BasBQ
Beef en Steak

Moot gerookte zalm grilllen?

Malt007

Kooltjesharker
Berichten
117
Afgelopen zomer, in een goed restaurant kreeg ik een stukje gegrillde zalm waarvan ik vermoede dat dit gerookte zalm was. Ten eerste zat er een echte rooksmaak aan en hij werd ook behoorlijk rauw geserveerd. Dus nog rauw glinsterend van binnen en een grilruitje op de onder en bovenkant.

Nu heb ik toevallig vorige week een zalmzijde gerookt en nog behoorlijk wat over. Iemand ervaring met het grillen van gerookte zalm of kan ik dit beter niet doen?
 
Gewoon doen lekker toch, maar je zal niet precies hetzelfde resultaat krijgen als met een 'vers' stukje zalm.

Zolang de kerntemperatuur maar een 45 graden is. Beetje zout peper olijfolie en eventueel een limoentje.... en grillen maar.
Moet zeggen dat we hier de laatste paar zalm sessies nagenoeg altijd een plankje hebben gebruikt.


Hier bijvoorbeeld direct op het rooster,... geen gietijzer en mooi zacht van binnen:




 
Het valt te proberen met je gerookte zalm, maar ik denk dat deze door het pekelen en roken te droog is geworden.
Ik zou, zoals Bidle laat zien, gewoon verse zalm nemen en deze op hoog vuur grillen voor de streepjes/korstje en met hout op de kolen voor de rook.
 
Sappig mootje, Bidle!
 
Gewoon op de grill gegooid gisteren en het was prima te eten maar verder raad ik het niet aan ofzo  :)

Moet zeggen dat het grillrandje wel erg lekker was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan