BasBQ
Beef en Steak

MOINK balls - first timer

 
 
 

Adrie

Kooltjesharker
Berichten
166
Sinds ik het boek van Jort heb gekregen voor vaderdag stonden die MOINK balls in mijn geheugen gegrift...die moest en zou ik snel een keer maken...Dus, zaterdag was het zo ver!

Vrijdag avond begonnen met de voorbereidingen losjes gebaseerd op het recept van Noskos, in de koelkast, om ze op zaterdag een paar uur op de BBQ te gooien. Het feestje werd echter bijna verpest omdat we de baby-tas van dochterlief bij de groote zweedse gigant hadden laten staan, dus stress bij vrouwlief. Gelukkig had de klantenservice ons snel gerust gesteld....dus, eerst ff de BBQ aan, ballen erop en daarna snel de tas halen. De vorige keer was ik bij een Low & Slow sessie begonnen met 6 brokjes EcoBrassa (in m'n SJS) echter daarbij moest ik de schuiven zo goed als volledig dicht doen om op de goede temp te komen, dus deze keer begonnen met 5 en dat leek een redelijke temperatuur te krijgen.

Verder was het plan om appelhout te gebruiken voor de rook. Echter, de vorige keer had ik het er (na het weken) overheen gestrooid en met die paar blokjes 'kool' viel alles er tussendoor...dus dit keer maar een alu-pakketje op de rand van de kolen geplaatst.

Ik had braaf m'n metertje in de ballen stopt en bij ~60 graden (ze zagen er al mooi uit) de zelfgemaakte saus gemaakt erover gekwast (wederom, losjes gebaseerd op het Noskos recept, waarvan de rest in een netjes afgesloten pot is gegaan :) ).

Daarna was ik echter vergeten de probe er weer in te doen, dus maar het recept gevolgd waar een half uur stond voor de glaze. De temp was echter net iets aan de lage kant (krap op de 105 graden), dus ik had uiteindelijk het gevoel dat ze er iets langer op hadden gemogen om net iets verder door te garen.

Uiteindelijk waren ze echter zeker lekker, en zelfs m'n vrouw vond ze lekker (normaal niet zo'n vlees fan). Anyway, de plaatjes zijn natuurlijk veel leuker dan mijn gezwets...dus bij deze!

NTnznRk.jpg

300gr gehakt  = 13 ballen geworden
12jf0qf.jpg


QuxOU2n.jpg

Op de SJS met aan de 'overkant' de kooltjes + het alu pakketje erop.
9MS5U8s.jpg


SvYNak6.jpg


Mocht iemand iets zien waarvan hij/zij zegt "dat moet je echt anders doen" dan hoor ik het natuurlijk ook graag!

Bedankt voor het lezen/kijken!



 
Lekker hoor!
 
Adrie zei:
...

Ik had braaf m'n metertje in de ballen stopt en bij ~60 graden (ze zagen er al mooi uit) de zelfgemaakte saus gemaakt erover gekwast (wederom, losjes gebaseerd op het Noskos recept, waarvan de rest in een netjes afgesloten pot is gegaan :) ).

Daarna was ik echter vergeten de probe er weer in te doen, dus maar het recept gevolgd waar een half uur stond voor de glaze. De temp was echter net iets aan de lage kant (krap op de 105 graden), dus ik had uiteindelijk het gevoel dat ze er iets langer op hadden gemogen om net iets verder door te garen.

Ik neem aan dat je het over de temp van de ballen hebt bij 60 graden en de temp van de bbq als je het over 105 graden hebt? Mijn ervaring met moinks is dat ze NOG lekkerder zijn als ze wat afgekoeld zijn (nadat ze eerst de 70+ graden aangetikt hebben uiteraard)
 
Correct! Dome temp was 105, ball temp 60. Weet dus helaas niet wat de temperatuur van de ballen was toen ik ze eraf haalde...
Gisteren nog even een paar koude moinks heel even in de magnetron gestopt (doodzonde natuurlijk eigenlijk) maar dat smaakte nog verassend goed en net iets beter qua garing. Volgende keer dus toch iets langer erop laten.

Sent from Tapatalk
 
Die ballen mogen mijn mondje wel in :D
 
Goeie ballen heb je daar!
 
Terug
Bovenaan Onderaan