BasBQ
Beef en Steak

Moeite om temperatuur hoger te krijgen (Spare-Ribs)

sheppie

Tondelzoeker
Berichten
5
Hallo,

Afgelopen weekend heb ik geprobeerd Spare-Ribs te maken op mijn Tepro Toronto BBQ volgens de 3-2-1 methode.
3 uur indirect op de grill, 2 uur in aluminium folie met wat boter/suiker/appelsap en nog 1 uur indirect op de grill.
Ik had nog wat Briketten liggen (merk onbekend) en deze volgens de snake methode aangestoken. Ik had gelezen dat de temperatuur tussen de 100 en 150 graden moest zijn. Ik kreeg de BBQ echter met moeite tegen de 100 graden aan (haalde het net niet). De onderste roostertjes van de BBQ had ik voor 50% open gezet en de roostertjes in de deksel dicht. De temperatuur bleef wel de hele middag stabiel (de snake methode werkte dus wel).
De smaak van de Spare-Ribs was goed alleen het was niet mals genoeg naar mijn zin. Ik heb het idee dat dit mede door de temperatuur komt.
Dit weekend wil ik een herkansing gaan doen. Kan dit aan het merk briketten liggen (niet warm genoeg)? Of moet ik meer briketten gebruiken om de temperatuur hoger te krijgen? Of hebben jullie nog andere tips/tricks die ik kan toepassen.

Alvast bedankt.
 
hoi,

ja dit zou zeker de reden kunnen zijn waarom ze niet fall of the bone zijn..
je onderste rooster zat voor 50% los? dan had ik die op 75% gezet. boven heb ik meestal op 50 of 75 % staan

je krijgt meer tempratuur door meer lucht toe te voegen ( roosters verder los zetten) of meer brandstof ( meer briketten dus)
aangezien je er maar net onder zit zou ik niet heel veel meer brandstof geven maar meer lucht. en gewoon lekker blijven proberen en vooral de fotos delen.. zo is iedereen begonnen. succes
 
Laatst bewerkt:
Altijd zowel boven- als onder de ventilatie iets open zetten. Je hebt luchtdoorstroom nodig om de kolen / briketten goed te laten branden. Ik vind het knap dat je op 100 graden kwam met alleen onder ventilatie open!

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Voor deze methode is tussen de 100 a 110° ideaal. 3-2-1 bij 150° komt niet goed. Dan best de Easterwood methode.

Ik lees onderaan 50% en bovenaan alles dicht? De rook moet toch ergens weg kunnen? Lijkt erop dat daar het probleem zit, ofwel begrijp ik het verkeerd.
 
Bedankt voor jullie reactie. Ik ga wat stoeien met de ventilatie zoals ik nu lees gaat dat niet helemaal goed;)
Ik zal na het weekend een update geven.
 
Waarschijnlijk ontstaat dit probleem omdat je uitlaat boven dicht zit. Door de uitlaat dicht te houden zuigt je bbq van onderaan geen zuurstof aan. Dit zorgt ervoor dat je brandstof niet efficiënt op kan branden. 3/4de dicht is voor een Low & Slow sessie prima, zolang de rook er ook maar uit kan. Het zou anders kunnen zijn dat je een flink bittere smaak aan je producten krijgt
 
Laatst bewerkt:
Vandaag poging 2 gedaan.
Hoewel het niet helemaal volgens het boekje ging waren ze wel perfect gelukt!


Omdat ik vorige keer de temperatuur niet goed kreeg, heb ik briketten van Weber gehaald en ben ik voor de Minion methode gegaan. Dit was echter iets te opportunistisch😉. De BBQ werd nu veel te warm. Na een tijdje aangeklooid te hebben heb ik wat briketten er uit gehaald en kreeg ik hem uiteindelijk op juiste temperatuur. Moest wel regelmatig wat briketten bijvullen. Daarna ging het vanzelf. Ik heb er uiteindelijk een 2-3-1 methode van gemaakt en het vlees viel letterlijk van het bot 😁.

Heb uiteraard wat foto's gemaakt.
1000022004.jpg

1000022005.jpg

1000022007.jpg

1000022022.jpg

1000022016.jpg
1000022029.jpg

1000022031.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het resultaat ziet er meer dan prima uit hoor.
goeie ribben zijn altijd lekker.

Het lijkt alsof je te veel gloeiende briketten tussen je koude hebt gelegd.
Als dat allemaal gaat branden ben je nergens meer qua temperatuur.

Probeer de volgende keer eens de helft van wat je nu hebt gebruikt.
 
Het resultaat ziet er meer dan prima uit hoor.
goeie ribben zijn altijd lekker.

Het lijkt alsof je te veel gloeiende briketten tussen je koude hebt gelegd.
Als dat allemaal gaat branden ben je nergens meer qua temperatuur.

Probeer de volgende keer eens de helft van wat je nu hebt gebruikt.
Ja dat vermoeden had ik ook. Lesje voor de volgende keer. Gelukkig wel een goed resultaat!
 
Voor een volgende keer zou ik dan weer een snake proberen. En misschien rookhout chuncks.

Lekker door gaan zo.

Een nadeel is dat je straks spareribs in een restaurant niet meer lekker vindt

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
 
Ze zien er keurig uit hoor.
Ik heb dezelfde bbq als de jouwe gehad,ook vaak temperatuur problemen.
Kan ook niet anders want er gaat aan alle kanten bedoelt en onbedoeld lucht in en uit.
Ik was er zo klaar mee uiteindelijk dat ik wat geld ben gaan uitgeven
 
Mijn zwager heeft er zo eentje voor het betere cremeerwerk. Ik vind het knap dat het op zo'n q goed lukt. Mag het wel niet hard waaien veronderstel ik. Ziet er wel goed uit!
 
Mooie run. Volgende keer idd je kolen maar aan een kant aanmaken. Onder half en boven iets open. Voor veel hogere temperatuur de onderkant verder open, voor een klein beetje de bovenkant... Maar boven nooit helemaal dicht doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan