Beef en Steak

M'n eerste rookworst... De textuurrrrr....

  • Onderwerp starter Onderwerp starter MarcH
  • Startdatum Startdatum

MarcH

Kooltjesharker
Berichten
184
Dag allen, ik wilde een kort verslag brengen van mijn allereerste rookworst project. Ik heb inmiddels wel wat ervaring met het maken van worsten, maar de ouderwetse rookworst stond nog hoog op de to-do! Als doel heb ik de Hemaworst, zowel qua textuur als qua smaak. Het is mijn persoonlijk favoriet. Nou, die smaak heb ik via een recept uit de Worstbijbel aardig benaderd, iig op het vlak van de rooksmaak. Deze overheerst al gauw de specerijen, of liever gezegd de combinatie is wat je proeft. Maar ik herken niet de individuele specerijen. Maar bij de Hemaworst lukt mij dat ook niet.
Maar goed, ondanks dat ik best tevreden mag zijn voor de eerste poging, ben ik niet happy met de textuur. Het is een emulsieworst, dus de vulling is een vleesmoes. Eerst met m'n lidl maler op de grove plaat het vlees gemalen. Ik heb misschien te maken gehad met versmering. Ik ga binnenkort de boel slijpen voor de zekerheid.... Of uitkijken naar een betere maler. Want hij had het erg zwaar! Half bevroren vlees, omdat ik nog de nodige stappen had te gaan. Na het malen terug in de koeling, ijs gehakt in de foodprocessor, vlees toegevoegd en net zolang laten draaien tot het geheel een flink smeuïge textuur had. Maarrrr... Nog net niet ver genoeg, gok ik. Het is niet zo dat je helemaal niets meer kon herkennen als vet of vlees. Ik zat net onder de 12°c dus ben gestopt. Het leek me ook goed genoeg. Het stoppen ging prima, een nacht en halve dag in de koelkast laten hangen om te drogen, waarna ik de units, nog aan elkaar, in de WSM heb gerookt op ongeveer 80-90 graden, zo'n 2,5u tot kern 65. 4 chunks eiken/beuken gebruikt.
Daarna meteen in ijskoud water gegooid en weer de koelkast in. Vanavond de eerste getest. Zoals gezegd, prima op rookniveau! Zout genoeg, k heb iets meer gebruikt dan de 15gr/k nitrietzout. Maar de textuur vind ik toch iets te korrelig. Het lijkt niet goed gebonden. Heb aardappelzetmeel gebruikt als binder. Als mix was het zeer plakkerig en één geheel. Maar als gare worst druk je het zo uit elkaar. Het veert nauwelijks. Wel redelijk sappig. Maar geen prettig mondgevoel. Ik hoop dat iemand de vinger kan leggen op wat ik evt "fout" heb gedaan. Of iig wat ik de volgende keer zou kunnen doen om de textuur van de Hemaworst te kunnen evenaren. Eenmaal betere resultaten, dan kan ik gaan experimenteren met eigen recepten. Alvast bedankt.
Dan nu eindelijk wat foto's. De foto van de binnenkant op het bord met nog wat voedsel ernaast, ziet er niet smakelijk uit. Het is niet uitgekotst, maar dat is de textuur na het snijden.
0594d692b91b485daa1073c48c1e6b88.jpg
9fbe8ada3b9c15b52dba01981a6cbb8a.jpg
fcc02814965e50554a7bbdba5273b149.jpg
50d21dc599fa6aca7dba8c574465c45a.jpg
757fd7382df570ef43ee864b7665aeca.jpg
673e5d5e369dd00754e1e3d67813a5de.jpg
1660c781423a4f384aab12f883b6f0a8.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
cd1e9b181668eb1aead48240d4c036be.jpg

Ook uit de rookbijbel. Misschien heb je hier wat aan. Zelf nog geen rookworst gemaakt. Staat wel hoog op het lijstje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ja slechte textuur noemen ze rul in worsttermen.
Ik denk dat je niet fijn genoeg gemalen hebt.
Volgende keer beter.
 
Ja rul ken ik idd, maar het gekke is dat ik verse worsten veel steviger krijg. En iets wat fijner gehakt is dan ooit, blijft vrij slap... Of juist niet gek mss...

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
Mes nog scherp genoeg van foodprocessor?
Bevroven vet is ook niet goed, staat in de tekst op de foto van Kaspa.
 
Ja ik las het. Daar zou idd een oorzaak kunnen zitten. Het was allemaal net iets te ver bevroren volgens mij.

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
cd1e9b181668eb1aead48240d4c036be.jpg

Ook uit de rookbijbel. Misschien heb je hier wat aan. Zelf nog geen rookworst gemaakt. Staat wel hoog op het lijstje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja ik las het. Dank je voor de toevoeging. Vooral het stukje over bevroren vet is interessant. Het kan verder meerdere oorzaken hebben, dat is het lastige hiermee

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
Kan meerdere oorzaken hebben ja.
Volgende keer gaat het zeker beter zijn.
 
Jammer dat het probleem "kleine worst" weinig échte oplossingen heeft

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Jammer dat het probleem "kleine worst" weinig échte oplossingen heeft

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Je kunt m mss wat strakker aandraaien, dat ie wat strakker in z'n velletje zit? Lijkt ie wat dikker iig... Of niet te koud laten worden... Vast meerdere opties

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
Je kunt m mss wat strakker aandraaien, dat ie wat strakker in z'n velletje zit? Lijkt ie wat dikker iig... Of niet te koud laten worden... Vast meerdere opties

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Verplaatst naar charcuterie.
Dit soort problemen komt vaker voor in worstbereiding.
Dus komt hij hier beter tot zijn recht.

Zoals hierboven al is gemeld kijk naar de lijst uit de worstenbijbel die @Kaspa heeft geplaatst.
3 dingen vallen mij dan als eerste op,
Bevroren vet, en vlees niet lang genoeg gezouten vóór het stoppen, worst te warm of te lang gegaard.
Verder zien de worsten er namelijk mooi strak gestopt uit!
 
Verplaatst naar charcuterie.
Dit soort problemen komt vaker voor in worstbereiding.
Dus komt hij hier beter tot zijn recht.

Zoals hierboven al is gemeld kijk naar de lijst uit de worstenbijbel die @Kaspa heeft geplaatst.
3 dingen vallen mij dan als eerste op,
Bevroren vet, en vlees niet lang genoeg gezouten vóór het stoppen, worst te warm of te lang gegaard.
Verder zien de worsten er namelijk mooi strak gestopt uit!
Ok, thanks voor verplaatsen. Bevroren kan dus, gezouten had ik het vlees en vet dag van te voren, zou genoeg moeten zijn dus. Zie jij iets raars in de tijd of temp van het roken? Ik had een klein worstje waar ik een thermometer in had gestoken de hele tijd tot 65 graden kern. Wat trouwens wel opviel tijdens het roken, was een soort stall! Eerst ging het vrij snel. Was bang dat ik maar net een uurtje ging halen tot 65 graden. Maar vanaf 59 kern zakte hij zelfs een graad of 2, daarna weer heel langzaam omhoog. Later rond 62 weer een graad zakken en na het opstoken van de roostertemp tot bijna 120, pakte hij uiteindelijk de laatste paar graden. Dit alles dus in de laatste ca 1,5uur. Is dat normaal? Lijkt mij niet met worst. Maar ik heb ook getest met m'n thermapen en die gaf dezelfde kern aan. Al die tijd is de roostertemp bijna nooit onder de 80 geweest. Kan daar een probleem zitten? Kerntemperatuur is kerntemperatuur zou ik zeggen. Heeft juist lekker veel rook extra kunnen pakken nu, want na een uur waren ze echt nog niet naar wens qua kleur en vast ook niet qua smaak.

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
Zat even in de worstenbijbel te snuffelen.
Zoek het in bevroren vet en wat ik ook las.
Grof malen en daarna met ijsgruis cutteren tot een fijne emulsie (cutteren is malen in een keukenmachine)
De rest heb je eigenlijk zelf al afgestreept denk ik.
 
Zat even in de worstenbijbel te snuffelen.
Zoek het in bevroren vet en wat ik ook las.
Grof malen en daarna met ijsgruis cutteren tot een fijne emulsie (cutteren is malen in een keukenmachine)
De rest heb je eigenlijk zelf al afgestreept denk ik.
Grof malen en daarna met ijs in de foodprocessor heb ik gedaan idd en volgens mij zijn die messen nog goed scherp. Ik denk dus wel mss nog iets langer, desnoods met extra keer koelen tussendoor en dan hou je idd het bevroren vet over. Dankjewel.

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
Grof malen en daarna met ijs in de foodprocessor heb ik gedaan idd en volgens mij zijn die messen nog goed scherp. Ik denk dus wel mss nog iets langer, desnoods met extra keer koelen tussendoor en dan hou je idd het bevroren vet over. Dankjewel.

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
Graag gedaan
 
Dank je! Het is een geweldige subhobby! Hoewel het maken van een rookworst wel wat arbeidsintensief is, vooral vanwege de shitload aan afwas en schoonmaken van de werkplek! Maar als het lukt, is de voldoening zeer groot!

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
Lijkt me een super mooie hobby maar hiervoor geldt zeker dat je beter wat grotere batches kan maken denk ik? Maar respect !

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ja, zeker zo'n emulsie worst kun je beter een wat grotere badge maken. Dit was 2 kilo vlees. Er gaat nog wat af, er blijft nog wat achter in de vuller, er komt nog wat water/ijs bij... Maar al met al was het wel genoeg om het eens te proberen. Heeft me bijna 14 worsten van 20cm opgeleverd. Deel gaat naar m'n ouders, die zijn niet zo kritisch over de textuur. Maar dit doe je niet voor 4 worsten nee. Sowieso ga ik wel naar de Hema voor rookworst, maar wil het eerst zelf goed kunnen en daarna met die skill nieuwe dingen bedenken.
Maar gewoon verse worst kun je prima in een badge van een kilootje doen. Vlees/vet halen, goed koelen incl de delen van je apparatuur waar het vlees langs gaat, malen, darm spoelen, op de vuller, vlees in de vuller en draaien maar. Lijkt veel gedoe, maar al snel is het zo leuk dat dat meevalt, vind ik. De voldoening is groot en je hebt toch al gauw een worst of 10, afhankelijk natuurlijk van de maat en de dikte. Maar dank je!


Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan