BasBQ
Beef en Steak

Mods and Pork

 
 
 

Adrie

Kooltjesharker
Berichten
166
In afwachting op de pot voor mn Mini-WSM afgelopen week een beetje aan het klussen geweest en een lekker stukje tenderloin bereid...Ik dacht ik deel even een (deel van) de resultaten :)

Aangezien het een soort samenvatting is (en combinatie van DIY en Vleesch) maar even in dit deel van het forum gezet. Mocht het ergens anders thuishoren, dan hoor ik het graag!

De SJ Silver wordt momenteel gebruikt voor kleine low & slow activiteiten, en elke keer op m'n knie?n erbij om de schuif aan de onderkant te kunnen zien, was niet echt handig...dus, de wel bekende 'damper-handle' mod maar even uitgevoerd...en aangezien ik toch bezig was, ook gelijk maar even op de bovenkant gezet.

jv2SKT5.jpg


ca3nUiI.jpg


Daarnaast had ik een tijdje terug al eens een mini chimney in elkaar geprutst om de kleinere start hoeveelheid briketten wat beter aan te kunnen steken en ik kan zeggen, dit werkt echt brilliant :) Men neme een Euro-shopper soep blik, en een PC fan-gril, een boor en een paar schroefjes en voila! Inmiddels een beetje verroest vanwege het buitenstaan, maar werkt er niet minder om :) Werkt in ieder geval een stuk handiger dan te proberen een paar brikketten in de zijkant van de weber chimney te zetten!

FNLAQZa.jpg


jljXABo.jpg


En even ter maat referentie, de mini-chimney met de SJS & SJG
cPx1z3d.jpg


Als laatste tijd voor het stukje vleesch. Helaas ben ik vergeten het eind resultaat te fotograferen...Ik kwam bij de AH XL deze Iberico Tenderloin tegen en was wel gefascineerd wat ik ermee kon doen op het gebied van Low and slow. Na wat te hebben gegoogled ontdekte ik dat het eerst even in de brine moest...aangezien ik nog nooit een brine had gebruikt, was dit al een leuk eerste experiment. Dus, zo gezegd, zo gedaan, avond ervoor in de brine gelegd en halverwege de middag erweer uitgehaald. Daarna in de rub (zonder zout) en op de SJS met een snake aan 1 zijde. Om de temperatuur rond de 110 te houden moest de onderste schuif zo goed als dicht en zelfs de bovenste amper open...beetje verrassend, maar de temp bleef mooi stabiel.

De kern temperatuur van de tenderloin steeg echter zeer rap naar 55 graden, dus ik was al enigszins bang dat ik veel sneller de 60 graden zou halen dan de 2,5-3 uur die ik had gevonden. Niets was echter minder waar want op 55 graden bleef het tijden hangen. Ik ga er maar even van uit dat dit de beruchte 'zone' was, aangezien de dome temp stabiel bleef. Anyway, na 3 uur toch een beetje ongeduldig te worden (door omstandigheden was het iets te laat op de BBQ beland) er toch maar afgehaald op de 58 graden en daarna even snel direct afgemaakt.

Aangezien tenderloin een redelijk mager stukje vlees is, had ik al gelezen dat de kans aanwezig was dat het droog zou worden. Echter niets was minder waar. Het was wel iets steviger dan verwacht, maar verrassend mals en smakelijk! Helaas ben ik vergeten foto's te maken van het eind resultaat....ongeduld ten top :)

Hier in ieder geval nog wat foto's van de voorbereiding:

a6WqFwJ.jpg

Brine:
cHo53pv.jpg

Trimmed & rubbed
IcLfiLn.jpg


Bedankt voor het lezen!


 
handig gemaakt zo :)
 
Lekker
 
Ik ben verliefd op dat startertje... wat een schatje!
 
Hallo Adrie.

Ik kijk zojuist even naar je modificatie's.
Heel handig en goed tegen de verbrande vingertjes.
Wat ik me wel afvraag is, hoe krijg je de hete kooltjes uit je (overigens leuk gemaakte) schoorsteen op je bbq zonder handsvat en zonder je handen te verbranden.
Dat blik wordt toch loei heet?
 
Goed gezien

Tot op heden stort ik em leeg met behulp van een waterpomptang.

Idee was om er een handvat aan te maken maar dat was er destijds niet van gekomen. Heb nu echter nog paar stukken draadeind over dus ga ik misschien alsnog ff doen!
 
Adrie zei:
Goed gezien

Tot op heden stort ik em leeg met behulp van een waterpomptang.

Idee was om er een handvat aan te maken maar dat was er destijds niet van gekomen. Heb nu echter nog paar stukken draadeind over dus ga ik misschien alsnog ff doen!



Zou ik zeker doen, zo gepiept en v??l veiliger.  :-?  :D
 
Net voordat ik aan de volgende BBQ low and slow begon toch even snel het handvat er aan geprutst...had iets dichter richting het blik mogen zitten, maar zo iig wel iets veiliger :)

Totale Mod-tijd hiervoor....5-10minuten?":)

nlkBRX4.jpg
 
Ben je eindelijk van dat gedoe met die waterpomptang af.  :D !
Mooi gedaan, veiligheid voor alles.  :) !
 
Terug
Bovenaan Onderaan