BasBQ
Beef en Steak

Minion Methode

In een weber kettle kan je beter met een ‘snake’ werken om de temperatuur laag te houden.

Thanks voor de tip. In de video wordt genoemd dat deze methode minder goed werkt bij een Weber Master touch premium, omdat de deksel vast zit. Maar ik zal 'm binnenkort proberen 🙂
 
Ik gebruik eigenlijk nooit de Snake methode. Ik zou Minion zeker niet afschrijven want het moet gewoon kunnen op een Kettle. De Fire Up briketten heb ik nooit gebruikt maar met bijvoorbeeld de Kokosbriketten van Welkoop en Hornbach lukt het prima. Je uitgangspunt met 10 ontstoken briketten is prima. Ik zou nog wat oefenen met wat simpele gerechten en als de onderste luchtschuif knijpen niet voldoende is mag je boven ook gerust knijpen. Het is geen rocket science en oefening baart kunst. Nogmaals, het moet gewoon lukken.
Jaa idd, ga nog wat oefenen met buikspek en kip. Verschillende technieken en op den duur zou het steeds beter moeten gaan verwacht ik. Heel handig en leuk zo dit forum, bied me wat meer inzichten en ervaringen😁
 
Op een Weber OTP 47 (kogel BBQ) kan je geen fatsoenlijke snake maken die 9 a 10 uur netjes blijft branden door de beperkte ruimte dus ben je wel gebonden aan de Minion methode dat werkt prima.
Ik heb dat altijd gedaan met een split grill ( briketjes aan een kant) helaas wel na ±5 uur bijvullen maar dat deed ik altijd als de klep toch open moest voor inpakken van het vlees b.v. dan hoeft de klep daar niet extra voor open.
Werkt prima.

 
Als je doel 120 graden is. Dan is het raadzaam om al rond de 100 te beginnen met knijpen van de luchttoevoer. Het zal daarna nog wel iets oplopen. Een temperatuur naar boven is gemakkelijker dan een temperatuur naar beneden krijgen. Zit iets lager, zeg rond de 105-110, dan zou ik het gewoon zo laten. Iets te hoog is ook geen ramp. En de beste tip die ik heb. "Speel geen dj met de schuifen". Je bent snel geneigd om bij te stellen.
Klopt helemaal!
 
Als je doel 120 graden is. Dan is het raadzaam om al rond de 100 te beginnen met knijpen van de luchttoevoer. Het zal daarna nog wel iets oplopen. Een temperatuur naar boven is gemakkelijker dan een temperatuur naar beneden krijgen. Zit iets lager, zeg rond de 105-110, dan zou ik het gewoon zo laten. Iets te hoog is ook geen ramp. En de beste tip die ik heb. "Speel geen dj met de schuifen". Je bent snel geneigd om bij te stellen.
In begin is het even zoeken en heb je het idee dat het voor geen meter werkt. Maar zodra je rustig kijkt wat het doet en snapt. Dan is het achterover zitten in de tuin. Genieten waar je het uiteindelijk voor doet.
Have fun met het uitvinden 👍
Met knijpen doel je op nog wel iets luchttoevoer maar minimaal waarschijnlijk?
 
Minion en snake gaat beide prima op een W57.
Naar mijn idee heb je best veel hete briketten toegevoegd. Ik zelf doe 5 á6 hete kolen aan het begin van snake of in de minion bak.
Wat Kazango en Hans aangeven klopt. En ga eerder knijpen, en zo mogelijk je vleesje verder weg van het vuur.
Succes.
 
Hier buikspek op de Weber kettle 57, minion methode met houtskool briketten. 10 stuks aangemaakt en vooraan bovenop wat nieuwe briketten.
Meer dan genoeg om het buikspek low en slow te garen.

b73d456a2570aac9ee972e97e22916a2.jpg
 
Ik lees veel dat de snake op de weber ideaal is voor een lage constante temperatuur, maar minder bij de WMT premium omdat het deksel vast zit aan de bbq. Dan gaat de eventuele rook van het rookhout minder over je product. Hoe denken jullie daar over?
 
Als je die grote vleugelmoer los draait en het deksel los neemt kun je hem draaien zoals je wil.
 
Denk toch echt dat dat een fabeltje is. De rook zit gewoon in je kettle. Het is juist goed dat de rook niet ‘vastzit’ in je kettle. Je kan altijd gewoon wat extra rookhout gebruiken.
 
Temperatuur gewijs is 't makkelijk testen. Probe op 't rooster zetten en het deksel draaien als ie warm is. Gaat de temp goed veranderen, dan heb je dus een andere lucht- en warmtestroom.

Dat kun je extrapoleren naar de conclusie dat je ook minder/meer rook in dat deel krijgt van je BBQ.
Maak je weer genoeg rook, zal het effect van de luchtstroom vast weer minder zijn.
 
Dat de minion methode een goede methode is, is een feit. Wat ik niet snap, en misschien is het een beetje trial & error en spelen met de schuifjes, wanneer je hete kooltjes in/bij/op een bulk koude kooltjes doet. Dan is de ontbranding toch exponentieel, maw per heet kooltje worden er meerdere kooltjes heet? Of zie ik dit verkeerd?
 
Dat ligt er denk ik aan hoeveel lucht je erbij laat.
Al de andere kooltjes moeten nog opwarmen voordat ze aan gaan.
Als de brandende kooltjes bovenop liggen, gaat natuurlijk ook het grootste deel van de warmte naar boven.

Met de lucht stuur je hoe snel een en ander gaat.
 
Dat de minion methode een goede methode is, is een feit. Wat ik niet snap, en misschien is het een beetje trial & error en spelen met de schuifjes, wanneer je hete kooltjes in/bij/op een bulk koude kooltjes doet. Dan is de ontbranding toch exponentieel, maw per heet kooltje worden er meerdere kooltjes heet? Of zie ik dit verkeerd?
Dit gebeurde bij mij dus super snel, waardoor de temp snel op 160-180 zat. Waar ik 120-130 wilde hebben. Wellicht de schuiven te veel open. En toen was denk ik m'n deksel niet helemaal goed sluitend. Nu wel, dus binnenkort maar weer eens proberen. Wellicht met de rookring en plate.
 
Dat de minion methode een goede methode is, is een feit. Wat ik niet snap, en misschien is het een beetje trial & error en spelen met de schuifjes, wanneer je hete kooltjes in/bij/op een bulk koude kooltjes doet. Dan is de ontbranding toch exponentieel, maw per heet kooltje worden er meerdere kooltjes heet? Of zie ik dit verkeerd?
BBQ'en is een kwestie van doen. Niet teveel theorie op loslaten. Maar om toch even kort op je vraag in te gaan, kooltje branden heel langzaam en zijn dus niet meteen volledig 'aan'. De eerste 2 keer dat ik, als volslagen leek, de minionmethode gebruikte was ik veel teveel met de luchtschuiven bezig. De derde keer heb ik er 'sochtends om 7 uur een Procureur op gegooid en heb ik 'savonds lekker gegeten. Het is geen hogere wiskunde, iedereen kan het snel leren, voornamelijk door het te doen. Het filmpje van Noskos vond ikzelf erg verhelderend.
 
BBQ'en is een kwestie van doen. Niet teveel theorie op loslaten. Maar om toch even kort op je vraag in te gaan, kooltje branden heel langzaam en zijn dus niet meteen volledig 'aan'. De eerste 2 keer dat ik, als volslagen leek, de minionmethode gebruikte was ik veel teveel met de luchtschuiven bezig. De derde keer heb ik er 'sochtends om 7 uur een Procureur op gegooid en heb ik 'savonds lekker gegeten. Het is geen hogere wiskunde, iedereen kan het snel leren, voornamelijk door het te doen. Het filmpje van Noskos vond ikzelf erg verhelderend.
En zo is het aldoende leert men.!(y)(y)(y)
 
Dat de minion methode een goede methode is, is een feit. Wat ik niet snap, en misschien is het een beetje trial & error en spelen met de schuifjes, wanneer je hete kooltjes in/bij/op een bulk koude kooltjes doet. Dan is de ontbranding toch exponentieel, maw per heet kooltje worden er meerdere kooltjes heet? Of zie ik dit verkeerd?
Het is niet de hoeveelheid kolen die de hitte bepaald, maar de hoeveelheid toegevoegde lucht. Als er weinig lucht toegevoegd wordt, vindt er weinig verbranding plaats. Hoeveel verschillende kolen er dus branden maakt helemaal niet uit, ze branden gewoon wat minder fel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan