BasBQ
Beef en Steak

Nieuwe Q

 
 

Alflies

Stoker
Berichten
336
In 2007/ 2008 ben ik mijn eerste BBQ gekocht, na wat rondstruinen is dit een Weber 47 cm geworden. Dit was een behoorlijke uitgave om een hamburgers en worstjes te cremeren.
Al vrij snel had ik BBQ forum en de site van Noskos gevonden, ik weet nog als de dag van gisteren dat een beer can chicken er geweldig uitzag. Een dergelijke manier van q- en was al een hele cultuur omslag.
Indirect, temperatuur.....pff lastig instellen en er ging nogal eens wat verkeerd. Gelukkig was internet een goede vriend en door schade en schande ben ik behoorlijk wat wijzer geworden.
Na de opstart periode lid geworden van het BBQ forum, recepten van internet geplukt en een aantal BBQ boeken gekocht.
Het Q- en ging steeds gemakkelijker, tja uitdagingen pulled pork en Brisket op de 47 cm. Met wat hulp tools is dit ook allemaal gelukt, al heeft dit wel geleid tot nachten met weinig slaap.

Omdat het toch wel een serieuze bezigheid is geworden, in 2012 een WGA gekocht. Dus ook tijdens vakanties en weekendjes weg konden we nog lekker de hobby uitvoeren.
In de loop van tijd kan ik zeggen dat er redelijk goede gerechten van het vuur af komen, er komt steeds meer visite om te eten (en deze komen nog terug ook)
De beperkingen zijn vaak ruimte en het weer. Zijlen spannen om toch maar droog te staan, parasol opzetten om redelijk droog te zitten en passen en meten om alles op het rooster te zetten.
Stiekem keek ik al naar de plaatjes van Big green egg's en Primo's, een flinke uitgave maar wel gaaf en het maakt het leven allemaal wat makkelijker.
In tuincentra de BGE al in het echt gezien, alleen die kleur ik vind het zwarte van de Primo mooier.

In 2013 het besluit genomen om een primo aan te schaffen.



Begin dit jaar was er open dag bij vuur en rook, waar Gerard van de probbqshop Primo en BGE zou demonstreren.
Tja daar dan maar eens kijken en kijken is bij ons eigenlijk ook kopen, dus gelijk maar besteld.
Volgende uitdaging was een tafeltje en hij moest droog komen te staan.
In April zou een tafel voor me gemaakt zijn en er zou een overkapping staan, mooi als je dan de Primo er zo in kunt zetten als kers op de taart.
Omdat het voor Gerard beter uitkwam is de Primo eerder geleverd, hij heeft dus een maandje in de garage gestaan (dat doet best wel wat, je krijgt echt het gevoel de fik erin)
Overkapping stond na 2 dagen hard werken, met de laatste krachten de tafel eronder gezet en de Primo er naar toe gesleept.
We kwamen er al snel achter dat het gat te klein was, balen....... niet normaal.
Na een weekje het gat op maat gemaakt, Primo erin (wow je wordt er stil van als de koningin op haar Troon zit.
Primo ingericht, houtskool erin en de maiden run kon beginnen. 's middags even kijken hoe het gaat met de temperatuur regeling en 's avonds het eerste vlees erop.



So far so good, aan het eind van de rit springt de ring van het deksel van de kuip af. Gelukkig stond er een muur achter anders was het deksel in 100 stukken kapot gevallen.
Ach dit kon er ook nog wel bij een Q met eigen wil. Na reparatie (afstellen van banden en veer/ kiep mechanisme) weer proberen.
Inmiddels heeft hij 3 keer staan roken, het lijkt nu allemaal goed te gaan en de ellende is vergeten.
Wat een super Q.



Blijft een plaatje  :)
 
Zit hier met open mond en jaloerse blik naar het scherm te staren  :'(  ......Maar ik slik het weg..GEFELICITEERD !
Dat je er nog jaren plezier van mag hebben  ;D
 
Wat een mooie tafel, mooi hout ook. Groen geen mooie kleur ....... :mad:  :D

Veel plezier met je apparaat ;-)
 
Blijft mooi om naar te kijken. Vooral als er zo'n pluimpje rook uit komt ;)
 
gefeliciteerd, je hebt er een prachtige bbq bij. Dat ie maar veel mag roken  :)
 
Mooooooi :p
 
Goede aankoop, daar zal je geen spijt van krijgen!
 
Schitterende foto's!!!
 
Mooi verhaal, mooie foto's, mooie barbecue en een hele mooie tafel! Dat je er maar lang plezier van mag hebben!
 
Zo. Daar is er eentje jaloers hier! Wat een pracht! Heel veel plezier gewenst.
 
Van harte met je erg mooie aanwinsten, en heel veel plezier er mee  8)
Ziet er allemaal erg trak uit.
Dat wordt een mooi bbq seizoen.  :)

Mac
 
Een achtbaan van emoties hier :( ;D, gefeliciteerd  ;)
 
Van harte! Mooi verhaal!
 
Wat !! Ik !! Jaloers? Hoe kom je er bij.
 
Pracht verhaal, om jaloers van te worden.
 
Mooie tafel zeg!
 
Waar ik vooral jaloers op ben, zijn die mooie gieters .....

8)

Maar die opstelling ... ik denk dat dat echt DE troon is, ja !
 
Ssssmokin' ! Veel plezier met dat fijne apparaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan