BasBQ
Beef en Steak

Mosselen: Gegratineerde mosselen met bacon en olijven in tomatensaus

DSC_1114.JPG


2kg. Mosselen
200 gr. Bacon
2 zoete uien
1 grote courgette (ca. 400 gr.)
2 tenen knoflook
1 blik Heinz gepelde tomaten (400gr.)
250 ml. Droge witte wijn (ik had Pinot Grigio G&G, Inycon, Sicili?)
1.1/2 tl. paprikapoeder (waarvan 1/2 tl. Pimenton de la Vera dulce !)
1 tl. Basilicum
1 tl. Oregano
2 Laurierblaadjes
100 gr. Groene olijven met piment
100 gr. jong belegen geraspte kaas. (Of 50/50 geraspte jong belegen/ geraspte mozzarella)
2 el. olijfolie
Grote ovenschaal/braadslee (30cm x 38 cm, Ikea (foto))

De BBQ klaar maken voor split grill methode (direct en indirect).

De mosselen koken zoals je normaal gewend bent.
Voorbeeld: (bleek)selderij, peentjes of wortel, prei ui, peterselie en een glas droge witte wijn.
Dit zijn dus extra ingredi?nten en zijn niet hierboven meegenomen!!!
Beetje boter smelten in een mosselpan, de gesneden groentes toevoegen en zachtjes even bakken
Wijn toevoegen en op hoog vuur de gewassen en ontbaarde mosselen erin uitstorten.
De mosselen ca. 5-8 min laten koken(tussentijds 1 of 2 keer doorschudden)
Veel recepten hebben het over 5 minuten koken, dat is mij nog nooit gelukt, 10 minuten doet ook nog wel eens mee.
De mosselen in de pan wegzetten en ga verder met de saus.

De saus:
Uien fijnsnijden, bacon in stukjes snijden, olijfolie in skillet verhitten, bacon op zacht vuurtje ca. 5 minuten bakken, de uitjes toevoegen en ca. 5 min. meebakken, courgette in kleine stukjes toevoegen en knoflook uitgeknepen toevoegen en ook ca. 5 zachtjes meebakken.
Gepelde tomaten in stukjes gesneden toevoegen inclusief het vocht, wijn ,basilicum, oregano,paprikapoeder, laurierblaadjes toevoegen.
Saus zonder deksel ca. 10 min laten pruttelen en af en toe doorscheppen.
Vlak voor het van de BBQ halen in plakjes gesneden olijven toevoegen.
Skillet van de BBQ, briketten controleren, deksel op de BBQ en de temp. Regelen naar 200 gr. C.

De mosselen uit de pan vissen en elke mossel op een halve schelp in de braadslee/ovenschaal leggen.
De saus over de mosselen verdelen en bestrooien met de geraspte kaas.
Op de BBQ indirect bij 200-220 gr.C. 15-30 min totdat de kaas goed gesmolten is.

DSC_1078.JPG

DSC_1079.JPG

DSC_1080.JPG

DSC_1085.JPG

DSC_1088.JPG

DSC_1089.JPG

DSC_1091.JPG

DSC_1093.JPG

DSC_1094.JPG

DSC_1095.JPG

DSC_1097.JPG

DSC_1101.JPG

DSC_1103.JPG

DSC_1104.JPG

DSC_1105.JPG

DSC_1117.JPG
 
oei dat ziet er heel erg lekker uit, mooie foto's ook
 
Dit is zo'n gevaarlijk lekker recept  :D na het eten zit je uit te buiken op de bank en en zeg je tegen elkaar " die paar extra mosseltjes waren toch net ietsje teveel", en dan hebben we pas de helft van de schaal leeg  ;)

Tip van Jet:
De overgebleven mosseltjes uit de schelp halen (mag ze er ook in laten zitten) en de volgende dag met een verse pasta en een salade eten.
Of de saus maken en die samen met een andere verse vis eten, deze saus met vis en pasta is een super combinatie.
 
Ziet er heerlijk uit!! Helaas ben ik allergisch voor mosselen!!
 
MarBQ zei:
Ziet er heerlijk uit!! Helaas ben ik allergisch voor mosselen!!

Oei dat is heel vervelend en gevaarlijk.
Wij hebben deze saus standaard in porties in de vriezer staan, ik maak dan alleen de saus met een theelepeltje Nam pla vissaus erin en die kun je dan gewoon bij alle soorten vis eten (alleen lijkt me deze saus niet lekker bij zalm).
 
Yummie, schuif maar door
 
Mjam Lekker Ewald die moet ik toch nodig ook weer eens maken!
 
Heb deze ook een keer gemaakt! Echt een heerlijk recept!

Ik zou nog eens een jaar lang elke dag willen barbequen... Genoeg input hier op 't forum haha
 
Mooi verslag van dit lekkere recept.
Kan zomaar op de todo lijst deze.
 
 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.071
Even deze naar boven schoppen. Mosselen eten wij eigenlijk uitsluitend nog op deze wijze. Afgelopen week weer gemaakt. Dit is hemels.
20220730_192051.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan