BasBQ
Beef en Steak

Nieuwe Q

noskos zei:
Mooi verhaal, mooie foto's, mooie barbecue en een hele mooie tafel! Dat je er maar lang plezier van mag hebben!
Tja, beter dan dit kan ik het niet samen vatten dus probeer ik het ook niet.

Proficiat met de aankoop!
 
Veel plezier met dit fraaie speelgoed!  :)
 
Welkom bij de (Primo) club. Ik zie dat je ook de nieuwe daisywheel er op hebt. Bij de mijne zit tussen de gaten nogal wat ruimte waardoor het niet echt luchtdicht is. Ik denk dat de Primo hierdoor langer nodig heeft om "uit" te gaan. Klopt deze gedachte?
 
hier ben ik zo jaloers op!  :'(
 
ShuttleX zei:
Welkom bij de (Primo) club. Ik zie dat je ook de nieuwe daisywheel er op hebt. Bij de mijne zit tussen de gaten nogal wat ruimte waardoor het niet echt luchtdicht is. Ik denk dat de Primo hierdoor langer nodig heeft om "uit" te gaan. Klopt deze gedachte?

Die ruimte is zo minimaal dat het zeer minimaal invloed heeft. Daarbij zit die ruimte aan de bovenzijde, wat minimale trek veroorzaakt in tegenstelling tot de onderzijde.

De reden dat je primo zo langzaam "uit" gaat is de volgende: het dubbelwandige keramiek is zo goed isolerend dat als het eenmaal opgewarmd is heel langzaam afkoelt. Deze afkoeltijd komt bovenop de tijd die de kolen nodig hebben om te doven, dus reken maar uit. In praktijk duurt wel even voordat je thermometer op 0 staat. Dit terwijl de kolen dan allang uit zijn...
 
Gerard777 zei:
ShuttleX zei:
Welkom bij de (Primo) club. Ik zie dat je ook de nieuwe daisywheel er op hebt. Bij de mijne zit tussen de gaten nogal wat ruimte waardoor het niet echt luchtdicht is. Ik denk dat de Primo hierdoor langer nodig heeft om "uit" te gaan. Klopt deze gedachte?

Die ruimte is zo minimaal dat het zeer minimaal invloed heeft. Daarbij zit die ruimte aan de bovenzijde, wat minimale trek veroorzaakt in tegenstelling tot de onderzijde.

De reden dat je primo zo langzaam "uit" gaat is de volgende: het dubbelwandige keramiek is zo goed isolerend dat als het eenmaal opgewarmd is heel langzaam afkoelt. Deze afkoeltijd komt bovenop de tijd die de kolen nodig hebben om te doven, dus reken maar uit. In praktijk duurt wel even voordat je thermometer op 0 staat. Dit terwijl de kolen dan allang uit zijn...

Bij mij is de ruimte zeer minimaal, ik denk dat hij (gokje) voor 99,9% afsluit. Als ik de schuiven boven en beneden dichtzet en na een half uurtje ga kijken is de temp al aardig gezakt en gloeien de kolen niet meer zichtbaar. Zoals Gerard aangeeft isolatiewaarde is denk ik erg hoog waardoor de Q de warmte lang zal vasthouden.
Overigens zie ik nog niet echt de meerwaarde van het daisywheel in.
 
Gaat mij erom dat niet het houtskool langzaam helemaal opbrand. Denk dat de vorige daisywheel (klepje) beter is wat luchtdichtheid betreft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan