BasBQ
Beef en Steak

Nieuwe Tafel voor mijn Weber 57..

PaulB zei:
Mooi project. Leuk om te volgen. Wat denk jij dat er anders is gegaan met je werkblad? het lijkt mij de eerste mortel natter was.

Misschien was de mortel wat natter bij het blad, maar ik denk meer dat het aan het trillen ligt.
Het proefstuk was 3x zo klein en dus ook 3x zo ligt, dit was veel makkelijker te trillen met mijn schuurmachine... nu was het eigenlijk teveel massa voor deze methode.
ik had beter even een trilnaald kunnen huren waarschijnlijk.

 
Mooi project idd. Ga ik ook volgen.
 
Best een handig ventje.
 
nou, dat wordt wel wat  ;) , netjes hoor
 
Mooie tafel!
 
Prachtig stukje vakwerk!
 
Schitterend zeg!
 
mooi project zeg,,
wel jammer van die mortel want die is zo te zien op de foto zeker weten te droog en dan tril je de lucht dr nooit uit.
mooie mortel is behoolijk nat en loopt van bijna vanzelf in de hoeken.
maar verdere uitleg hoeft niet,,,ffn wat meer op t net zoeken en je weet zo de juiste verhouding.
maar daar hebt de volgende handige harrie straks meer aan als jij nu.

en dat bewapenings net is ook een verkeerde keuze.
de jouwe is verzinkt en bestemd voor klimplanten in de tuin.
beton bewapenings staal is bewust roestig voor een optimale hechting.

maar doet dr verder niet toe,,jou meubel wordt top en die beton plaat zal echt niet breken
 
Wauw, dit is echt GEWELDIG... Super mooie tafel...
Je zou hem zo voor grof geld kunnen verkopen.. B-)
 
AV zei:
mooi project zeg,,
wel jammer van die mortel want die is zo te zien op de foto zeker weten te droog en dan tril je de lucht dr nooit uit.
mooie mortel is behoolijk nat en loopt van bijna vanzelf in de hoeken.

Dat is niet helemaal waar, hij loopt wel beter in de hoeken etc. maar het gaat ten koste van de uiteindelijke sterkte van je beton.
Hoe meer water hoe meer holtes je uiteindelijk in het beton hebt (na drogen) en hoe slapper het beton, dus het gaat om de juiste verhouding.
Maar je hebt gelijk dat deze te droog was  :D

AV zei:
en dat bewapenings net is ook een verkeerde keuze.
de jouwe is verzinkt en bestemd voor klimplanten in de tuin.
beton bewapenings staal is bewust roestig voor een optimale hechting.

Ook hier zit een kern van waarheid in, maar ik heb bewust niet voor blank beton net gekozen omdat mijn laagdikte van het beton maar 6cm is, als je dan "roestig" beton gebruikt heb je grote kans dat dit in de loop van de tijd naar buiten trekt en bruine vlekken geeft..

Maar goed onderzoek vooraf is voor dit soort klussen belangrijk (en ervaring natuurlijk)  :p
 
Na lang wachten weer een kleine update... omdat we in januari een kleine verwachten had ik de laatste tijd andere klussen te doen...

Ik ben de laatste weken bezig geweest met het afwerken van het betonnen blad, gaatjes vullen, schuren en weer gaatjes vullen en schuren... etc..
Daarna heb ik een aantal weken gezocht naar een goede coating voor het blad, er zijn coatings genoeg, maar deze zijn bijna allemaal gebaseerd op kunststof binding.
Aangezien de BBQ aan de buitenzijde toch wel eens heel warm wordt is een coating gebaseerd op kunststof geen goed plan.

Heb eerst een lijnoliewax geprobeerd, dit natuurproduct heeft een hele hoge temperatuurweerstand (volgens de leverancier) maar gaf helaas geen mooi resultaat op het beton.
Dus nu ben ik overgestapt op lijnolieverf en dat wel emulsieverf van Allb?ck. ook dit vergt veel werk, want pas na 5 lagen ben ik tevreden over de kleur.
Eerdere lagen trokken nog steeds in het beton en droogde dus niet gelijkmatig op en werden dus vlekkerig.

Maar al die inspanning wordt uiteindelijk beloond.

Wat foto's:

Het blad na het vele vullen en schuren:
DSC_0530_20151002_225635_zpscm3zvsin.jpg


Wat isolatie zodat het blad dadelijk overal evenveel draagt:
DSC_0720_20151128_174558_zpsnmnvqb3f.jpg


Blad erop gelegd (dat viel nog niet mee in mijn eentje):
DSC_0721_20151128_174619_zpsnefgvx35.jpg

(de wielen hebben het zwaar met al dat gewicht, dus heb voor de zekerheid alvast wat grotere gekocht)

Toch even de ketel passen:
DSC_0723_20151128_174639_zpsgnmcmfhb.jpg


Proefstukje (en de tegel onderin de tafel) in de lak:
DSC_0760_20151128_174707_zpsuu2aohx7.jpg


Vlekkerig opdrogen naar eerste laklaag:
DSC_0762_20151128_174726_zpslnsfmitx.jpg


Na 5 laklagen:
DSC_0776_20151128_174754_zpss8oyavef.jpg


DSC_0777_20151128_174809_zpsthxl1fhi.jpg


Next on the list:
- manier vinden om ketel te fixeren in het gat.
- bedenken hoe hoog hij moet hangen (als ik hem op de rand van het beton laat rusten sluit de deksel af op het beton niet op de rand van de ketel)
- Dekselhouder en gereedschapshouder monteren
- wellicht een afdekzeil maken/bestellen.

Tot de volgende update maar weer
 
dat wordt een hele mooie tafel man
 
Ceriel zei:
Mooi gemaakt!
Zijn de wieltjes zwaar genoeg?

volgens specificaties kunnen ze 90kilo per stuk aan (zijn dubbele wielen).
Het blad weeg ~150kilo, de tegel onderin ~30kilo en het houtwerk ongeveer 150kilo = 330kilo dus dat is op het randje.
Vandaar dat ik al grotere wielen heb om deze te vervangen, ze houden het denk ik wel, maar rijden met deze kleine wieltjes is geen pretje als je vloer niet vlak is.

Moet alleen nog een plaat laten buigen om de grotere wielen kwijt te kunnen zonder dat de tafel hoger word  :-/

 
vogels zei:
Maar goed onderzoek vooraf is voor dit soort klussen belangrijk (en ervaring natuurlijk)  :p

je zegt t zelf en zou zonde van tijd/geld/inspanning zijn als ie op de duur breekt op zn zwakste plek

verder tis wel een mooie tafel geworden..petje af B-)

 
vogels zei:
Ceriel zei:
Mooi gemaakt!
Zijn de wieltjes zwaar genoeg?

volgens specificaties kunnen ze 90kilo per stuk aan (zijn dubbele wielen).
Het blad weeg ~150kilo, de tegel onderin ~30kilo en het houtwerk ongeveer 150kilo = 330kilo dus dat is op het randje.

Een tip; draagvermogen per wiel niet met 4 vermenigvuldigen (4 wielen), maar met 3. Officieel wiebelt iets met 4 poten of wielen altijd. 3 oplegpunten is statisch bepaald en in feite stabiel. 3x90=270 kg
 
Terug
Bovenaan Onderaan