberen.
 
Lekker kippetje, gefeliciteerd met je Tokkie.
 
Ah, de eerste BCC, altijd een magisch moment. Feli met de badge!
 
Gefeliciteerd met je kippekop!!
 
Lekker hoor, en oefening baart kunst.
En heel vervelend hoor dat blijven oefenen :p
Gefeliciteerd met je Tokkie.
 
Mooi man,met al deze tips gauw weer proberen. Gratz met je tok
 
Terug
Bovenaan Onderaan