Beef en Steak

nieuw lid

• Onderwerp starter Onderwerp starter sanne68
  • Startdatum Startdatum
S

sanne68

Gast
Goedemorgen bbqers,

Ik heb mijn man pas geleden een kamado egg (lijkt op monolite) gegeven voor zijn 60ste verjaardag.
We willen hier samen lekkere gerechten in maken, maar voelen ons nog een enorme leek en via dit forum zou het fijn zijn om een beetje wegwijs te worden.
Zelf vind ik het "eng" omdat we te maken hebben met een stenen bbq die kan barsten. Vandaag gaan we hem voor het eerst gebruiken en beginnen we met zalm gevolgd door MOINK balls. Lekker en stoer recept.
We hebben ook een kerntemperatuurmeter en boeken van Jeroen Hazebroek en Leonard Elenbaas gekocht om ons voor te bereiden.

Door ervaringen te delen hopen we nog lang plezier te hebben van onze 'egg".

Sanne68

Welkom!  De gerechten klinken goed. Misschien leuk om een verslagje te posten hoe het is gegaan. En wellicht dat andere leden dan ook nog tips hebben :). Have fun!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Welkom!

Welkom Sanne, misschien heeft de verkoper van het ei het al gezegd. Maar zou hem de eerste keren lees een stuk of vier niet te heet opstoken. Althans begreep dat je hier het barsten mee kan voorkomen. Ik kreeg als tip eerste 4 keer onder de 250 gr te blijven. Maar veel plezier met het koken op het ei.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Welkom!

Bedankt voor het warme welkom.

De temperatuur ging rustig omhoog, met een "pizzasteen" als heat setter en na de zalm de MOINK balls direct gegaard zonder steen maar het was heel lastig om de temperatuur naar 120? te laten stijgen. We hadden alles open staan. Weet niet goed hoe dit komt.

We begonnen heel voorzichtig met zalm, deze op plankje gelegd op de bbq en ik heb nog nooit zo'n lekker stuk zalm gegeten. Hij was niet helemaal gaar, precies goed. We hebben hem gevuld met 2 knoflookteentje, 2 blaadjes laurier, 4 takjes verse tijm en 4 takjes bladselderij en schijfjes citroen. Heerlijk! Helemaal met de zelfgemaakte dille saus.
De MOINK balls zagen er super uit, maar te pittig gekruid. Ik heb de Rub gemaakt en de saus (van internet geplukt).
We vonden het een ontzettend leuke manier van bbq-en.  Heel wat anders dan de gasbarbecue die nu in een hoek geschoven is.

Maar hoe krijgen we de temperatuur omhoog?

Wat voor een houtskool gebruik je?

We gebruiken houtskool uit zo'n grote gele zak (gekocht bij Intratuin).

We hebben een Vidaxl , omdat deze binnen budget past en wij nog moeten leren omgaan met principe van een "egg".

sanne68 zei:
Bedankt voor het warme welkom.

De temperatuur ging rustig omhoog, met een "pizzasteen" als heat setter en na de zalm de MOINK balls direct gegaard zonder steen maar het was heel lastig om de temperatuur naar 120? te laten stijgen. We hadden alles open staan. Weet niet goed hoe dit komt.

We begonnen heel voorzichtig met zalm, deze op plankje gelegd op de bbq en ik heb nog nooit zo'n lekker stuk zalm gegeten. Hij was niet helemaal gaar, precies goed. We hebben hem gevuld met 2 knoflookteentje, 2 blaadjes laurier, 4 takjes verse tijm en 4 takjes bladselderij en schijfjes citroen. Heerlijk! Helemaal met de zelfgemaakte dille saus.
De MOINK balls zagen er super uit, maar te pittig gekruid. Ik heb de Rub gemaakt en de saus (van internet geplukt).
We vonden het een ontzettend leuke manier van bbq-en.  Heel wat anders dan de gasbarbecue die nu in een hoek geschoven is.

Maar hoe krijgen we de temperatuur omhoog?

Ik ken deze bbq niet maar als ik op de site van de firma kijk zie ik dat je er zelfs een pizza op zou moeten kunnen maken.
Dat betekend dat je een veel hogere temperatuur zou moeten kunnen halen dan 120gr.C.
Zeker als je alle schuiven maximaal open hebt staan.
Ik denk dat je wat moet experimenteren met hoeveelheid of soort houtskool  :-?

Veel succes bij de volgende poging.

Doe grote gele zak van de intratuin os volgens mij Peko, daar zal het niet aan liggen.
Heb je de houtskool met de hand uit de zak gehaald en in de kamado gelegd of gewoon uit de zak geschud? (Dit ivm klein grum dat de luchtdoorvoer blokkeerd)

Vandaag was onze zoon erbij die hier veel ervaring mee heeft vanwege zijn werk (horeca) en die heeft ons even goed op weg geholpen. We hadden alle roosters gister wel op en geen houtskool voor opening geblokkeerd, maar we hadden meer lucht moeten blazen door onderste opening. Nu ging het stukken beter en hebben gesmuld van de buikvet die mijn zoon had mee gebracht. Ook een vegetarisch gerecht van courgette was erg smakelijk.
Het klopt dat deze kamado hoge temperaturen kan halen, dus was gister heel frustrerend dat we de 100 ? amper haalden.

Fijn om reactie te krijgen. Het was gister best lastig.

Ben nieuwsgierig :-/ .

Moest je blazen door het onderste gat?
Wanneer deed je dat, tijdens het opwarmen?
Of constant?
En blies je met een balgje?
En bleef de temperatuur constant of moest je later weer bij blazen?
Dat moet toch eigenlijk niet nodig zijn want bij het maken van P.P. bv of spareribs moet je de temperatuur gedurende langere tijd met gemak toch wel rond de ? 115 gr. C of hoger kunnen houden.

Gewoon de schuif meer openzetten me dunkt, met goede kolen moet je toch 300 graden kunnen halen. Hier haal ik met de primo 400 graden met alles open, meestal moet ik die dan nog wat smoren om niet boven 400 graden te komen (dit doe ik om de primo te reinigen, wel dicht houden bij zo'n temperaturen).

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

We hebben tijdens het opwarmen bij de onderste opening moeten blazen totdat hij uiteindelijk 250? bereikte en de buikspek heerlijk knapperig werd. Na karbonades en courgette gegeten te hebben zaten we al aardig vol.
Uiteraard stonden de schuiven helemaal open.

Op het laatst sloegen de vlammen al aardig op en rookte hij behoorlijk.
We hebben geen balkje gebruikt. Mijn zoon heeft er gewoon zelf ingeblazen.

Hoelang wachten jullie om te beginnen bbqen na het aanmaken?

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

sanne68 zei:
We hebben tijdens het opwarmen bij de onderste opening moeten blazen totdat hij uiteindelijk 250? bereikte en de buikspek heerlijk knapperig werd. Na karbonades en courgette gegeten te hebben zaten we al aardig vol.
Uiteraard stonden de schuiven helemaal open.

Op het laatst sloegen de vlammen al aardig op en rookte hij behoorlijk.
We hebben geen balkje gebruikt. Mijn zoon heeft er gewoon zelf ingeblazen.

Hebben jullie nog gekeken hoe hoog de temperatuur uit eindelijk werd met de onderste en bovenste schuif geheel open?
Bij houtskool of briketten gaat het vlees er pas op als je Q de gewenste temperatuur bereikt heeft en stabiel blijft.
Normaal staat de onderste schuif zeker niet geheel open.
Deze schuif regelt n.l. de lucht (zuurstof) toevoer en daarmee dus ook de temperatuur.
De bovenste schuif staat meestal geheel open en wordt alleen wat geknepen als je de temperatuur met de onderste schuif niet meer op de gewenste waarde kan houden (dus de Q te heet gaat worden.)

Ik hoop dat jullie iets hebben aan dit verhaal.

Grts,  Hans.

Terug
Bovenaan Onderaan