Na lang wachten weer een kleine update... omdat we in januari een kleine verwachten had ik de laatste tijd andere klussen te doen...
Ik ben de laatste weken bezig geweest met het afwerken van het betonnen blad, gaatjes vullen, schuren en weer gaatjes vullen en schuren... etc..
Daarna heb ik een aantal weken gezocht naar een goede coating voor het blad, er zijn coatings genoeg, maar deze zijn bijna allemaal gebaseerd op kunststof binding.
Aangezien de BBQ aan de buitenzijde toch wel eens heel warm wordt is een coating gebaseerd op kunststof geen goed plan.
Heb eerst een lijnoliewax geprobeerd, dit natuurproduct heeft een hele hoge temperatuurweerstand (volgens de leverancier) maar gaf helaas geen mooi resultaat op het beton.
Dus nu ben ik overgestapt op lijnolieverf en dat wel emulsieverf van Allb?ck. ook dit vergt veel werk, want pas na 5 lagen ben ik tevreden over de kleur.
Eerdere lagen trokken nog steeds in het beton en droogde dus niet gelijkmatig op en werden dus vlekkerig.
Maar al die inspanning wordt uiteindelijk beloond.
Wat foto's:
Het blad na het vele vullen en schuren:
Wat isolatie zodat het blad dadelijk overal evenveel draagt:
Blad erop gelegd (dat viel nog niet mee in mijn eentje):
(de wielen hebben het zwaar met al dat gewicht, dus heb voor de zekerheid alvast wat grotere gekocht)
Toch even de ketel passen:
Proefstukje (en de tegel onderin de tafel) in de lak:
Vlekkerig opdrogen naar eerste laklaag:
Na 5 laklagen:
Next on the list:
- manier vinden om ketel te fixeren in het gat.
- bedenken hoe hoog hij moet hangen (als ik hem op de rand van het beton laat rusten sluit de deksel af op het beton niet op de rand van de ketel)
- Dekselhouder en gereedschapshouder monteren
- wellicht een afdekzeil maken/bestellen.
Tot de volgende update maar weer