Gisteren voor het eerst PP van de kamado gemaakt. Ik had PP al een paar keer in de oven gemaakt, maar nu voor het eerst op de kamado. Inmiddels ook een paar keer wat kleins en eenvoudige op de kamado gedaan, dus het werd tijd om eens een vrij dagje goed te besteden. Zoals velen hier het recept van noskos aangehouden.
De rub was ook van de site van Noskos. Na het injecteren was er toch nog best wat marinade gelekt. Waarschijnlijk door het vlees heen geprikt... Daarna de rub aangebracht en een nachtje de koelkast in.
De volgende morgen wilde ik om 9u de BBQ aan hebben, maar als beginneling zat ik behoorlijk te klungelen met het vinden van de juiste temperatuur. 9:50u uiteindelijk het vlees op de Q gelegd.
vervolgens lekker laten bakken. Temperatuur ging mooi richting de 74 graden. Totdat die bij 64 bleef hangen. Tot mijn schrik was de temperatuur van de Q wat verzakt en kreeg ikzelf bijna een hartverzakking. Ik weet niet zo goed hoe het heeft kunnen gebeuren. (Tips zeer welkom!) Ik had m'n kolen van de vorige keer aangevuld en er lag nog genoeg op (dacht ik). De beide schuiven extra ver open zetten had weinig tot geen effect. Met wat lichte paniek Er toch voor gekozen om er wat blokjes bij te gooien en de temperatuur ging gelukkig weer omhoog
helaas niet ver genoeg omhoog om de kern op 74 te krijgen voordat de 5u om waren.
Deze jongen ingesmeerd en weer 2u laten staan. En de temperatuur goed in de gaten blijven houden
het bleef redelijk stabiel, maar hij bleef nog wat schommelen. Bij het inpakken voor de zekerheid de kolen bekeken, maar lag nog genoeg in. Ongeveer een uurtje later mocht het vlees even uitstromen en na het rusten lag dit mooie stukje op ons te wachten. Inmiddels was het wel een stuk later dan gepland, maar dat mocht de pret niet drukken.
Het pullen kostte me uiteindelijk toch nog meer kracht dan dat ik van te voren had gedacht. Wellicht doordat de Q 2 keer wat in temperatuur gedaald was in het hele proces. Volgende keer toch nog wat eerder opstaan.
Uiteindelijk was het zeer zeker een geslaagde maaltijd. Turks brood er bij en zelf gemaakte coleslaw. En smullen maar
Al met al zeker niet ontevreden voor een eerste keer, maar heb al best wat verbeterpunten voor mezelf gevonden. Dus we moeten het 'helaas' binnenkort nog eens over doen.
De rub was ook van de site van Noskos. Na het injecteren was er toch nog best wat marinade gelekt. Waarschijnlijk door het vlees heen geprikt... Daarna de rub aangebracht en een nachtje de koelkast in.
De volgende morgen wilde ik om 9u de BBQ aan hebben, maar als beginneling zat ik behoorlijk te klungelen met het vinden van de juiste temperatuur. 9:50u uiteindelijk het vlees op de Q gelegd.

Deze jongen ingesmeerd en weer 2u laten staan. En de temperatuur goed in de gaten blijven houden

Het pullen kostte me uiteindelijk toch nog meer kracht dan dat ik van te voren had gedacht. Wellicht doordat de Q 2 keer wat in temperatuur gedaald was in het hele proces. Volgende keer toch nog wat eerder opstaan.
Uiteindelijk was het zeer zeker een geslaagde maaltijd. Turks brood er bij en zelf gemaakte coleslaw. En smullen maar

Al met al zeker niet ontevreden voor een eerste keer, maar heb al best wat verbeterpunten voor mezelf gevonden. Dus we moeten het 'helaas' binnenkort nog eens over doen.