BasBQ
Beef en Steak

Nieuwe offset smoker

 

Smokerb

Stoker
Berichten
295
We zijn weer heel wat stappen verder. Althans, een van de 4. De andere 3 zijn nu wel allemaal even ver. Volgende keer ligt de focus dus op de andere 3 weer gelijk trekken met die van vandaag. Met gepaste trots, foto's zeggen genoeg:

IMG_20200507_212431~2.jpg

IMG_20200507_213055~2.jpg

IMG_20200507_214923~2.jpg

IMG_20200507_215440~2.jpg

IMG_20200507_215449~2.jpg

IMG_20200507_215457~2.jpg


Kan niet anders zeggen dan dat ik tot nu toe mega blij ben met het resultaat :)
 
gruwelijk project zeg. wat zal het gewicht gaan worden ongeveer?
ziet er behoorlijk stevig uit haha ;-)
 
Durf het niet zeker te zeggen maar verwacht dat hij een goede 300kg wel zal halen.

Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Nu we toch al wel een heel eind op weg zijn en het niet heel erg lang meer zal duren voor ze af zijn begin ik maar vast met kenbaar maken dat nr 4 van de offset smokers die we aan het bouwen zijn te koop is/komt.

Voor de beeldvorming. De buizen tussen de poten gaan er uiteraard tussenuit, dat is nu nog voor de kracht. Er komt een hoekprofiel tussen de poten waar een plateau wordt gemaakt voor hout en andere spullen.

Er komt een wagklapbaar werkblad aan de gaarkamer vast op een werkhoogte van 90cm (keukenblad hoogte). Met voldoende speling tot het handvat van de klep zodat je niet elke keer je werkblad leef hoeft te ruimen als je de klep open doet.

Er komen bok en zwenk(met rem) wielen onder zodat deze toch behoorlijk zware smoker wel makkelijk te verplaatsen is. Coating kan naar wens, maar mocht er geen geïnteresseerde zijn voor hij af is zal hij waarschijnlijk hittebestendig zwart worden. Ik laat die van mij naar alle waarschijnlijkheid onbehandeld(alleen wat olie) na het stralen.

Mocht je interesse hebben, stuur me dan een pb.
Prijs is nog niet bekend maar zal naar alle waarschijnlijkheid ergens rond de €2200,- worden.

Dat is een koopje in vergelijking met andere 24" smokers van 8mm dik :) en als je nu instapt heb je nog de mogelijkheid om persoonlijke voorkeuren door te geven zodat je een custom smoker krijgt!

Zal als hij af is ook in een te koop topic aangeboden worden.

Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels staan ze alle 4 op poten. 2 zijn er ook al voorzien van de stookkamer en compleet afgelast op die delen. De andere 2 moet de stookkamer nog bevestigd worden. Is een precies werkje om alles goed uit te lijnen. De gaarkamer moet recht op de wielen staan, uitlaat moet netjes waterpas staan en de stookkamer deur moet netjes uitgelijnd zijn zodat dat ding er niet compleet scheef onder hangt.
Secuur werkje maar lukt perfect.

Volgende keer wordt die van mij alvast op wielen gezet. En voorzien van het hoekprofiel voor het plateau tussen de poten. De andere 2 ketels gaan gemonteerd worden en we gaan een begin maken aan de rooster geleiders en eventueel ook rooster frames.
9299308b5faabfe406cc35cdab9c2ed4.jpg
27e41962dedf2e0105210ab02c6c40a9.jpg


Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
kleine update, dit keer zonder foto's :eek:.

maar niet minder belangrijk als een mooie foto sessie. Gisteren zijn de 2 losse stookkamers gemonteerd tegen de gaarkamers die deze nog niet hadden. daarna hebben we de scharnieren op de kleppen gemonteerd en en de kleppen van nr 2 en 3 uitgeslepen. alleen nr 4 moet nu nog voorzien worden van een scharnier op de klep, zodat de klep uitgeslepen kan worden. op nr2 en 3 zijn de scharnieren op de klep en deur volledig afgelast, nr 1 en 4 zijn de volgende keer aan de beurt om volledig af te lassen. nr 1 is voor mijzelf en komt op zwenk en bokwielen te staan(net als nr 4 voor de verkoop), dit is later pas besloten dus nog geen plaatjes voor laten snijden. omdat we toch nog wat restmateriaal hadden heb ik de plaatjes maar geslepen en de gaten zelf geboord. daarna uitgemeten waar de poten op de plaatjes geplaatst moeten worden en het bijbehorende montage materiaal erbij gezocht.

maar..... bovenstaande is natuurlijk wel leuk maar het leukste van de avond was het testen van nr 1. Ik heb m'n grilleye pro+ meegenomen om de temp te testen, dus ook een goed volle krat eiken hout meegenomen om eens te kijken of alles werkt zoals ik het bedacht had. binnen een half uur was het materiaal al goed warm en ook vrij snel daarna werd de temperatuur al vrij stabiel. het ideale van de ronde en extra grote stookkamer is het feit dat het eiken hout een mooi kolenbed vormt waar je het vuur heel eenvoudig mee aan de gang houd. een van m'n collega bouwers had wat biefstuk sate meegenomen van de slager, dat was natuurlijk op een provisorisch rooster de ultieme test. HEERLIJK!!!

Al met al een succesvolle avond die zeer motiverend werkt :)

Vooruit dan toch maar 2 foto's van het begin van het vuur dan(kolenbed wordt al langzaam gevormd):
Hout was nog niet geheel droog maar de stookkamer is groot genoeg om een blokje aan de kant van de deur te laten drogen:


7486cab87e2f62083783af630d1f8605.jpg
ebfcedea67a2b198a177242343bd2ace.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nondeju, wat gaaf. Respect voor de skills!
 
Beter goed gejat dan zelf ontworpen :) De scharnieren dan..........

hehe, ik weet dat jij ook dergelijke scharnieren heb, maar de inspiratie komt toch echt hier vandaan: https://www.texasmonthly.com/bbq/franklin-barbecue-pits-backyard-smokers/ we zijn overigens niks uniek, het internet staat er vol mee ;)

alleen heb ik er een blokje tussen gemaakt zodat de klep daar ook op af kan steunen en dan die lelijke steun voor de klep niet nodig is, en voor het gemak van monteren zodat de passing meteen goed is.
 
Laatst bewerkt:
Vind het alleen maar mooi dat ik mijn creatie van een jaar of vier a vijf geleden voorbij zie komen die jij op een maandagavond heb ontworpen. Word een mooie smoker en ik ga je volgen. Hier ga je veel plezier aan beleven.
 
Vind het alleen maar mooi dat ik mijn creatie van een jaar of vier a vijf geleden voorbij zie komen die jij op een maandagavond heb ontworpen. Word een mooie smoker en ik ga je volgen. Hier ga je veel plezier aan beleven.

Thnx, dat gaat inderdaad denk ik wel goedkomen :)
Ben wel benieuwd hoe die van jou er nu bij staat, was absoluut vakwerk! nog steeds schik van?
 
Prachtig om deze verhalen te lezen. En wat een monsters van apparaten!
Past nooit in mijn tuin
 
Weer een klein beetje werk verzet. 2 deksels volledig afgelast en voorzien van het handvat.
c56e533f60219b28aaf9f508fde28945.jpg


Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Gisteren bezig geweest met de rooster geleiders en frames. Mijn smokert wordt door mij altijd gebruikt als proefkonijn dus daar zitten ze al in. Conclusie is wel dat we het u profiel iets ruimer moeten maken, de speling is beperkt en als het strekmetaal op de koker komt te liggen misschien zelfs wat te krap. Maar daar hebben we wel een oplossing voor.

Verder de nr 3 en 4 volledig afgelast op de klep, handgrepen eraan en alle 4 voorzien van gaten in de grote buis voor de afwatering.
d5e523a669c7f98323d3caea4f042ca4.jpg
3835515c092f2ff2dcfe5803f4b166ae.jpg
c0f9d8726e111c2ed5006ae433936b98.jpg
576c7e7fd1f30560de4e3a2159dc21f2.jpg


Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Weer wat werk verzet. Dinsdag nog wat laatste werkzaamheden aan de binnenzijde van de gaarkamer. En volgende week vrijdag de eerste echte vuurdoop :)
10112b5c57df657f04d9f1552e36922e.jpg
6faecd73fd0377702ccac767b36f96b6.jpg
101821f0e60a0cc5cc4668b742d5a9be.jpg
3c7d25532ba39a5602bec3f1c6bb0faa.jpg


Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Vuurdoop is achter de rug en was een succes!

Zeer mooi stabiel, elke 30 a 45 minuten een blokje hout, dan blijft hij zonder veel te schommelen keurig op temperatuur. Ook tussen links en rechts is de temperatuur heel mooi gelijk te krijgen, dit hangt alleen een beetje af van hoe je stookt. Eiken hout brand rustig maar wel warm, daar ging het fantastisch mee. De medebouwers wilde graag met appel stoken, daarmee was het einde vaak een graad of 10 15 warmer aan het einde van de gaarkamer. Gaandeweg bleken de medebouwers te druk met het opbouwen van de zithoek en het regelen van andere benodigdheden waardoor ik ze alle 3 heb beheerd. Dat ging in m'n eentje super eenvoudig en gaande weg kreeg ik met appel hout de temperatuur links en rechts ook gelijk, tot er een Nieuw blokje hout op kwam, dan was het verschil er weer even voor 15 minuten. Ik wilde bewust geen tuning plates gebruiken omdat ik van mening was dat de juiste opening met een schot in de juiste hoek de luchtstroom voldoende zou beïnvloeden dat je de luchtstroom niet hoeft te manipuleren en beperken, dit heeft namelijk een negatief effect op de werking van je rook op de producten, hoe meer luchtstroom hoe beter. Dat pakt voor deze smoker dus heel goed uit.

Al met al eigenlijk geen aanpassingen nodig, dus nu wordt het tijd om ze alle 4 af te bouwen en in de tuin te gaan zetten(en 1 in een verkooptopic natuurlijk)

Helaas bijna geen foto's van het eten gemaakt, dus een beperkte hoeveelheid foto's.
c4e9149432c987204928c16fb95c1e8e.jpg
f5d5171671219961f8344ece5f458558.jpg
d4201d7a89698ff34d7726809d538476.jpg
07d1f46aa4dae09e15818fdf3614752a.jpg
a5426d6e981ddf1feb4896934511c9cd.jpg
5c077126b52a06b7eefcf9ecc344ef77.jpg


Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan