BasBQ
Beef en Steak

Nieuwe vortex maiden voyage

 
 

defjam74

Stoker
Berichten
408
Voor Koningsdag maar een kroontje gemaakt op de grill met kipvleugels.
De platte besprenkeld met Kosmos Q clean chicken, de drummets besprenkeld met Chucklebusters kiprub.
20220427_131013.jpg

Temp was denk ik iets te hot 🙃, vleugeltjes waren net te droog😕.
Ze smaakten nog goed.
20220427_165118.jpg

Dit is trouwens een foto van een paar uur later nadat het gros uit de kommen uhm was gevallen? 😂😅

Omdat ik ook nog wat spareribs al had gemarineerd, dacht ik de kooltjes maar ook te gebuiken voor de ribjes.
20220427_165209.jpg

Dit is na pak em beet, 2,5 uur op de grill.
En ook weer, ik denk iets te hot.
Ik presenteer u, 's wereld eerste "spareribs burnt ends".
20220427_165227.jpg

Was wel een beetje droog, heb nog nooit zoveel water gedronken. Maar ook weer smaakte goed, bovenkant besprenkeld met Kosmos Q honey killer bee en onderkant met Kosmos Q honey chipotle killer bee.

Al met al, een leuke maiden voyage van de vortex. Ding werkt super. Btw gekocht op amazon voor 26 eurie.

Fijne dag allen.
 
mooi spul, en lekker bezig geweest
ziet er goed uit allemaal
 
Ik vermoed rond de 3?
Kan je door het pekelen nog steeds een crispy skin krijgen?

Zeker, maar na het pekelen moet je het goed laten drogen.
 
Ik vermoed rond de 3?
Kan je door het pekelen nog steeds een crispy skin krijgen?
3 wat?

Zeker nog crispy, maar zoals zzzjon zegt, goed drogen.

Ik steek ze eerst in bruin bier met zout. 20gr zout per 330ml bier. Ff bord erop leggen zodat ze lekker onder blijven. Na 2 u eruit halen, afspoelen, droog deppen en dry rub erop en op een rekje voor 3 a 4u in de koelkast leggen. Daarna indirect op 150°, eventueel met rookhout, een 30 tot 45 min garen. Daarna direct nog ff snel bakken (evtl nog met een bbq saus).

Super sappig zijn ze dan nog
 
3 wat?

Zeker nog crispy, maar zoals zzzjon zegt, goed drogen.

Ik steek ze eerst in bruin bier met zout. 20gr zout per 330ml bier. Ff bord erop leggen zodat ze lekker onder blijven. Na 2 u eruit halen, afspoelen, droog deppen en dry rub erop en op een rekje voor 3 a 4u in de koelkast leggen. Daarna indirect op 150°, eventueel met rookhout, een 30 tot 45 min garen. Daarna direct nog ff snel bakken (evtl nog met een bbq saus).

Super sappig zijn ze dan nog
300C.
Wat voor smaak geeft het gepekel?
Ik zal de 150C en dan doorbakken proberen.
 
Wat ik zelf nog een keer wil proberen is;
Pekelen, mooie rub, drogen, dan op 150 graden met rookhout, en dan ipv lakken met bbq saus lakken met gesmolten boter en grillen op een hogere temperatuur.
Ik verwacht dat ze dan wel crispy worden.
 
300C.
Wat voor smaak geeft het gepekel?
Ik zal de 150C en dan doorbakken proberen.
Garen op 300° is wat hoog. Je kan ze perfect gaar krijgen aan 150° op 30 a 45 min. Het afbakken dan is voornde saus te laten karamaliseren of het krokant korstje.

De smaak van pekelen hangt af van met wat je pekelt. Ik doe altijd met bruin bier zoals Kasteelbier of La Trappe Dubbel. De smaak van het bier proef je ergens nog wel, maar ze zijn binnenin super sappig. Ipv bruin bier zijn er mensen die het in cola doen. Principe blijft altijd hetzelfde. 20gr zout op 330ml vloeistof.
 
@defjam74 zondag nog spareribs klaargemaakt, 75 min op 160 graden, daarna aflakken en 15 min terug. Dit waren Iberico ribs dus dunner, maar normale ribs zullen met 15 min langer ook perfect gaar zijn. 300 graden 2.5 uur is dan veel te lang ;)
 
300C is inderdaad wat hoog, ik kom van een afgehakte Ikea "rvs" kom als vortex.
Ik heb daarmee de vleugels ook crispy gekregen.
Ik wist niet dat dit ding zo hard kon gaan.

Tja en dat van de ribs, ik wou 2 uur gaan. Maar ja, ik wou zeker zijn en ik had ze gewrapped, dus misschien beschermde dat een beetje. Lesson learned, niet te hoog gaan.
 
Wow 😯 flinke temperatuur 300 graden. Wel gaaf ding de vortex. Goede reden volgende keer een andere methode toe te passen en weer wings en spareribs te eten ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan